Блестящите победи в ралита, както и впечатляващите седани и купета са част от историята на Mitsubishi. В нея ще остане и една суперкола, която успяваше да си съперничи успешно не само с японските, но и с най-добрите европейски аналози. Става дума за Mitsubishi 3000 GT - модел, който заради новата стратегия на производителя, ще остане без наследник.
Как започва всичко?
В края на 80-те години на миналия век амбициите на японските компании нарастват до такава степен, че те започват да правят автомобили от сегменти, в които господстват европейските и американските марки. Появяват се бизнес седани на Toyota, Honda и Mazda, спортни купета и дори истински суперколи, което показва, че самураите няма как да бъдат спрени. В процеса, напълно естествено, се включва и Mitsubishi Motors.
Последният Galant VR-4
В компанията са окрилени от успехите на Pajero в пустинните ралита, както и от пазарния успех на Galant VR-4 и затова не искат да изпуснат възможността да атакуват този перспективен сегмент. Така през 1989 г. на автосалона в Токио е показан спортен концепт с моден дизайн и прибиращи се фарове в стила на Lotus Esprit. Само година по-късно излиза и серийният модел, който на практика е напълно същия.
Техническите хватки
Дори в наши дни Mitsubishi 3000 GT впечатлява както с техническите детайли, така и с конструкцията си. А през 90-те години моделът е направо футуристичен. Базовите му настройки предлагат безопасно и надеждно шофиране, а плавността на придвижване направо е изненадваща за автомобил с подобна външност. Купето е удобно за пътувания на големи разстояния дори върху пътища с по-лоша настилка. Същевременно промяната на настройките на амортисьорите става само с едно натискане на бутон в салона и това превръща машината в спортен звяр.
Важна роля за това играе системата за задвижване на четирите колела. В обичайна ситуация на задната ос се падат 55% от въртящия момент, докато за предния остават 45%. При пробуксуване на колелата се задейства специален вискозен съединител, който преразпределя тягата в полза на оста с по-добро сцепление. Това помага не само за реализиране на потенциала на мощните двигатели и подобрява старта, но прави от Mitsubishi 3000 GT суперкола, която може да се използва при всякакви метеорологични условия.
Друга важна техническа джаджа е системата 4 Wheel Steering. Благодарение на нея колата е на само с 4х4, но и позволява дори на задните колела да завиват. Системата е свързана с компютъра на автомобила, като задните колела могат да завият до 1,5 градуса в обратна на тази на предните посока. Технологията действа при скорост до 50 км/ч, като освен това е полезна и при паркиране. При по-висока скорост 4 Wheel Steering действа по обратен начин - задните колела завиват в посоката на предните.
Освен всичко това суперколата прави впечатление и с аеродинамиката си. Дори при базовото 3000 GT коефициентът на челно съпротивление Cx e 0,39. А срещу допълнително заплащане автомобилът може да бъде оборудван с пакета Active Aero, включващ автоматичен спойлер и антикрило с променящ се ъгъл на атака. Тази система действа при скорост над 80 км/ч, като активният спойлер прекъсва част от въздушния поток и разрежда въздуха под автомобила. В същото време промененият ъгъл на атака на антикрилото притиска задна ос към пътя.
Всичко това води до намаляване на подемните сили и в крайна сметка машината е по-стабилна и държи по-добре избраната от водача траектория. Самият шофьор може сам да активира системата Active Aero, като за целта единствено трябва да натисне бутон, разположен до лоста на скоростите.
Салонът
Видът на автомобила би трябвало да подсказва, че той разполага с неуютен и бедно обзаведен салон, но това не е така. Както се полага на модел от клас Gran Turismo, и 3000 GT е направен по формулата "2+2" места. Предните седалки предлагат голям брой възможности за регулиране, докато задните са тесни, тъй като там мястото е предназначено за допълнителен багаж.
В оборудването са включена скъпа кожа, климатроник и модерна за времето си аудиосистема, като всичко това важи за флагмана на модела, който на някои пазари се предлага като GTO. Има и по-обикновени версии, които са без подобрения по аеродинамиката, нямат пълноуправляемо шаси и дори някои от тях не са оборудвани със система 4х4. Базовата модификация разчита на 3,0-литров V6 мотор с 222 к.с. и задвижване към предните колела.
Топ вариантът е също с V6 двигател, но той има две турбини. Мощността на версията за Япония е 280 к.с., а на тази за Европа и Щатите - 300 к.с. За американците, които не могат да си позволят нито една от тях, се предлага и версия със 162 к.с. под марката Dodge Stealth. Всички машини са оборудвани с 5-степенна механична трансмисия, а 4-степенният автомат е достъпен като опция само за модела с предно предаване.
Американският брат
Тъй като от самото начало автомобилът се разработва съвместно с концерна Chrysler, то напълно логично на пазара в САЩ се предлага подобен модел под марката Dodge. Той носи името Stealth (на следващите две снимки) и се произвежда в завода в Илинойс, но въпреки това никой не крие японските му корени. Дори на табелката с VIN-номера пише Mitsubishi Motors.
Американците не правят компромиси с мощността, като при техния модел тя е подобна на най-силните версии на 3000 GT. Само че флагманът на Stealth - версията R/T Turbo, не може да се похвали с пакета Active Aero, а и като цяло оборудването и качеството на материалите при модела на Dodge са на по-ниско ниво. Освен това двата автомобила се различават по фаровете, броните и антикрилото.
Първият фейслифт, засегнал както Mitsubishi, така и Dodge, идва през 1993 г. Променени са фаровете на автомобилите, тъй като предишният вариант вече не е толкова модерен. Освен това на версиите със задвижване на четирите колела започва да се поставя 6-степенна механична скоростна кутия, производството на компанията Getrag. А мощността на върховата версия нараства до 320 к.с.
Второто обновяване настъпва през 1996 г., като при 3000 GT отново са засегнати светлините, но е доработена и аеродинамиката на каросерията. През същата година Dodge Stealth е спрян от производство по чисто икономически причини - просто сглобяването на купето в САЩ с японски материали става нерентабилно заради разликите в курса на валутите. Все пак производството на 3000 GT в Щатите продължава до 1999 г. Неговият японски двойник - GTO, оцелява до 2001 г.
Кабриолетът
Повечето 3000 GT са версия купе, но има и открит вариант - 3000 GT Spyder с твърд свалящ се покрив, който се произвежда само в САЩ и се продава през 1995/96 г. Неговото сглобяване е поверено на американската фирма ASC, като това е първият кабриолет с твърд свалящ се покрив след 1959 г., когато е спрян от производство знаменитият Ford Skyliner. Разчитащият на аналогична конструкция Mercedes SLK от първо поколение се появява около година след японския модел. Като цяло от 3000GT Spyder са произведени малко над 1600 бройки.
Бъдещето
Mitsubishi 3000 GT и Dodge Stealth и до ден-днешен се ползват с популярност сред любителите на тунинга. Някои от тези проекти предлагат мощност от повече от 1000 к.с., но има и версии с два пъти по-високи показатели. За съжаление, амбициите на Mitsubishi вече са насочени в различна посока и отказа от друг модел, придобил култов статут - Lancer Evo, явно показва тази тенденция.
Затова и надеждите за наследник на 3000 GT лека-полека се изпаряват. А компанията, създала тази впечатляваща машина, ще заложи на превземането на пазара на кросовърите. Те са скучни, но пък носят по-големи приходи.
Снимки: Mitsubishi Motors, Chrysler