IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

С 200 мили в час - историята на най-бруталния автомобил на Америка

Със своя Super Snake гениалният Карол Шелби направо плаши приятели и конкуренти

С 200 мили в час - историята на най-бруталния автомобил на Америка

Има ли момент, в който автомобилът, който управлявате, става твърде опасен заради голямата си мощност? Отговорът на този въпрос дава една машина, която е еталон за безразсъдство. Историята на Shelby Super Snake отдавна е легенда и за това си има причина. Изданието Wheels разкрива защо това е най-бързият, най-яростен и най-брутален автомобил, създаван някога от гениалния Карол Шелби.
С 200 мили в час или историята на най-бруталния автомобил на Америка
Победителят от „24 часа на Льо Ман” от 1959 г. Карол Шелби винаги е бил привърженик на голямата мощност. През 60-те години на миналия век неговата компания Shelby American разработва специални модификации на Ford Mustang, но успоредно с тях предлага и своя първи собствен продукт – роудстъра Cobra. Той е изграден на английското шаси на AC Ace и разполага с двигател Ford, като с всяка изминала година конструкцията му се подобрява, а мощността нараства.

В периода 1962-1967 г. от модела са произведени 998 бройки, както 343 от тях са от най-лесно разпознаваемата модификация 427 със 7,0-литров V8 двигател. 23 от машините са подготвени единствено за състезания. Това е версията Competition Roadster, която няма брони, шумозаглушители, челно стъкло и други удобства, задължителни за гражданските автомобили.

През 1967 г. Шелби създава своя лична Cobra, като си поставя за цел това да бъде автомобил, който няма конкуренция нито на пътищата на Америка, нито на пистата. Решението за направата на подобна машина идва, след като Карол губи състезание срещу своя адвокат, който е зад волана на Ferrari 275 GTB/4.

Първоначално конструкторът започва с вече готова 427 Cobra Competition Roadster с номер на шаси CSX3015. Тази машина е в цвят Guardsman Blue и току-що се е завърнала от рекламно турне на Ford в Европа. Тя е преработена, за да може да се движи по обществените пътища, но са съхранени и състезателните елементи – усилено шаси, увеличен резервоар, спирачни механизми Girling от Ford GT-40 и джанти Halibrand.

В оригиналния си вариант този автомобил развива 500 к.с., но това съвсем не е достатъчно за Шелби. През 1966 г. компанията му започва да работи съвместно с фирмата за производство на компресори Paxton. Съвместно те поставят система за принудително пълнене на 4,9-литров мотор с 427 к.с., но на Карол това му се вижда недостатъчно. Като типичен тексасец той решава, че ако един компресор е добър, то два в комбинация с този двигател са още по-добро решение.
С 200 мили в час или историята на най-бруталния автомобил на Америка
В крайна сметка двата компресора, задвижвани от един ремък, са поставени в неговата лична Cobra, но за целта предният капак е изцяло променен. Именно по него тази Cobra може лесно да бъде разпозната сред останалите от серията 427. В крайна сметка мощността на мотора достига 800 к.с., което е с 60% повече от обикновените 427 Cobra Competition. За да може да се постигне ясна представа какво означава това, трябва да се отбележи,че машината тежи едва 1150 кг.
С 200 мили в час или историята на най-бруталния автомобил на Америка
Автомобилът е оборудван с 3-степенна автоматична скоростна кутия C-6 от Lincoln, която е огромна рядкост за автомобилите Cobra. По принцип те са оборудвани с механични трансмисии, както е прието за състезателните коли. Инженерите на Shelby American обаче не успяват да намерят съединител, който да издържи мощността на CSX3015.

Самият Шелби също не обича механичните скоростни кутии и затова всички негови лични коли са с автоматик. В крайна сметка той предпочита да дава газ на своята Cobra и да определя посоката на движение, без да се разсейва със смяна на предавките. Ускорението от 0 до 100 км/ч при машината е 3,2 секунди, като за това постижение сериозна роля играе именно автоматичната трансмисия.

Карол използва CSX3015 за собствено удоволствие, но понякога участва в нелегални състезания в Лос Анджелис. По време на едно от тях той развива скорост от 306 км/ч (190 мили), като на седалката до него е капитан от местната магистрална полиция. Медиите разкриват случката, а изданието Road&Track през 1968 г. определя CSX3015 като “The Cobra to end all Cobras” („Кобрата, която ще сложи край на всички Кобри”).

Всъщност името Super Snake не е измислено от Шелби, а от неговият сътрудник Ел Доуд, който публикува обява за продажба на колата със заглавие “Carroll Shelby’s Personal Super Snake”. До този момент CSX3015 е наричана Twin-Paxton заради двата си компресора.
С 200 мили в час или историята на най-бруталния автомобил на Америка
Както често се случва, огромната мощност се отразява на надеждността на автомобила. Колата често се чупи и в крайна сметка през 1970 г. след поредния ремонт Шелби продава Super Snake на известния композитор и кънтри певец Джими Уеб, който я кара през следващите 25 години. Той обаче има проблеми с данъчните и в продължение на 17 години я крие от властите, като междувременно я боядисва в черно. В крайна сметка обаче властите я намират, конфискуват и препродават.

След 1995 г. CSX3015 сменя няколко собственици, докато не попада в ръцете на Харли Клакстън III, известен фен на Ford GT-40, който я реставрира напълно и съответно й връща оригиналния син цвят. Автомобилът е продаден на аукцион през 2007 г., като известния колекционер Рон Прат плаща 5,5 млн. долара за да го притежава. До този момент това е рекорд за машина на марката и за американска кола изобщо.

След 8 години Super Snake отново е на търг, но този път цената и е далеч по-малка – едва 115 000 долара. Тя обаче не е единствената подобна машина. Няколко години след раздялата си с колата, Карол Шелби прави нейно идеално копие, което получава шасито CSX3303. Този автомобил е оборудван със същия двигател и автоматична скоростна кутия.
С 200 мили в час или историята на най-бруталния автомобил на Америка
Историята на тази кола също е впечатляваща. Веднъж Карол разкритикувал близкия си приятел – комика Бил Козби, заради страстта му към европейските спортни коли. Отговорът на актьора бил, че предпочита тези машини, тъй като американските автомобили развиват 160 мили в час (257 км/ч), докато Ferrari може да вдигне 180 мили (290 км/ч). Шелби попитал Козби дали ще кара американска кола, ако тя вдигне 200 мили и след като получава утвърдителен отговор, приема предизвикателството.

В крайна сметка Козби получава колата, в която има табелка, указваща, че достига 200 мили в час. Твърди си, че комикът тръгнал да се вози заедно със съпругата си, като стигнал едва до първия завой. Жената на Козби се връща пеша, а актьорът е толкова изплашен от ускорението и от поведението на автомобила, че го изпраща обратно на Shelby American.

Шелби продава колата, отново на аукцион, където неин собственик става някой си Тони Макси. Само година по-късно той намира смъртта си именно зад волана на същата машина, след като на път с много завои губи контрол и изхвърча в океана. Остатъците от колата попадат в ръцете на Гордън Гимбли от компанията Cobra Performance в Сакраменто. Той сваля двигателя и скоростна кутия, а шасито с VIN-кода и документите на CSX3303 са продадени на британеца Брайън Англис.

Англичанинът напълно ремонтира катастрофиралия автомобил, като успява да го върне в оригиналния му вид. Единствените сериозни промени са преместването на волана вдясно, както и връщането на оригиналния двигател от 427, който е с карбуратори Weber 48 IDA. В крайна сметка колата е продадена на един от най-известни колекционери във Великобритания – сър Антъни Бемфорд, който остава неин собственик до 2007 г.
С 200 мили в час или историята на най-бруталния автомобил на Америка
Той решава да възстанови автомобила в неговия оригинален вид, като намира оригиналния двигател. След ремонта е върната и автоматичната скоростна кутия от Lincoln. И, разбира се, най-важното – двойния компресор Paxton. Това обаче няма особен ефект, тъй като феновете на Shelby отказват да приемат тази кола за оригинална.

По-късно машината отново е продадена, но този път не на аукцион, тъй като се оказва, че заради многото промени и реставрации нейните документи не са напълно изрядни. Според експерти, в момента нейната цена е по-ниска от тази на всяка оригинална Cobra 427, която не е забъркана в трагични истории и няма компресор под капака.

Снимки: Shelby American

Тагове: shelby cobra
0 от 500