fallback

Дворцовият преврат във Volkswagen сложи край на ерата Пиех

Ще успеят ли наследниците на империята да се справят с огромната отговорност?

Възможно ли е някой доскоро изобщо да не бе чувал името Фердинанд Пиех? Той бе дългогодишен председател на Съвета на директорите на концерна Volkswagen, но бе свален от трона си преди дни, като обяснението за това бе доста жестоко – загуба на взаимно доверие, пише изданието cartimes.ru. Кой всъщност е Пиех и защо се стигна дотук? И какво ще се случи след неговото оттегляне? Фердинанд Пиех моделираше съдбата на компанията над 25 години. Снимка: РойтерсФердинанд Карл Пиех е роден в Австрия през 1937 г. Той е второто дете в семейството на Антон Пиех – член на нацистката партия на Австрия и адвокат по професия. Повратният момент в неговата кариера е съдебен процес в края на 20-те години на миналия век, на който се разглежда трудов спор между компанията Daimler-Benz и бивши нейни служители. Пиех представлява един от тях и печели делото. Същият този бивш служител на Daimler-Benz се казва Фердинанд Порше.Младият адвокат се харесва не само на гениалния конструктор, но и на неговата дъщеря Луизе. Пиех се жени за нея през 1928 г. и от този момент нататък животът му е неразривно свързан с автомобилната промишленост. През 1941 г. Антон оглавява компанията Volkswagen, но напуска поста си след като Германия губи Втората световна война.Синът му – Фердинанд, всъщност е внук на основателя на Porsche Фердинанд Порше. Същият, който изобретява Volkswagen Beetle.Племенник е на Фери Порше – създател на Porsche 911, и е син на един от първите ръководители на концерна Volkswagen. Всичко това ясно говори накъде ще поеме той в живота си.Реално погледнато, Фердинанд Пиех е можело изобщо да не работи. Той израства в богато семейство, наследява част от състоянието на фамилията и това му гарантира безгрижен и охолен живот. Възпитанието, което получава от баща си и дядо си, обаче не му позволява да остане настрани от фамилния бизнес.Уникална снимка, на която са (отляво надясно): Фердинанд Александър Порше, внук на основателя на едноименната компания, дизайнер на Porsche 911 и братовчед на Фердинанд Пиех, техният дядо - Фердинанд Порше, и самият Фердинанд Карл Пиех. Фотографията е направена през 1949 г.Съгласно семейните традиции, младият Фердинанд получава инженерно образование в Швейцария. Дипломната си работа посвещава на моторите от Формула 1, като участва лично в разработката на 8-цилиндров агрегат за болида на Porsche през 1962 г. Започва работа във фамилната компания под ръководството на вуйчо си Фери, като създава състезателни автомобили за различни първенства.През 1972 г. преминава в Audi, откъдето стартира големият му възход. Марката току-що е възродена от Volkswagen, което на мнозина се струва безумна идея. Само няколко години по-рано Volkswagen е купил концерна NSU с една единствена цел – получаването на платформа за коли с предно предаване, която е нужна на марката за да се избави най-после от тежките рами, наложени от предлагания със задно предаване и задно разположение на мотора Beetle.В крайна сметка платформата става собственост на Volkswagen, но с нея вървят и ненадеждните двигатели на NSU, както и правата на марката Audi, която произвежда автомобили до началото на Втората световна война. Взето е решение тя да бъде възродена и да се превърне в конкурент на BMW и Mercedes-Benz, а задачата за това е поверена на Фердинанд Пиех.Самият той като създател на спортни коли е наясно, че за целта трябва от една страна да залага на победи в състезанията и от друга да използва технологиите от тези машини в гражданските модели. Именно Пиех първи се сеща първоначално да снабди състезателните, а после и стандартните коли със система за задвижване на четирите колела.Със системата quattro автомобилите Audi започват да печелят състезания, а след това и сърцата на клиентите. Реакцията на конкурентите – от BMW и Mercedes-Benz до Lancia, Peugeot и Alfa Romeo, идва незабавно и те правят същото. Но първата крачка е именно на Audi, която благодарение на quattro се нарежда сред германските премиум марки.Снимкa: VolkswagenУспехите на Пиех не остават незабелязани в главния офис на концерна Volkswagen и в крайна сметка той оглавява компанията през 1993 г., като бързо я превръща в един от световните автомобилни гиганти. В този момент VW притежава SEAT, Skoda и Audi, като именно новият шеф въвежда преминаването към една техническа база, унифицирани двигатели, шасита и трансмисии, без това да наруши уникалността на нито една от марките.Пиех настоява за разширяване на портфолиото от марки, като купува нишовите Bentley и Lamborghini, и привлича в концерна производителите на камиони MAN и Scania. В крайна сметка именно той възражда марката Bugatti, като според легендата сам е нарисувал схемата с W16 двигателя на Veyron. Твърди се, че го е направил по време на обяд в ресторант.На внука на Фердинанд Порше принадлежи не само идеята за пускането на суперколата Veyron, но и за създаването на свръхикономичния Volkswagen XL1, който предлага разход на гориво от 1 л/100 км. Има, разбира се, и провали – например Phaeton, който въпреки добрия си инженеринг, така и не успя да намери достатъчно купувачи.До 2002 г. Пиех е начело на концерна, а след оттеглянето си остава в Надзорния съвет и се превръща в Сивия кардинал. Именно той е виновен за оставката на наследника си Бернд Пишетсридер, както и на ръководителя на марката Porsche – Венделин Видекинг. Разногласията с двамата са огромни и те са принудени да напуснат.В крайна сметка обаче Патриарха, както наричат Пиех, загуби битката с човека, който сам назначи за шеф на Volkswagen през 2007 г. – Мартин Винтеркорн. Слуховете за конфликт между двамата се появиха още през миналата година, а в началото на април Пиех поиска оставката на наследника си. Съветът на директорите в крайна сметка подкрепи Винтеркорн, а само седмица по-късно обяви, че Пиех подава оставка от всички заемани постове.Излиза, че именно Винтеркорн е супергероят, който може да се справи с всеки противник, но не е точно така. Все пак главните акционери във Volkswagen са именно хората от семействата Пиех и Порше, които контролират целия концерн, без да има значение кой го ръководи. Това означава, че Фердинанд Пиех е бил предаден именно от своите хора.Сега Пиех вече е пенсионер, който ще получи шанс да напише своята автобиография. А тя със сигурност ще бъде бестселър, защото този човек пое Volkswagen при годишни продажби от 3,5 млн. автомобила, за да ги доведе до 10 млн. Разликата със световния лидер Toyota е съвсем малка, така че не е изключено още през тази година германският концерн да стане №1 по продажби в света.И още нещо – самият Пиех притежава повече от 10% от акциите на Porsche, така че ще продължи да бъде близо до тази компания. Без да може да влияе на случващото се в нея. Той обаче оставя на наследниците си една огромна автомобилна империя и предстои да видим дали те ще успеят да справят с тази отговорност.

Тагове: Volkswagen Group
fallback
  • #34
    Анонимен ( преди 9 години )
    До анонимния ***:Продължаваш да пишеш глупости, дай пример къде в европейски град е забранен дизел над Евро4. Толкова ли е трудно? Трудно е да, няма такъв. Лесно е да се пишат глупости. Проблема на Франция е, че са им стари дизелите, той си е техен. В Германия парка е значително по нов, в останалата част на западна Европа е същото. И моля те не ми говори за газови кошници с изрязани катализатори и затапени EGR-ри. Моя дизел е достатъчно нов, за да трови в пъти по малко...
  • #33
    Анонимен ( преди 9 години )
    Volkswagen го закъса с продажбите в САЩ, няма да сваля цените.Volkswagen обяви намеренията си да не сваля цените на моделите си в САЩ, въпреки спада в продажбите през последните месеци. Немците са категорични, че предпочитат да поемат риск, при който има възможност за леко отслабване на позициите на местния пазар.Отчетът на Volkswagen в Америка показва, че през последния месец продажбите са намалели с 2.7 процента до малко над 30 000 бройки. От началото на годината спадът е почти осем процента, спрямо същия период през 2014 г., което има цифреното изражение от 109 248 реализирани коли.Все пак, очакванията са продажбите за цялата година да са почти еднакви с тези през 2014 г. Тогава бяха намерени купувачи за почти 367 000 автомобила, което е с 10% по-малко от резултатите за 2013 г.
  • #32
    speedart ( преди 9 години )
    Ха , нищо бре , нали Тойдата е много технологична...тя и с един болид ще бие...по-метода Тойда оризаров...дано поне завършат льо-ман , че издръжливостта на оризарите не е силната им страна...
  • #31
    Leberknoedl ( преди 9 години )
    Ха, вагонетките са напълнили гащите от страх - Алди и Порше с по 3 болида на Спа и ЛеМан срещу 2 на Тойота. Явно знаят че са зле на технологичния фронт и са решили да подходят по метода Монте Карло.
  • #30
    Анонимен ( преди 9 години )
    Какъв дворцови преврат?В СОЦваген има само преврат.В дворците има аристократи не дядковци държащи управлението по партийна линия на база далавери с висшестоящи държавни лица.
  • #29
    speedart ( преди 9 години )
    АЙДЕ ДА ИМ Е ЧЕСТИТА ПОРЕДНАТА ПОБЕДА НА АУДИ И ПОРШЕ.... WEC 2015 - 6h di Spa - 02/05/151 Marcel F
  • #28
    Анонимен ( преди 9 години )
    Немското и не само лоби в Европа обаче не ги вълнува, че умират милиони на година от тези замърсявания. Тях ги вълнува да върви алъш-вериша с канцерогенниците и те да си трупат печалбите. Жалкото е че имаа ***, като теб, които им се вързват на пропагандата и са съгласни всички да се тровят, за да могат да спестят някоя стотинка на 100 км. По-добре с АГУ, отколкото дизел. Знам, че екологията в БГ е последното нещо за което се мисли, защото повечето мислят, че са безсмъртни ***.
  • #27
    Анонимен ( преди 9 години )
    Селски, това, че у ваше село тракат с дизелите не значи, че и в Европа е така. Хората са разбрали, отдавна, че тази технология е смъртоносна за хората. Статистиката показва в пъти повече респираторни за болявания на дихателните пътища и рак на белите дробове, точно в големите европейски градове. Изследванията показват, че се дължат само на дизелите. В света има много по-големи градове, но без дичели и тези заболявания там ги няма. Франция се отказва поетапно от дизеловите автомобили
  • #26
    Анонимен ( преди 9 години )
    Стига писали глупости, къде дизелов автомобил след Евро4 е забранен? Дайте примери, стига писали като папагали. Никъде по Европа не е забранено, забранени са старите под Евро4 и то само за центровете. Забрани има и за бензинови всъщност
  • #25
    Анонимен ( преди 9 години )
    кое точно му става на трошето. цената ли. да те печелят най много от всички. по 17 000 от продадена трошка. как го правят ли. слагат китайски части и готово. та според мен ни троше, ни гоуф стават за нещо друго освен за външна тоалетна.
fallback
Последни