Eдин от най-иновативните автомобили в света най-после ще се предлага и на европейския пазар - макар засега не на българския. Honda потвърди официално отдавна вървящите слухове, че ще продава и на Стария континент задвижвания с водород модел Clarity Fuel Cell. Първите бройки ще пристигнат още в края на тази година на няколко пазара в Северна Европа, включително Германия и Дания.
Clarity Fuel Cell e фактическото второ поколение на FCX Clarity, с която японците проведоха няколкогодишни изпитания в родината си и в американския щат Калифорния.
В обновената кола блокът с горивните клетки е чувствително по-лек и с една трета по-малък - горе-долу колкото стандартен 3-литров бензинов мотор. Това позволява да се монтира под предния капак, освобождавайки място отзад за пътници и багаж. Освен това агрегатът е станал с 60 на сто по-мощен и вече развива еквивалента на 175 конски сили.
Колата вече издържа изпитанията на американската агенция EPA, в които успя да измине с едно зареждане 366 мили (589 километра) - рекорд за машина без двигател с вътрешно горене, и с 52 мили повече от постижението на конкурента Toyota Mirai. По изчисления на ЕРА това дава среден разход, еквивалентен на 1 литър на сто при бензиновите мотори. Зареждането на резервоара с водород отнема едва 3 минути.
Блокът е вече с размерите на нормален V6 бензинов мотор
Горивните клетки представляват по същество миниатюрни електростанции. В тях водородът от резервоара на колата се смесва с атмосферния въздух и реакцията на водородните йони произвежда електричество, като единственият отпаден продукт е чиста (даже питейна) вода.
Още първото поколение на Clarity издържа добре полевите изпитания и не претърпя дори един инцидент с изтичане на водород. Главната пречка пред технологията си остава твърде малкият брой зарядни станции. Затова и Honda засега ще предлага машината само на пазари, където те вече съществуват - Калифорния, евентуално Ню Йорк и няколко държави в Северна Европа. Построяването на една-единствена водородна станция може да струва до 2 милиона долара.
Като се изключи този проблем, Clarity е сравнително достъпен автомобил. Honda засега го предлага само под наем срещу 500 долара на месец - горе-долу колкото е и лизинговата вноска за конвенционален седан с тези размери.
Още по темата: Колко ще струва водородната революция и опасна ли е тя - вицепрезидентът на Toyota по развойната дейност Джералд Килман пред "КОЛЕЛА" (видео):