Great Wall Motors е най-печелившата автомобилна компания в момента, пише Wall Street Journal . През първата половина на 2013 г. компанията може да се похвали с марж на оперативната печалба от 18,4%. За сравнение, за същия период Ferrari записа 14.9%.
Рецептата за успех на компанията са джиповете, които обикновено предоставят по-високи печалби, и които са отговорни за почти половината от общите приходи от продажби на автомобили за концерна. За сравнение, според данни на пазарния анализатор LMC Automotive в Северна Америка джиповете са отговорни средно за едва една трета от продажбите на производителите, а в Китай - само за една пета.
Освен това Great Wall има гъвкав бизнес модел. Компанията почти не инвестира в научноизследователска и развойна дейност и маркетинг. Концернът е една от малкото китайски компании, които изграждат местна марка, вместо да разчитат на чуждестранни партньори като General Motors.

Снимка: Reuters

Снимка: Reuters
Очевидно ненаситният глад на китайците за джипове помага на Great Wall да преживее трудните времена. Въпреки икономическия спад според LMC Automotive се очаква продажбите на SUV през тази година да скочат с до 22 на сто - в сравнение с 13 на сто ръст за целия пазар на автомобили. SUV автомобилите са популярни сред китайците заради имиджа, който излъчват, както и заради практичността им по неравните пътища в страната.
През първата половина на 2013 г. Great Wall успя да увеличи продажбите на превозни средства с цели 78 процента в сравнение с предходната година. Една от основните причини е, че компанията е заситила ниския сегмент на пазара с автомобили на цена под 30 000 долара. Заедно с Volkswagen и Honda Great Wall е лидер на китайския пазар за джипове, показват данни на Nomura.
Следващият тест за производителя на автомобили е вече на прага: ще успее ли да се изкачи до върха на стълбицата? По-големи и по-скъпи модели джипове ще излязат на пазара през следващата година. Ниският инвестиционен бюджет от само 2,2% от продажбите обаче може да послужи за спирачка за растежа. От една страна това е добре за маржа, от друга страна обаче също така ограничава технологичните възможности на компанията, казва Уорбъртън. Toyota инвестира два пъти повече в научни изследвания и развитие. В най-горния сегмент на пазара Great Wall ще срещне и силна конкуренция от чужбина.
Качеството също е проблем. Вече има множество жалби, че двигателите са твърде слаби.
За момента по-високите маржове оправдават вложенията в Great Wall. За да остане на върха обаче, компанията трябва да се развива още. Китай наистина се гордее със своите печеливши производители на автомобили, но никой от тях все още не е от световна класа, завършва анализа си WSJ.


1