fallback

Колко печелят автомобилните работници по света

В завод на Peugeot ще изкарате българската месечна заплата само за 14 часа

Цените на автомобилите са ни до болка известни: те неудържимо растат. Но колко всъщност изкарват хората, които ги произвеждат? Според автомобилните концерни цената на работната ръка е един от основните фактори за поскъпването на продуктите им, затова британското издание AutoExpress се постара да проучи какви са всъщност надниците в 12-те страни с най-голямо автомобилно производство. И стигна до някои изненадващи изводи, като например, че Китай далеч не е най-евтината производствена дестинация. Китай Годишно производство: 21 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 10 836 долара БВП на глава от населението: 8 000 долара По презумпция китайските работници се смятат за най-евтините в света, но в реалността това отдавна не е така. Служителите в автомобилните заводи в Китай например печелят повече от мексиканските, индийските и дори румънските си колеги. И заплатите им продължават да растат от година на година. Япония Годишно производство: 7.8 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 31 320 долара БВП на глава от населението: 36 000 долара Официалният доход на автомобилните работници е учудващо нисък - едва 15 долара на час ("едва") и около 31 000 годишно, което при умопомрачително скъпия живот в Япония едва стига да вържеш двата края. Но истината е, че официалните заплати са само част от дохода, освен тях работниците в Япония получават и много солидни бонуси, често достигащи по още 4-5 допълнителни заплати в годината. Реалният доход на работниците е по-скоро около 60 000 долара. Най-големите автомобилни производители в света. Графика: AutoExpress Германия Годишно производство: 5.7 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 69 000 долара БВП на глава от населението: 48 000 долара Германците имат репутацията на най-скъпите индустриални работници в Европа. Според актуални данни обаче те печелят средно по-малко от колегите си във Франция, макар трудът им да е чувствително по-производителен. Средното почасово възнаграждение в германските заводи е 31 евро на час - повече, отколкото работниците в българските заводи за автомобилни компоненти изкарват за цял ден. САЩ Годишно производство: 4.1 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 51 000 долара БВП на глава от населението: 54 000 долара В заводите на традиционните производители като GM заплащането е средно 24.43 долара на час, или към 1000 долара седмично (при 40-часова работна седмица). Работници на Tesla в Калифорния обаче се оплакаха, че получавали едва по 17 долара. Южна Корея Годишно производство: 4.1 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 80 000 долара БВП на глава от населението: 28 000 долара Официалната тарифа в корейския автосектор е едва 13 долара на час, но към това се добавя сложна система от премии и поощрения. След десетилетията на стачки и нарастваща мощ на синдикатите, днес служителите в заводите на Hyundai-Kia печелят средно по 80 000 долара годишно. Което обяснява и защо концернът премести производства в Китай и Словакия. Индия Годишно производство: 3.3 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 2 275 долара БВП на глава от населението: 1 600 долара Мнозина очакваха индийският пазар да преживее бум като в Китай, но за момента няма и помен от това. Страната обаче е добра платформа за производство, защото предлага най-евтината работна ръка. В автомобилните заводи се плащат средно по 1.09 долара на час, 20 пъти по-малко, отколкото в САЩ. Испания Годишно производство: 2.2 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 46 700 долара БВП на глава от населението: 30 000 долара Страната има само една местна марка (Seat), но произвежда също Volkswagen, Audi, Ford, Nissan, Peugeot, Citroen, Opel и пр. Средното почасово възнаграждение в индустрията е 21.30 евро - с около 1 евро по-ниско от това във Великобритания, което на практика означава повече пари, защото животът в Испания е по-евтин. Бразилия Годишно производство: 2 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 12 800 долара БВП на глава от населението: 12 000 долара Капацитетът на Бразилия само ще расте в следващите години, защото всички сериозни играчи на местния пазар строят фабрики там, за да избегнат убийствените вносни мита. Работната ръка също е доста евтина - средната заплата е 6.17 долара на час, съвсем малко над тази в Китай. Мексико Годишно производство: 1.9 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 6 240 долара БВП на глава от населението: 10 000 долара Склонността на мексиканците да работя за 1 до 3 долара на час отдавна примамва американските автомобилни компании на юг - и бе главната причина за популистките напъни на Доналд Тръмп да въведе вносни мита за автомобили от Мексико. Всички големи американски, японски и германски компании имат или строят заводи там. Великобритания Годишно производство: 1.5 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 37 000 долара БВП на глава от населението: 47 000 долара Напук на жалванията им, че отдавна са изоставили промишлеността и се занимават само с финансови услуги, британците всъщност са един от най-големите автомобилни производители в Европа, със заводи на Nissan, Honda, Ford, MINI, Toyota, Opel/Vauxhall и Jaguar Land Rover. От JLR се хвалят, че плащат най-високите заплати в сектора, но не посочват размера им. Франция Годишно производство: 1.5 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 76 600 долара БВП на глава от населението: 43 000 долара Френските автомобилни работници не са сред най-ефективните в света, нито пък имат кой знае каква репутация в областта на качеството, но това не им пречи да са най-добре платените в Европа, дори над тези в Германия и Великобритания. Средната почасова надница е 34.60 евро, което означава, че бихте изкарали средната българска месечна заплата само с 14 часа труд - по-малко от два дни. Чехия Годишно производство: 1.2 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 20 600 долара БВП на глава от населението: 19 000 долара Съседна Словакия се превърна в най-големия производител на автомобили на глава от населението. Но като общи количества Чехия си остава по-напред. Автомобилните работници в страната са на почит и печелят по 9.40 евро на час. Или с около 60% повече от средното възнаграждение за Чехия  

 

 

 

 

Тагове: kia peugeot jaguar
fallback
  • #26
    Анонимен ( преди 7 години )
    Хаха, по добре с 1500 лв в Бг, отколкото с 1500 евра в Европа. Както вече го казаха, с толкова си социално слаб
  • #25
    швайц ( преди 7 години )
    1500 evraka ако живееш в квартира с още 10 м***ймуни и ти идва по 200 евро на месец, храниш се от лидл или друга верига с *** заведение не помирисваш не караш кола а се возиш гратис в градския докато не те хванат.1500 евра на месец на запад са все едно си на социална помощ в бг. горед олу е същото. ако си в швейцария обаче тези 1500 евра за месец абсурд да ти стигнат те там квартирите горе долу почват от толкова а само за сравнение да кажа че един дюнер ти е 10 евро минимум
  • #24
    Xexe ( преди 7 години )
    Бе факта че в чужбина с минимална заплата от 1500 еврака можеш да изкараш месеца а в Бг можеш ли с 460 лева(230 еврака след увеличението)да изкараш месеца?Никога няма да се оправим защото нямаме производство и от там БВП ние сме аграрно туристическа държава и то посещавана от нископлатежоспособни алкохолици!
  • #23
    Анонимен ( преди 7 години )
    Празни приказки. Най-платени за в Хюндай. Факт.
  • #22
    До "да смятаме& ( преди 7 години )
    Ехее лоша работа..но преди да се върнеш в БГ нека ти разкажа за моята заплата и разходи. Работя тази работа от 2003 г.Доходи на месец $3800- 4500 според круиза и пасажеритеРазходи:Ток $ 0Вода $0Квартира $ 0Храна - $0 (освен ако не се поглезиш със стекове, омари или когато излезеш по портовете) Алкохола се плаща, но за персонала не е скъпЗдраве - $0 .Компанията поема самолетни билети , хотелиЕдинствените разходи са за каквото си купиш из моловете..и за някоя дрънкулка за колежките
  • #21
    Xexe ( преди 7 години )
    В българия никога не можеш да направиш пари освен ако не крадеш!Факт!
  • #20
    хайде да смятаме ( преди 7 години )
    Винаги съм го казвал и пак ще кажа не гледайте кой колко получава, а гледайте накрая колко му остава!В БГ можеш да се свиеш и да избуташ месеца, а на запад няма как. Сметките вървят, а те не са никак малки. Пропуснеш ли нещо, не платиш ли, забравиш ли и започват глоби, наказателни лихви съдилища и т.н. В някой момент идват да ти опишат имуществото и ти блокират всички сметки. Просто няма мърдане и напрежението е огромно. Нещата са така, че са на кантар. Скоро мисля да се прибирам в БГ.
  • #19
    хайде да смятаме ( преди 7 години )
    Не работя в автоиндустрията, а на друго мяссто на средна ръководна длъжност и вземам 3 5оо евро заплата бруто. След данъците и осигуровките ми остават 2 100 чисто. От тях 900 евро за квартира 3-стаен апартамен. Останаха 1200. Вноски за колата 350 + 50 тел + 50 интернет са 450. Останаха 750 евро. Храна около 300 евро съвсем скормно и пращам за БГ 100-200 евро на родителите ми за лекарства. Смятайте! Така, че нещата не са така розови, както на много им се иска.Вземаш много но и разходите са големи
  • #18
    Bmw do Fermera ( преди 7 години )
    Kolega ophtalmolozite sa nai-dobre platenite lekari v sveta.Ne me o4udvat tezi 3000 evro
  • #17
    фермера ( преди 7 години )
    Бил съм в завод за трактори във Париж и чистите заплати са от порядъка на 1600-1800евро.Ряско някой взема 2000евро.Вероятно в статията се пише за брутни заплати,но при изчисленията влизат многомилионите възнаграждения на шефовете на многото отдели и ги делят на всички.Доктора обаче е прав за заплатите на медиците-плащал съм 3000евро за преглед при професор който продължи 3минути и чаках два месеца за него.
fallback
Последни