IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Турското автомобилно чудовище

Anadol STC-16 излиза през 1973 г., но само две години по-късно е спрян

Турското автомобилно чудовище

През последните години автомобилната промишленост в Турция набира все по-голяма сила, като това се дължи на факта, че в страната работят заводи на някои от най-големите производители. Местните автомобили постепенно отиват в историята, където завинаги ще остане един от тях – Anadol STC-16, известен още като „турския супер-монстър“.
Турция също си има свой супер-монстър
Реално Anadol е първата ориентирана към по-голям обем на производство местна машина, като освен това тя е и сравнително успешна. Нейната архитектура е изградена на базата на британската Reviant – шаси с каросерия от фибростъкло. За дизайна и двигателите обаче отговарят други хора.
Турция също си има свой супер-монстър
Този модел на Anadol е вторият, който изцяло е разработен в Турция. И всъщност представлява първата местна спортна кола. Тя е собственост на компанията Otosan, чието ръководство е трябвало доста време да бъде убеждавано, че подобна машина ще вдигне престижа на марката и ще и помогне да се настани сред премиум моделите на местния пазар.

В Anadol измислят елементарно име за своето творение – STC означава Sports Turkish Car, а 16 идва от обема на двигателя, който е 1600 куб. см. Това звучи доста скучно, което кара местните любители на автомобили да тълкуват названието по друг начин - Süper Türk Canavari, което се превежда като далеч по-впечатляващото „турски супер монстър“.
Турция също си има свой супер-монстър
Компанията наема дизайнера Ералп Нояна, за да направи STC-16 по впечатляващ. Първите прототипи са готови през 1972 г., като те изглеждат напълно като спортните коли от това време. Все пак си личат и някои заемки от други модели – решетката на радиатора е заета от Escort Mk I, профилът прилича на Datsun 240z и на Saab Sonnet.

Под капака на автомобила е поставен 1.6-литров мотор Kent Crossflow с мощност от 68 до 78 к.с., а трансмисията е заимствана от Cortina. Макар и да не е особено впечатляващ, двигателят е доста надежден и става популярен в тунинг средите. Има и рали-версия на автомобила, развиваща 140 к.с., която се справя доста добре на местните и на европейски състезания.
Турция също си има свой супер-монстър
В крайна сметка Anadol STC-16, подобно на редица други модели, става жертва на Петролната криза от 1973 г., тъй като е доста скъп и харчи много. От модела са направени едва 176 бройки, но пък те стават символ на набиращата сила турска икономика. И са доказателство, че всяка страна, която има ресурс да строи автомобили, рано или късно се пробва и при спортните коли.

Снимки: Anadol

 

 

Тагове: anadol stc-16
0 от 500