Mitsubishi е една от компаниите, на които световната финансова криза се отрази най-тежко. Японците бяха принудени да продадат завода си в Европа, но това съвсем не означава, че се отказаха от пазара на Стария континент. Именно на него те ще се опитат да наложат новото си предложение в сегмент "В" - Mitsubishi Space Star.
Всъщност неговото пускане е напълно логично - при криза се търсят малките, компактни и икономични автомобили. Имахме възможност да проверим как се справя модела по софийските улици, а и не само на тях. И да разберем дали категоричното твърдение на японския производител "Предлагаме не автомобил на ниска цена, а рационален и разумен продукт, притежаващ здравина и надеждност", е вярно.
Ясно е, че този модел е насочен предимно към женския пол. А дамите почти винаги залагат на външния вид. И затова неговата цел е да накара евентуалните му купувачи да го харесат веднага и да го пожелаят. Всъщност Mitsubishi Space Star изглежда като едно усмихнато хлапе. Дизайнът му трябва да донесе усещане за стабилност и донякъде успява.
Външният вид на предницата позволява на шофьора да вижда и двата края на предния капак, което улеснява маневрите. Близо разположените до пътниците А-колони и ниската линия под прозорците в предната част от своя страна помагат да се постигне добра видимост отпред и встрани от автомобила. Всичко това е част от новата дизайнерска концепция на японците, която трябва да видим и при останалите нови модела.
Факт е, че върху Space Star е работено много здраво и заради неговата аеродинамика. Тя създадена посредством авангардна компютърна симулация и тестове във аеродинамичен тунел. Моделът успява да постигне коефициент на челно съпротивление 0.27, което е най-доброто в класа.
За подобно постижение важна роля играят и размерите на машината - дължина от 3710 мм, широчина - 1665 мм и тегло - 845 кг. Това позволява радиусът на завиване да бъде 4.6 метра. Е, вътре не е толкова широко, колкото ще му се иска на някой, но пък в крайна сметка това е автомобил, с който човек ще се движи предимно в града. Иначе материалите в интериора са приятни на допир, а ергономичните седалки осигуряват комфорт на пътниците.
В салона има USB-порт (достъпен при по-високите нива на оборудване), автоматична климатична система, комбинирано инструментално табло в сребърна рамка, универсален информационен дисплей, датчик за предупреждение при опасност от замръзване, възможност за настройка на яркостта на измервателните уреди и др.
Всичко това е хубаво, но то е налице и при повечето предложения от този клас. Mitsubishi вади нов коз - мъникът разполага с ударопоглъщаща конструкция - RISE (Reinforced Impact Safety Evolution) на каросерията. Специално за модела инженерите на компанията са добавили към предницата на автомобила прави напречни елементи с голямо сечение, които, заедно с подсилената кабина, осигуряват по-ефективно разпределяне на енергията в случай на челен удар.
За Стария континент Space Star се предлага с два двигателя. И двата са бензинови с 3 цилиндъра и обем от 1.0 и 1.2 литра, като използват системата MIVEC за електронна синхронизация на клапаните. По-малкият от двата агрегата - 1.0 литровият MIVEC 12V разчита на мощност от 71 к.с. и се предлага единствено с 5-степенна механична скоростна кутия.
Ние имахме възможността да пробваме по-големия, при който конете са с 9 повече. Неговият въртящ момент достига 106 Нм при 4000 об/мин. В градски условия моторчето върши чудесна работа, като няма никакъв проблем да тегли напред автомобила с тегло 895 кг. Е, на магистрала нещата не стоят точно така, но пък и не бива да бъдем кой знае колко придирчиви. Както стана дума, Space Star e да отидете на работа, да вземете децата от училище и да пазарувате.
Агрегатът работи с 5-степенна механична скоростна кутия, която също се представя прилично. Има и версия с новата версия на трансмисията на INVECS-III CVT. С нея разходът на гориво би трябвало, поне според представители на Mitsubishi, да падне до около 5.1/100 км в градски, но в софийските задръствания това едва ли ще стане. Тестваният от нас модел с ръчни скорости показа комбиниран разход от 5.4 л/100 км.
Сред предимствата на модела са някои технологии, които сме свикнали да виждаме при автомобили от по-висок клас. Една от тях е системата за активeн контрол на стабилността (ASC) с регулиране на сцеплението. При буксуване системата регулира изходната мощност на двигателя и прилага спирачно усилие на съответните колела, за да се запази стабилността на автомобила. Функцията за регулиране на сцеплението също регулира изходната мощност на двигателя при превъртане на колелата, за да помогне да се избегне загубата на сцепление и да се осигури по-плавно потегляне.
Като цяло Mitsubishi Space Star няма да ви учуди и да ви вземе акъла. Но пък и това съвсем не е целта му. Колата е подходяща за млади несемейни хора, както и за втори автомобил в семейството. Цените стартират от 17 000 лв. и могат да достигнат до 23 900 лв в зависимост двигателя, скоростната кутия и нивото на оборудване.
Снимки: Automedia.bg и Mitsubishi Motors