Любовта на Peugeot към дизеловите двигатели започва още през 1921, когато френската компания започва да разработва и тества такива мотори в завода си в Лил. В резултат на тези усилия, светът се запознава с прототипа Peugeot Type 156. Той е оборудван с 2-цилиндров двутактов дизелов двигател и успява да постигне максимална скорост от 70 км/ч по време на състезанието за издръжливост Париж-Бордо-Париж, в което участва. Ръководството на Peugeot харесва много постижението на инженерите, но автомобилът така и не достига до серийно производство, тъй като по това време френското законодателство не позволява използването на дизелови леки коли за лични нужди. По това време дизеловите мотори на Peugeot намират приложение единствено в лодки, вагонетки и земеделска техника.
През 1936 г. във фабриката си във френския град Сошо, компанията завършва работата по нов дизелов двигател, наречен HL50, който е предвиден за лекотоварни автомобили. От Peugeot някак успяват да се сдобият със специално разрешение да монтират двигателя в своя модел 402. До 1938 г. французите били готови с няколко такива прототипа, а в началото на следващата година няколко десетки автомобила от дългата база с дизелов двигател били продадени на таксиметрови компании. И така се родило дизеловото Peugeot. Което обаче било забравено доста бързо, тъй като избухнала Втората световна война.
Историята продължава чак през 1959 г., когато компанията пуска в серийно производство първия си седан с дизелов двигател. Оттогава почти всеки модел на Peugeot се предлага с дизелов двигател, а компанията е считана за световен лидер в този сегмент.
За да рекламира опита си и да докаже, че дизеловите двигатели могат да бъдат полезни не само на борда на товарни автомобили, французите решават да построят едноместен прототип, с който да поставят рекорд за скорост.
Те взимат един стандартен кабриолет 404 и го преобразяват напълно, а под предния му капак монтират дизелов двигател с работен обем 1948 куб. см. Именно с тази кола, през юни 1965 г. Peugeot излизат на пистата „Монтлери“, където в продължение на 72 часа зад волана се сменят петима пилоти. По време на трите денонощия и дистанцията от 5000 км, прототипът постига средна скорост от 160 км/ч, записвайки общо 22 международни рекорда в клас Е на Международната автомобилна федерация (FIA).
Месец по-късно французите излизат отново на пистата, но този път с по-голям двигагател с работен обем 2163 куб. см. Колата отново чупи серия от рекорди – 18, но вече в по-големия клас D. Тук най-забележителният рекорд е, че колата успява да измине скандалната дистанция от 11 000 км при средна скорост от 161 км/ч. Представете си какво е означавало това за тогавашната публика, която е имала нужда от сериозно убеждаване в качествата на дизеловите двигатели.
Peugeot 404 Diesel Record Car, както официално е известен прототипът, все още съществува, което е чудесна новина, тъй като ни напомня за зората на дизеловите двигатели, в момент, в който бъдещето им изглежда все по-затрупано със сажди. Както може би можете да си представите, рекордите на тази кола сега с лекота биха били подобрени от средностатистически хечбек, но в средата на 60-те са били повече от забележителни.
Снимки: Peugeot