"Въвеждането на подобна технология няма да бъде лесно, особено в началото", твърдят анализатори
Представете си гараж, където автомобилите паркират сами. Или пък магистрали със специални ленти за машини без шофьор. Това е бъдещето, при това близкото бъдеще, пише CNBC, разкривайки подробности за въвеждането на автономните превозни средства на пазара.Един от експерименталните автономни автомобили на Google. Снимка: GoogleАвтомобилите, които не се нуждаят от шофьор ще се появят през следващите 20 години, сочи докладът на компанията за анализи Ernst & Young, разпространен от CNBC. Остава обаче въпросът кога тези машини ще бъдат фактор на пазара, както и на каква цена ще се предлагат. Според Анил Валсан, анализатор в Ernst & Young, все още има сериозни пречки пред системите за автономно управление, но технологиите се развиват и в крайна сметка ще достигнат необходимото ниво, за да бъдат предложени на пазара.Пресен пример за това е представената през миналата седмица кола на Google, която вече демонстрира възможностите си да се движи без намеса на шофьор. Машината не разполага нито с педали, нито с волан.Въвеждането на подобна технология в серийно производство обаче ще отнема време. Според анализаторите през 2025 г. едва 4% от колите ще имат автономно управление. След още 5-10 години обаче развитието на технологията ще върви с по-бързи темпове, като към 2035 г. се очаква три от всеки четири автомобила да разполагат със система за автономно придвижване."Вероятно автономните автомобили ще бъдат най-добре приети в САЩ, но с времето търсенето им ще расте и на други пазари по света", смята Валсан.Въпреки смелите си прогнози анализаторите от Ernst & Young са скептични относно широкото приложение на автономните коли. Те смятат, че подобни автомобили, поне в началото, ще се използват най-вече в контролирани зони."Паркирането и дори намирането на автомобила в огромен паркинг е труда задача. Новите технологии ще позволят на автомобилите сами да се паркират. А след това да се отзовават на посочено място", твърди Валсан. И пояснява, че вече има паркинги, в които водачът просто оставя колата си, а специални платформи я паркират. След това, чрез телефона си или друго устройство водачът "вика" колата и тя пристига при него.Следващият етап ще бъдат специалните ленти по магистралите, по които автомобилите ще се движат без намесата на шофьор. Технологията ще контролира както скоростта и посоката на движение, така и дистанцията до другите коли. Прогнозира се също така използването на автономни машини в центровете на големите градове, което ще бъде и решение на проблемите с трафика, тъй като всичко ще се управлява от прецизен компютър.Остава обаче един много важен въпрос - колко ще струва всичко това? Според Ernst & Young разходите ще бъдат значителни, поне в началото.Изчисленията показват, че през 2025 г. поставянето на подобна технология в автомобила ще струва между 7 000 и 10 000 долара. Разходите обаче бързо ще намалеят, като към 2030 г. вложението ще изисква около 5 000 долара. След още 5 години цените ще намелят до под 3000 долара."Въвеждането на подобна технология няма да бъде лесно, особено в началото. Тъй като цените ще бъдат високи, очакваме да бъдат въведени държавни субсидии, които да компенсират част от разходите за подобен автомобил", обясняват анализаторите.