IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как работят водородните станции за зареждане?

Надникнете отвътре в технологията на бъдещето

Как работят водородните станции за зареждане?

Забавното на бъдещите технологии е колко много те приличат на настоящите. Водородните станции например учудващо напомнят на стандартна бензиностанция – просто горивото е друго. Има помпа, има тъч скрийн, има пистолет за пълнене, навес, за да не ви вали дъждът, магазинче, а може би и кафене. В някои случаи дори логото е от познатите ни. Такива станции се и ще се появяват все по-често всяка година, което е отражение на все по-големия брой водородни коли, които излизат на пазара. И така, как стига водородното гориво до резервоара на Toyota Mirai, например?

Как работят водородните станции за зареждане

С камион, тръба или с генератор


Водородното гориво обикновено пристига в станцията по същия начин, по който и бензинът: с камион. За разлика от бензина обаче, водородът може да бъде генериран и в рамките на самата станция – чрез химична реакция, с която елементът се отделя от вода или природен газ. Водородът може също така да бъде транспортиран с тръбопроводи. Най-големият такъв тръбопровод в Щатите е с дължина от близо 1000 км.

Как работят водородните станции за зареждане

Изпаряване


Ако водородното гориво пристига в течна форма, то трябва да бъде трансформирано в газ, за да може да се използва от колите. И тук идва ролята на специални изпарителни кули, с които водородната станция за зареждане трябва да разполага. Там се случва магията.

Как работят водородните станции за зареждане

Супер компресор


Преди водородното гориво да е готово за зареждане в автомобила, то трябва да бъде компресирано до налягане от 700 бара. Има два стандарта за водородна компресия: до по-ниско налягане H35 и до по-високо налягане H70. По-високото налягане тук означава по-висок пробег на автомобила. При модерните автомобили с водородна горивна клетка, пълното зареждане при H70 налягане се равнява на около 500 км пробег, което е сравнимо с възможностите на стандартен бензинов автомобил.

Как работят водородните станции за зареждане

Резервоари


Водородното гориво се съхранява в специални резервоари, точно както бензинът. Основната разлика тук е, че резервоарите са над повърхността на земята, докато тези за петролни продукти са вкопани. Водородните резервоари са също толкова огромни и събират хиляди литри от течното гориво. В някои отношения водородното гориво е много по-безопасно за съхранение от бензина, тъй като при евентуален пробив в резервоара, водородът, който е по-лек от въздуха, просто ще излети, преди да има шанса да се възпламени.

Как работят водородните станции за зареждане

Нагряване под налягане

За да се предотврати разширяването и да се запази енергийната му наситеност, когато преминава през маркуча в резервоара на автомобила ви, водородът трябва да бъде охладен с помощта на специален топлообменник, разположен преди самата помпа. Въпросното охлаждане предпазва резервоара на автомобила от прегряване, което пък ускорява зареждането.

Как работят водородните станции за зареждане

Помпа

Най-накрая водородното гориво достига до помпата, която ще го изпрати във владенията на крайния потребител. Тази помпа е същата като тези, които се използват от стандартните бензиностанции, но с много повече електроника. Тя е способна да си комуникира с бордовия компютър на автомобила и по този начин да определя температурата, налягането в резервоара и колко точно е пълен той. Единственото, което клиентът трябва да направи, е да прикрепи сигурно пистолета към дюзата на автомобила и да чака. Водородното гориво се измерва в килограми вместо в литри. Зареждането на стандартен водороден резервоар отнема между 3 и 5 минути, в които цялата технология се случва далеч от любопитните ни погледи.

Е, вече знаем. 

Снимки: Car and Driver

Тагове: toyota mirai
0 от 500
  • #11
    0 rate up comment 0 rate down comment
    некой нейде ( преди 1 година )
    700,054 бара 609,9 атмосфери, живи + здрави
  • #10
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Hm ( преди 2 години )
    До 2050 трябва да има 0 емисии на СО2, а до 2030 вече няма да се произвеждат автомобили с ДВГ, с други думи или електрички или водородки. Броя на хората, които ще могат да си зареждат колите вкъщи е прекалено малък и проблема е инфраструктурен, а и като възможност за производство на електроенергия. Докато бензиностанциите просто ще заместят всички изкопаеми горива с водород и това е. Не виждам бъдеще в България на електроавтомобилите с оглед на липсата на възможност за зареждане!
  • #9
    1 rate up comment 0 rate down comment
    ogog ( преди 7 години )
    И още нещо, реакцията между водород и кислород отдава толкова енергия колкото е необходима за разпадането на водната молекула. Изключваме енергията необходима за получаването на чиста 100% вода.
  • #8
    2 rate up comment 0 rate down comment
    ogog ( преди 7 години )
    бате 700 бара колко много енергия искат, а майко мила
  • #7
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 7 години )
    "Няма никакъв смисъл енергията да се преобразува от един вид в друг, като може да се използва директно в пъровначалната си форма."Има огромен смисъл и той е в това че не можеш да прехвърлиш енергията достатъчно бързо от зарядна станция в автомобил директно без да я преобразуваш. Ако пуснеш Мирай и Тесла Модел еС на дълъг път, Мирая ще има по-висока средна скорост, просто защото му трябва много по-кратко време за зареждане.
  • #6
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Как така няма смисъл.Чрез възобновяемите източници може да се произвежда енергия и директно и да се използва възобновяемата енергия за отделяне на водорода и използването му. В кое няма смисъл? Може да се правят и двете неща.А и бензиновите колонки са били по-скъпи отколкото да сложиш сеното на коня...
  • #5
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Loco "само трябват зарядни станции" Е що така не ги правят? Да не би защото струват по над 2 милиона долара и могат да заредят само 20-30 автомобила на ден.
  • #4
    8 rate up comment 11 rate down comment
    Elon Musk ( преди 7 години )
    Тези източници могат да произвеждат директно електричество.Няма никакъв смисъл енергията да се преобразува от един вид в друг, като може да се използва директно в пъровначалната си форма.
  • #3
    10 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Тойота, Лексус и Хонда ще се погрижат за останалото по отношение на ултра-модерните автомобили.
  • #2
    23 rate up comment 8 rate down comment
    Loco ( преди 7 години )
    От възобновяеми източници. Това е главното предимство на водорода - той осмисля вятърната и соларната енергия, която сега се произвежда с огромни загуби поради това, че е непредвидима и че пиковете в производството й никога не съвпадат с пиковете в потреблението. Ако тази енергия се превръща във водород, себестойността на ВЕИ ще падне чувствително. Има такива пилотни проекти в Дания, Германия и Калифорния, които работят отлично. Само трябват зарядни станции.