IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

За какво трябва да благодарим на военните

Десетте най-важни нововъведения от армията, които са внедрени в гражданските автомобили

За какво трябва да благодарим на военните

Само преди няколко дни светът отбеляза Деня на Европа (9 май). Именно това събитие ни провокира да поговорим на военна тема. Много технологии или системи, използвани в гражданските автомобили, са изобретени за целите на армията. Представяме ви 10-те най-важни от тях.

Проектор на предното стъкло
За какво трябва да благодарим на военните
Това е същата тази технология, която предоставя на пилотите на изтребители цялата им нужна информация. Така не се налага те да преместват поглед, за да гледат уредите в кабината. В момента технологията се използва и за някои модели граждански автомобили, като прави шофирането по-лесно и по-безопасно. И със сигурност ще продължи да се развива.

Синтетичното моторно масло

Синтетичното масло за двигатели е измислено за военни нужди заедно със синтетичното гориво. Това става през Втората световна война, като интересното е, че се случва едновременно в Германия и в САЩ, така че не може да се каже кой е първи. Създадено е за нуждите на авиацията, но след това е разпространено във всички видове транспорт.

Многослойно ламинирано стъкло (триплекс)
За какво трябва да благодарим на военните
Първоначално стъклото, което при удар не се пръска на парчета, е използвано за противогази по време на Втората световна война. Малко по-късно то е усъвършенствано и е „прехвърлено” и на автомобилите. Автор на това изобретение е англичанинът Едуард Бенедикт.

Стандартните товарни контейнери
За какво трябва да благодарим на военните
Стандартизацията на контейнерите, с които се превозват различни товари по цял свят, се случва също през Втората световна война, когато САЩ използва свои кораби да снабдява с военна техника и други стоки своите съюзници в Европа. Тогава американският транспортен магнат Малкъм Маклин и инженерът Кейт Тантлингер създават един стандарт за контейнерите, който прави тяхното придвижване далеч по-лесно и удобно. И този стандарт се използва и до днес.

Въглеродните нишки
За какво трябва да благодарим на военните
Благодарение на лекотата си и на невероятната си издържливост този материал в момента се използва от много автомобилни компании. Първата разработка на въглеродни композитни материали е на Министерството на отбраната на Великобритания. То създава такъв материал през 60-те години на миналия век за нуждите на Кралските военно-въздушни сили.

Пътната мрежа
За какво трябва да благодарим на военните
Историята на съвременните шосета започва още от пътищата в древния Рим, където те са създадени за да обединят по-лесно огромната империя. Големият си импулс строителството на пътни артерии получава след Втората световна война. Той е даден от американския президент Дуайт Айзенхауер, който е въодушевен от немските аутобани и вижда огромен потенциал в развитието на пътната мрежа. Тя позволява на гражданите лесно да пътуват из цялата страна и в същото време свързва различните военни бази в случай на нападение.

Автономните автомобили

За какво трябва да благодарим на военните
Идеята за подобни транспортни средства е провокирана от Управлението за изследователски проекти към Министерството на отбраната на САЩ. Военните преимущества на тези машини са очевидни, като те няма как да не повлияят и на обществения транспорт.

GPS
За какво трябва да благодарим на военните
Спътниковата навигация, която използваме както в автомобилите, така и в смартфоните, е продукт на надпреварата за въоръжение по време на Студената война. Тя е разработена, за да може САЩ и бившият вече СССР да си нанасят ракетни удари с по-голяма точност.

ABS
За какво трябва да благодарим на военните
Първоначално тази технология е предназначена за шаситата на самолетите, като нейната разработка стартира още през 20-те години на миналия век. Готовата система обаче е дело на германската компанията Teldix близо 40 години по-късно. След създаването си ABS е изпробвана на военни автомобили, а по-късно се прехвърля и на гражданските.

Реактивни двигатели
За какво трябва да благодарим на военните
Реактивните двигатели са разработени от военни за целите на армията, като това се е случило едновременно в няколко държави в навечерието на Втората световна война. Това е един от случаите в историята, когато технологията е дело на специалисти, както от армейския, така и от гражданския сектор. След войната реактивните двигатели са адаптирани към нуждите на гражданската авиация, като първият такъв самолет излита през 1949 г.

Снимки: Интернет

 

0 от 500
  • #4
    1 rate up comment 0 rate down comment
    фау 2 ( преди 10 години )
    доколкото си спомням реактивни двг. са били монтирони на ракетните бомби /немски/ фау-2, със страхотен принцип: пускат ги от Франция,прелита ламанша и с таймер спира двигателя точно когато лети над лондон и естествено там пада бомбата, за самолети въоръжени с ракети не си спомням.но докато ракетните двг. не са много приложими в гражданските автомобили, за което е статията, какво ли да кажем пък за контейнерите в същия аспект! чудя се, дали един 20-футов контейнер влиза в комбито ми
  • #3
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Незнам за британците, но германците са имали супер техника. Ме 262 през 1945г. вече са били въоръжени и с ракети, докато съюзническата авиация, не само че са нямали реактивни самолети, но са стреляли само с картечници. Педстави си само срещат се съюзнически витлови самолети с по една картечница а срещу тях реактивен немски самолет, който ги обстрелва с ракети и ги унищожава моментално. Лошото е че тези ракети влизат във въздушните боеве едва в края на април 1945г. две седмици, преди капитолацията на Германия. Тоест прекалено късно, а се оказало, че са можели да ги направят години преди това, но са забавили проекта, защото не са го смятали за наложащ. След войната съюзниците набързо прибират в страните си немските инженери и учени и започват да копират немските машини. Пример за копиране на немски машини е Су-9, който представлява точнa реплика на Ме-262. Руснаците просто откопирват немските двигатели BMW-003A и Юнкерс JUMO-004B, сменяйки им имената на РД-20 и РД-10.Разработеният през 1947 година Миг-15, също е дело на немски специалисти. Ръководител на проекта е бил Крут Танк, конструктор на знаменития Фоке-вулф 190
  • #2
    3 rate up comment 0 rate down comment
    DeadFox ( преди 10 години )
    Точно тогава е бил разработен, германците и британците започват в средата на 30-те. Хитлер спира 41г. разработката на Ме 262 и чак 43г. се усеща каква глупост е направил. Британците започват 1936г. да разработват jet и 1943г излиза първият Глостър Метеор, но той става оперативен чак след войната.
  • #1
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Абе реактивния двигател не е направен в навечерието на втората световна война от много държави а само от германците. Пи Дискавъри даваха документален филм за Луфтвафе и там ясно се каза, че първият реактивен самолет е германския Heinkel He 178 а първият сериен реактивен самолет е Me 262, когато съюзниците видели в бой Me 262 направо се изумили, няма ли са представа какви са тези супер бързи нацистки самолети, които нямат витла! Тоест учените са нямали представа какво е това.