IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Автомобилите, които промениха света

10 машини, въвели новаторски технологии, които се използват и до днес

Автомобилите, които промениха света

Кои са автомобилите, които промениха света? Трудно е да се каже, тъй като зад настоящите модерни коли стоят редица иновации, въведени през годините от най-различни машини и компании. С помощта на изданието The Telegraph представяме 10 автомобила, представили едни от най-значимите за индустрията технологии, които се използват и до днес.

10. Citroen DS
Автомобилите, които промениха света
Citroen DS е известен в цял свят със своето хидро-пневматично самонивелиращо се окачване. Мнозина мислят, че технологията се използва само от френската компания, но истината е, че подобни системи могат да бъдат намерени в коли на Rolls-Royce, BMW и Mercedes-Benz. При тях подобно окачване се използва или за подобряване на возията, или за самонивелиране на шасито.

Citroen DS може да се похвали също така със следящи кривата на завоя фарове, които са хит при днешните автомобили. Основната разлика е, че модерните фарове не използват механична връзка с кормилната уредба.

9. Land Rover
Автомобилите, които промениха света
Land Rover не е първият 4х4 в историята. Той обаче е първият такъв автомобил, който се предлага масово на пазара. Машината бързо печели популярност, тъй като позволява по-лесен начин на придвижване на хората, живеещи в трудно достъпни райони. Land Rover продължава да бъде сред най-популярните всъдеходи в света.

8. Toyota Prius
Автомобилите, които промениха света
Prius е първият масово произвеждан хибриден автомобил в света. Той е и най-добре продаваният хибрид в света, като има 4 поколения зад гърба си и е вече 17 години на пазара. Само до преди няколко години Prius нямаше конкуренция, докато днес подобна технология предлагат почти всички автомобилни компании.

7. Lamborghini Miura
Автомобилите, които промениха света
Lamborghini Miura е известен като първата в света шосейна спортна кола със средноразположен двигател и задно задвижване - формула, която се ползва и до днес от всички производители на спортни автомобили. Моделът излиза през 1966 година, като е произведен в серия от 764 екземпляра.

6. Austin Seven
Автомобилите, които промениха света
Austin Seven дава колела на огромен брой хора. Този модел се произвежда на цели три континента - във Великобритания и по лиценз в Япония, Германия и Америка. Поради това мнозина твърдят, че конфигурацията волан, три педала и скоростен лост, която става стандарт в автомобилната индустрия, е заслуга именно на Austin Seven. Това обаче не е първият автомобил с такова разположение на уредите.

5. Lancia Lambda
Автомобилите, които промениха света
Lambda е прадядото на всички модерни леки коли. Новост в този автомобил е самоносещата конструкция, която е не само по-лека, но и по-здрава от рамата с поставено върху нея купе, която се използва преди това за леките коли. Днес на рама се конструират най-вече предназначени за тежки терени всъдеходи, камиони и др.

4. Tesla Model S
Автомобилите, които промениха света
Първият електрически автомобил, който не се оказа провал. Преди Tesla Model S напълно електрическите возила представляваха комични на вид машинки, които избираха малцина шофьори. Електромобилът на Tesla обаче доказа, че екологичен може да бъде синоним на динамика, лукс и комфорт. Нещо повече, Tesla Model S промени начина, по който светът гледа на бъдещето на електрическите возила.

3. Mini
Автомобилите, които промениха света
Mini не е първата кола с предно предаване в света. Британската машина обаче е автомобилът, който първи съчетава предното предаване с напречно разположен двигател и скорости - архитектура, която изисква по-малко пространство. Така Mini се превръща в първата кола, която предлага компактни размери, ниска цена, добра управляемост и не на последно място - четириместен слаон. А това е тенденция, която преследват всички съвременни малки коли.

2. Ford Model T
Автомобилите, които промениха света
Днешните коли дължат съществуването си именно на Ford Model T - първият масово произвеждан автомобил в света. Преди този автомобил колите са били считани за "играчка за богаташи". С Model T обаче за първи път е въведена нова организация на труда – конвейера. Този способ на производство предизвиква революция в целия автомобилен отрасъл. Докато първоначално за изработката на един Ford T са били нужни 2-3 дни, след въвеждането на новата система на организация на труда, от конвейера е слизал по един нов автомобил всеки час и половина. А това се отразява съществено и на цената - през първите години стойността за производство на една бройка Model T е била 850 долара, а през 1924 г. тя пада до само 290.

Първият Model T се появява на света през септември 1908 г. Производството му продължава до 27 май 1927, като за това време са произведени над 15 милиона екземпляра от този автомобил.

1. Benz Patent Motorwagen
Автомобилите, които промениха света
Това е първият в света автомобил, задвижван от двигател с вътрешно горене. Той е конструиран от Карл Бенц (един от основателите на Daimler-Benz), като патентът е получен на 29 януари 1886 г.

Автомобилът е триколка с метална тръбна конструкция и дървени елементи. Двигателят е едноцилиндров, четиритактов с обем 0.954 литра. Мощността му е 1/2  kW при 250 об/мин, а теглото - 100 килограма (на двигателя).

По-късно се появяват оптимизирани версии на автомобила с мощност 1.5 к.с. (1.1 kW) и 2 к.с.(1.5 kW), които развиват максимална скорост от 16 км/ч.

Тук е важно да се отбележи и името на съпругата на Карл Бенц - Берта, която не само е участвала в конструирането на машината, но е и автор на някой популярни и до днес автомобилни елементи, като спирачните накладки и др.

Toyota Mirai
Автомобилите, които промениха света
Вероятно е редно да споменем още един автомобил - Toyota Mirai. Това не е първият автомобил с горивна клетка, но е първият, който си поставя за цел да направи водородните коли масови - не само като удобство, но и като цена. Toyota Mirai излиза на пазара догодина, а от представянето й зависи дали ще бъде включена в бъдещите класации на автомобилите, които промениха света.

0 от 500
  • #21
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    ВАГ-бой, знаем, че харесваш Тойота и мечтаеш за Приус, но понеже гроздето е кисело и плюеш. Недей така! Някой ден може и при теб да изгрее слънцето и да смениш трошливата Гоуфара с нещо стойностно, модерно, здраво, икономично и иновативно. Понякога се случват чудеса. Може пък акъла да ти дойде някой ден...
  • #20
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Само не разбирам това недоразумение на Трошльота- Приус ,какво прави там ,голямо дърво,като повечето оризарки,пласмасария ,наблъскана с куп електроника,дето в по-голямата част се оказва ненужна.
  • #19
    3 rate up comment 2 rate down comment
    zzz ( преди 10 години )
    Съгласен съм с колегата по-долу за Citroen Traction Avant.Въпросът е къде също липсват "костенурката" на ФВ, ALFA 156 JTD '97, Куатрото на Ауди от 1980-та, 500 на ФИАТ, Jeep Willis, първите баничарки на Ситроен, първото поколение на Еспейс и т.н.
  • #18
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Дошо ( преди 10 години )
    Нито един германски варел.Е само един ама той даже не е и варел ами по-скоро цинкова кофа
  • #17
    8 rate up comment 2 rate down comment
    doc ( преди 10 години )
    Докато има живи японци,прогрес винаги ще има!Сега водородни ,после и атомни коли.Ферштейнзи?
  • #16
    24 rate up comment 2 rate down comment
    Е да ама... ( преди 10 години )
    Навремето конярите са искали да "задушат" и автомобила. Напъни всякакви, НО прогреса и времето не могат да бъдат спрени.Пример - колите на Тесла!
  • #15
    18 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Графена го откриха през 2010 г. двама руснаци, които получиха и нобелова награда. Испанците заедно с калифорнииски учени заедно правят опити да създадат батериите на бъдещето, но нещо явно ги спира. Китайците също имат доста интересни разработки. Може би енергийната и петролна мафия задушават още в зародиш разработките и внедряването на тези революционни батерии. Така беше и с електрическата кола, която беше убита още в зародиш. Явно света се управлява от много алчни и гадни хора. Това е...
  • #14
    9 rate up comment 3 rate down comment
    Истината ( преди 10 години )
    Испански инженери са разработили ново поколение батерии. Те са по-евтини от аналозите си със 77% и позволяват да се зарежда електромобил само за 8 минути и да се изминат 1 000 км. Графеновите батерии вече се тестват в 4 германски автомобилни компании.
  • #13
    8 rate up comment 17 rate down comment
    до всички ( преди 10 години )
    първите 4 комента са на постоянното малоумно присъствие"тойотаджии", които ако се заровят в историята ще разберат, че оня дето я е основал е копирал конвейра от форд-бил е работник там! второ-отцялата класация трябва да се изключат английските и японските а-били,защото те по никакъв начин нямат принос в историята, а ландровер е копирал американския Джип Вилис!другите биват, наистина ситроен трябва да се включи с първото предно предаване и разбира се vw beetle,поръчано от хитлер и произв. доскоро
  • #12
    18 rate up comment 10 rate down comment
    ka52alligator ( преди 10 години )
    Няма спор, в подобренията са Японците във всяко отношение.