IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

При колите идва същата революция, която се случи при телефоните

Фридхелм Енглер, шеф на отдела по напредничав дизайн в Opel, пред "Колела" (ВИДЕО)

Дори и обикновените автомобилни дизайнери трябва да умеят да виждат бъдещето - защото рисунките им ще се превърнат в нещо материално едва след четири-пет години. Какво остава тогава за шефа на отдела по напредничав дизайн в General Motors Europe (тоест в Opel и Vauxhall) Фридхелм Енглер, чиято задача е да предвиди тенденциите не след 5, а след 10 или 15 години. Ако се съди по концептуални модели като Opel Monza, която вече послужи за основа на следващата Insignia, или като ефектния GT, Енглер е съвсем наясно какво се иска от него. КОЛЕЛА разговаря с най-авангардния дизайнер в Европа на последния автомобилен салон в Париж.
    
      

  
    
Г-н Енглер, всички говорят как автономното управление ще промени дизайна на колите ни. Но какво точно ще се промени, кои черти на автомобила ще изчезнат, какви нови ще се появят?
- Основната промяна ще е в начина, по който седите в колата си. Днес позицията на седене във всички автомобили с ляв волан е на практика идентична. Воланът, педалите, конфигурацията на бутоните са съвсем еднакви, често до милиметър. Автономното управление ще премахне тази връзка шофьор-волан. Ще можете да седите във всякакви конфигурации - на задната седалка, или диагонално, например. Това автоматично променя цялостните пропорции на автомобила. Бутоните може изобщо да изчезнат, вместо това да управлявате всичко с жестове и глас. Няма да има нужда да сте близо до таблото, да се протягате към него...
Другата голяма промяна ще е с двигателя - този голям двигателен отсек, който имат днешните автомобили, вече няма да е нужен, ще можете да разположите електромоторите където поискате - на предната ос, на задната ос, в калниците... Очевидно всичко това отваря огромни възможности. Ние, дизайнерите, сме много доволни от това, защото можем да експериментираме повече.
   
    
При колите идва същата революция, която се случи при телефоните
Една от най-ефектните творби на Енглер - Opel GT Concept
  
    
Доволни ли сте и от предизвикателствата на автономното управление - нуждата да сместите някъде всички тези камери, радари и други сензори, които се отразяват на външния вид?
- Всяка технологична възможност е и технологично предизвикателство. И днес имаме такива пречки - защита на пешеходците, защита на пътниците при удар... Тези изисквания са супер, супер строги и трябва да се съобразяваме с тях. Но ще се съгласите, че въпреки тях успяваме да правим красиви коли. В бъдеще ще има нови пречки, но ще се справим и с тях.
Да правиш скулптури е лесно, в кавички, разбира се. Ако нямаш ограничения, можеш да вършиш каквото си поискаш. Но ако имаш ограничения, то е като игра, като партия шах. Дизайнерите обичат това. Предизвикателствата са нещото, което ни прави щастливи.
   
    
При колите идва същата революция, която се случи при телефоните
Първият голям успех на Енглер - Opel Astra H
   
     
Никога не е било толкова лесно да знаеш какво иска публиката - с тези социални мрежи и огромни масиви от информация. Но не крие ли това и капани? Музикалната индустрия отлично знае какво веднага би имало пазарен успех - и в резултат на това популярната музика стана по-монотонна и скучна отвсякога. Усещате ли нещо подобно и във вашата работа?
- Не. Ние сме в една индустрия, която винаги се е развивала постепенно и всяка нова стъпка е била продължение на предишната. И винаги добре сме знаели какво искат клиентите. Но сега изведнъж сме в преломен момент. Разполагаме с неща, за които клиентите дори още не знаят, че съществуват. И можем да задаваме тенденциите, вместо да ги следваме.
Замислете се за мобилния си телефон. Никой клиент не е искал плосък екран без бутони. Никой не е имал представа какво означава това. Днес всеки има такъв телефон. Говорим за същото нещо - не е съществувало, създадено е от инженерите и дизайнерите, и после изведнъж всеки го иска. Така ще стане и с автомобилния дизайн. Това е фантастично, никога не сме имали такива възможности преди.
   
     
При колите идва същата революция, която се случи при телефоните
Концептът Monza, с който Енглер зададе новия дизайнерски език на Opel преди няколко години. Доста от чертите на този прототип са заложени в новата Insignia
   
    
Днес повече от всякога е златно време за концептуални модели. Проблемът с тях, поне досега, бе, че твърде рядко онова, което ни впечатляваше на салоните, после стигаше до производство. Променя ли се и това?
- Всъщност зависи какво целите с един концептуален модел. Онова, което обикновено избягвате да правите, е да покажете едно към едно следващия си сериен автомобил, подготвен за следващото изложение. За нас концептуалният модел е послание. Monza например бе заявление за посоката, в която компанията иска да се развива. Никога не сме имали намерение да превръщаме това в серийна кола.
От друга страна, нашите отдели по производствен дизайн и напредничав дизайн работят заедно в Рюселсхайм и влиянието на производствения върху нас е много силно. Така че съвсем скоро ще видим продукти, носещи много сходства с Monza. Но не и идентични с нея.
   
     
При колите идва същата революция, която се случи при телефоните
Новото поколение на Insignia
   
    
Компютърните графики и сходните технологии се развиха много в последните години и днес Холивуд може да направи цял игрален филм с мишка и клавиатура. Но във вашата професия все още важна роля играят дърворезбата и моделите от глина. Защо е така? Какви са предимствата на старомодните техники?
- Не мисля, че са старомодни. И не вярвам момчетата в Холивуд да започват от самото начало на компютъра. Избор на твореца е какъв инструмент ще използва, за да материализира спомена си, идеята си. И вашите въпроси са написани в бележник, а не на смартфона ви. Всеки ползва това, което му е най-удобно. За някои дизайнери това са тетрадката и моливът. Други започват направо на компютъра - има такива момчета и при нас, предимно по-младите. Опитваме се да дадем на всяка творческа личност в компанията възможност да избере кое работи най-добре за нея. Така че, ако искате да започнете с драсканица върху прословутата салфетка, спокойно можете да го направите. Това дава най-добрия резултат.
    
     
При колите идва същата революция, която се случи при телефоните
   
     
Споменахте по-младите, поколението, което отрасна с интернет. Забелязвате ли у тях и различно отношение към автомобила? Възможно ли е например те да предпочитат да споделят и наемат колата си, вместо да я притежават?
- Абсолютно, защото днес това вече е възможно. Преди двайсетина години единствената възможност да споделиш автомобил е да попиташ татко можеш ли да вземеш за малко неговия. Никой друг не би ви дал колата си. Докато днес това е нещо обичайно. По-младите поколения използват всички възможности, и това е чудесно. За тях автомобилът може да е просто транспортно средство - и това е ОК, всеки може и трябва да избере онова, което е най-добро за него. Ние ще сме щастливи да предложим най-подходящите продукти за целта.

 

0 от 500
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    KLASIKA ( преди 7 години )
    Не знам......Интернета уби хубавото в младите !!!!Чакат с трепет да научат клюките...-попиват жадно безмислена и лъжлива реклама като амеби поглъщащи ембрионите на плитководните и се радват на грозни,мазни коли от сърце и стават мързелива,та чак не им се кара ,а искат автономни *** писукащи и святкащи без причина да ги извозват като мъртъвци за да могат жадно да поглъщат помията от интернет и акомогат да не спят ,а да "бдят" за биг-брадър ,а какво ще ги вози им все тая-мъртво родени са..
  • #8
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Morpheus ( преди 7 години )
    Точно пък Мултипла-та не я слагайте при колите! Тя е изчадие както в инженерно отношение, така и като дизайн отвътре и отвън Просто не се сещам за по-отвратително изглеждаща кола, а като капак и всичко под капака и е разположено супер не удобно...
  • #7
    7 rate up comment 2 rate down comment
    ( преди 7 години )
  • #6
    6 rate up comment 23 rate down comment
    ElPatron ( преди 7 години )
  • #5
    21 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
  • #4
    7 rate up comment 7 rate down comment
    къф опел!? ( преди 7 години )
    нали е пежо вече...
  • #3
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Инженерите си правят инженерната част, дизайнерите - дизайнерската. Освен ако не искаш кола, на която и дизайнът е от инженера. В който случай съветската автоиндустрия е на твое разположение :)
  • #2
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Както и с жените при колите външността продава. Така че.... и велико инженерно чудо в облика на Мултипла ще бъде пазарна катастрофа.
  • #1
    9 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    "И можем да задаваме тенденциите, вместо да ги следваме. ... не е съществувало, създадено е от инженерите и дизайнерите, и после изведнъж всеки го иска." => Добре, де, ама аз не искам дизайнер да ми казва какво искам и аз да го "следвам". Искам инженер да ми направи колата - не дизайнер, не маркетолог и не счетоводител. Така, че sorry, ама това съвременно автомобилостроене за мен НЕ "е фантастично". :-(