Някога чували ли сте за Pontiac Tojan? Навярно никога и това е напълно нормално. Като име този модел е познат на малцина, а само избрани са го виждали. 
Всъщност Pontiac Tojan е суперкола, построена от компанията Knusden Automotive от 1985 до 1991 г. Един от най-добрите познавачи на автомобилите в САЩ - Кен Лингефилтер, разказва в сайта си, че този модел е бил създаден по поръчка на General Motors, за да бъде конкурент не на кого да е, а на суперколите Ferrari. Идеята на ръководството на концерна е била проста - да се създаде автомобил, който да не отстъпва на "италианеца", но в същото време да бъде напълно достъпен за редовия американец.
Производството на Tojan е ограничено. По различни данни за 6-те години са пуснати между 150 и 300 машини. Те са сглобявани в Омаха (щата Небраска) в завода на Knusden Automotive, като получават 5.0-литрови двигатели LB9 и трансмисии 700R4. В Knusden са усъвършенствали окачването им, след което (по думите на хора, качвали се в автомобила) Tojan влиза в завой като по релси. На машините се поставят дискови спирачки и на четирите колела и се поставя хидроусилвател на волана.
Всички промени в дизайна също се дължат на Knusden. Моделът изглежда като кръстоска между Trans Am и Fiero, но върху стила му сериозно е повлияло и Ferrari 305. Това се вижда от покрива на багажника и задните светлини. А като става дума за италианско влияние, може да се спомене предлаганото като опция антикрило в стил Lamborghini.
На Tojan се поставят джанти Gotti Wheels с гуми с размер 345/50 R15. Knusden сериозно работи и върху интериора, в който има седалки Recaro, дървени кантове на приборите, които от своят страна са цифрови и напомнят на автомобила от "Завръщане в бъдещето". Машината разполага още с круз-контрол, регулиране на волана, електрически стъкла, огледала и люк.
За да си купе Tojan, клиентът трябва да направи отделна поръчка. За целта трябва да отиде при дилър на Pontiac, който го свързва с Knudsen и оттам доставят колата. Нейната стартова цена е $21 995, но в зависимост от допълнителните екстри може да стигне до $55 000. Сред тях освен споменатото антикрило Lambo може да бъдат включени компресор B&M и стереоуредба.
Освен като конкурент на Ferrrai, моделът Tojan може да се счита и за отговор от страна на GM на Ford Saleen Mustang. Въпреки това моделът така и не става хит сред продажбите. И най-вероятно един ден ще стане любимец на колекционерите по подобие на Cord 812 или Phantom Corsair.
Снимки: Knusden Automotive


1