fallback

Дворцовият преврат във Volkswagen сложи край на ерата Пиех

Ще успеят ли наследниците на империята да се справят с огромната отговорност?

Възможно ли е някой доскоро изобщо да не бе чувал името Фердинанд Пиех? Той бе дългогодишен председател на Съвета на директорите на концерна Volkswagen, но бе свален от трона си преди дни, като обяснението за това бе доста жестоко – загуба на взаимно доверие, пише изданието cartimes.ru. Кой всъщност е Пиех и защо се стигна дотук? И какво ще се случи след неговото оттегляне? Фердинанд Пиех моделираше съдбата на компанията над 25 години. Снимка: РойтерсФердинанд Карл Пиех е роден в Австрия през 1937 г. Той е второто дете в семейството на Антон Пиех – член на нацистката партия на Австрия и адвокат по професия. Повратният момент в неговата кариера е съдебен процес в края на 20-те години на миналия век, на който се разглежда трудов спор между компанията Daimler-Benz и бивши нейни служители. Пиех представлява един от тях и печели делото. Същият този бивш служител на Daimler-Benz се казва Фердинанд Порше.Младият адвокат се харесва не само на гениалния конструктор, но и на неговата дъщеря Луизе. Пиех се жени за нея през 1928 г. и от този момент нататък животът му е неразривно свързан с автомобилната промишленост. През 1941 г. Антон оглавява компанията Volkswagen, но напуска поста си след като Германия губи Втората световна война.Синът му – Фердинанд, всъщност е внук на основателя на Porsche Фердинанд Порше. Същият, който изобретява Volkswagen Beetle.Племенник е на Фери Порше – създател на Porsche 911, и е син на един от първите ръководители на концерна Volkswagen. Всичко това ясно говори накъде ще поеме той в живота си.Реално погледнато, Фердинанд Пиех е можело изобщо да не работи. Той израства в богато семейство, наследява част от състоянието на фамилията и това му гарантира безгрижен и охолен живот. Възпитанието, което получава от баща си и дядо си, обаче не му позволява да остане настрани от фамилния бизнес.Уникална снимка, на която са (отляво надясно): Фердинанд Александър Порше, внук на основателя на едноименната компания, дизайнер на Porsche 911 и братовчед на Фердинанд Пиех, техният дядо - Фердинанд Порше, и самият Фердинанд Карл Пиех. Фотографията е направена през 1949 г.Съгласно семейните традиции, младият Фердинанд получава инженерно образование в Швейцария. Дипломната си работа посвещава на моторите от Формула 1, като участва лично в разработката на 8-цилиндров агрегат за болида на Porsche през 1962 г. Започва работа във фамилната компания под ръководството на вуйчо си Фери, като създава състезателни автомобили за различни първенства.През 1972 г. преминава в Audi, откъдето стартира големият му възход. Марката току-що е възродена от Volkswagen, което на мнозина се струва безумна идея. Само няколко години по-рано Volkswagen е купил концерна NSU с една единствена цел – получаването на платформа за коли с предно предаване, която е нужна на марката за да се избави най-после от тежките рами, наложени от предлагания със задно предаване и задно разположение на мотора Beetle.В крайна сметка платформата става собственост на Volkswagen, но с нея вървят и ненадеждните двигатели на NSU, както и правата на марката Audi, която произвежда автомобили до началото на Втората световна война. Взето е решение тя да бъде възродена и да се превърне в конкурент на BMW и Mercedes-Benz, а задачата за това е поверена на Фердинанд Пиех.Самият той като създател на спортни коли е наясно, че за целта трябва от една страна да залага на победи в състезанията и от друга да използва технологиите от тези машини в гражданските модели. Именно Пиех първи се сеща първоначално да снабди състезателните, а после и стандартните коли със система за задвижване на четирите колела.Със системата quattro автомобилите Audi започват да печелят състезания, а след това и сърцата на клиентите. Реакцията на конкурентите – от BMW и Mercedes-Benz до Lancia, Peugeot и Alfa Romeo, идва незабавно и те правят същото. Но първата крачка е именно на Audi, която благодарение на quattro се нарежда сред германските премиум марки.Снимкa: VolkswagenУспехите на Пиех не остават незабелязани в главния офис на концерна Volkswagen и в крайна сметка той оглавява компанията през 1993 г., като бързо я превръща в един от световните автомобилни гиганти. В този момент VW притежава SEAT, Skoda и Audi, като именно новият шеф въвежда преминаването към една техническа база, унифицирани двигатели, шасита и трансмисии, без това да наруши уникалността на нито една от марките.Пиех настоява за разширяване на портфолиото от марки, като купува нишовите Bentley и Lamborghini, и привлича в концерна производителите на камиони MAN и Scania. В крайна сметка именно той възражда марката Bugatti, като според легендата сам е нарисувал схемата с W16 двигателя на Veyron. Твърди се, че го е направил по време на обяд в ресторант.На внука на Фердинанд Порше принадлежи не само идеята за пускането на суперколата Veyron, но и за създаването на свръхикономичния Volkswagen XL1, който предлага разход на гориво от 1 л/100 км. Има, разбира се, и провали – например Phaeton, който въпреки добрия си инженеринг, така и не успя да намери достатъчно купувачи.До 2002 г. Пиех е начело на концерна, а след оттеглянето си остава в Надзорния съвет и се превръща в Сивия кардинал. Именно той е виновен за оставката на наследника си Бернд Пишетсридер, както и на ръководителя на марката Porsche – Венделин Видекинг. Разногласията с двамата са огромни и те са принудени да напуснат.В крайна сметка обаче Патриарха, както наричат Пиех, загуби битката с човека, който сам назначи за шеф на Volkswagen през 2007 г. – Мартин Винтеркорн. Слуховете за конфликт между двамата се появиха още през миналата година, а в началото на април Пиех поиска оставката на наследника си. Съветът на директорите в крайна сметка подкрепи Винтеркорн, а само седмица по-късно обяви, че Пиех подава оставка от всички заемани постове.Излиза, че именно Винтеркорн е супергероят, който може да се справи с всеки противник, но не е точно така. Все пак главните акционери във Volkswagen са именно хората от семействата Пиех и Порше, които контролират целия концерн, без да има значение кой го ръководи. Това означава, че Фердинанд Пиех е бил предаден именно от своите хора.Сега Пиех вече е пенсионер, който ще получи шанс да напише своята автобиография. А тя със сигурност ще бъде бестселър, защото този човек пое Volkswagen при годишни продажби от 3,5 млн. автомобила, за да ги доведе до 10 млн. Разликата със световния лидер Toyota е съвсем малка, така че не е изключено още през тази година германският концерн да стане №1 по продажби в света.И още нещо – самият Пиех притежава повече от 10% от акциите на Porsche, така че ще продължи да бъде близо до тази компания. Без да може да влияе на случващото се в нея. Той обаче оставя на наследниците си една огромна автомобилна империя и предстои да видим дали те ще успеят да справят с тази отговорност.

Тагове: volkswagen group
fallback
  • #14
    Анонимен ( преди 9 години )
    Алди пък станали "премум" благодарение на клатрото, клонирано от симетричното AWD на Субару. Браво, големи иноватори тия швабите! Направо нямат равни.
  • #13
    RRE S3 ( преди 9 години )
    Kakva istoria samo,bramo na automedia.Sega razbirate li za6to jalturite nikoga niama da sa premium.Niamat takava istoria i niama da imat
  • #12
    fsb ( преди 9 години )
    голям е, жалко че стана така... според мен концерна ще изгуби от неговата липса...
  • #11
    нЕкъв ( преди 9 години )
    да не се тутка и да отива в хюндай ВЕДНАГА СЕГА
  • #10
    Анонимен ( преди 9 години )
    Къде е Татра ли? Хитлер окупира Чехoсловакия и на Татра им е наредено да спрат модел 87, оригинала на костенурката, и да правят военни машини за Вермахта. За да няма конглокенция Фолцваген. Ако Татра си бяха произвеждали оригинала, костенурката дали щеше да стане толкова популярна? Ето така са заченати Фолцваген - с кражба на технологии и икономическа закрила от Фюрера. Впрочем, в днешно време методите им на действие не са много по-различни.
  • #9
    Steve ( преди 9 години )
    Нещата не са така прости. И при епохата на нацизма в Германия има много добри идеи. Какво лошо има в създаването на "народен автомобил"? Ф. Порше бил взаимствал от идеите на Татра. И сега много взаимстват, но какво от това. Важното е, че създаде легендарен автомобил, който продължава да се използва и до скоро произвежда в света вече повече от 70 години. Всеки по света свързва името на Ф. Порше с бръмбъра и производните от него Порше 356 и 911. А къде е Татра?
  • #8
    ... ( преди 9 години )
    "...без това да наруши уникалността на нито една от марките..."За това може да се спори.
  • #7
    Анонимен ( преди 9 години )
    Това за нацистите не е тъпня, а тъпня е това, което пишеш. Нямаш и най-малка представа от история. Следващият път, преди да почнеш да си съчиняваш глупости, прочети малко. Нацизма не идва с Хитлер, а доста по-рано. Държавата тогава не се подчинява на своя лидер, а лидера подчинява държавата. прочети и ще разбереш как елиминира другите партии и лидери. Сигурно ще кажеш, че нацистите не създават ФолЦваген, още малко! И това ли е глупост или е истина? Сигурно пропагандата на ФВ не е същата нацистка
  • #6
    Леберкьодл ( преди 9 години )
    Дедо Фердо е гуема ралта! 12 деца от 4 жени, женен за бавачката на предпоследните си 3 деца, назначил я за директор в борда на ФВ, въпреки че горката дали има и средно образование... Е нема друг дерибей като него. Какъвто вожда, такъв и концерна.
  • #5
    д-р.Куртев ( преди 9 години )
    VEYRON -да, Volkswagen XL1-не !!
fallback
Последни