IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Танковете от автомобилния бранш

Голяма част от компаниите са произвеждали бронирани машини по време на Втората световна война

Танковете от автомобилния бранш

В автомобилната история има една интересна дата - 24 август 1945 г. Именно тогава през вратите на завода на Cadillac излиза последният танк M24 Chaffee. И буквално на следващия ден американският автомобилен бранш се завръща към обичайното си производство - на автомобили.
Танковете от автомобилния бранш!
Не е тайна, че през годините на Втората световна война промишлеността е удовлетворявала нуждите на военните. С помощта на изданието Motor припомняме какви танкове и други бронирани машини са произвеждали автомобилните компании по време на най-кръвопролитния конфликт в историята на човечеството.

"Горковски автомобилен завод" (ГАЗ)

Име: СУ-76 (заводски индекс СУ-12). Години на производство: 1942-1945 г. Обем на производство: 14 292

Основните доставчици на бронирана техника за Червената армия са тракторните заводи. "Киров" в Ленинград (сега Санкт Петербург) сглобява знаменитите КВ-1 и КВ-2, предприятията в Харков, Челябинск и зад Урал - легендарния Т-34. Съществен принос има и "Горковския автомобилен завод" (ГАЗ), където още преди войната се сглобява пробна партида от пригодения за плаване Т-70. По-късно започва производство на разузнавателния Т-7 и на създадената на неговата основа самоходна бойна машина СУ-76.
Танковете от автомобилния бранш!
Тя е разработена за непосредствена огнева поддръжка на пехотата, като конструкцията й се доказва като много сполучлива. Лека, компактна и доста динамична - тази машина се задвижва от сдвоен силов агрегат, състоящ се от 6-цилиндрови двигатели с обща мощност 140 к.с. СУ-76 разполага с противотанково оръдие ЗИС-3, калибър 76.2 мм, което му позволява да се противопостави на по-леко бронираните немски танкове.

Голямото предимство на СУ-76 е, че е евтин за производство, прост за експлоатация и ефективен при правилно използване. За съжаление, той невинаги е бил използван по предназначение. В голяма част от случаите, вместо да поддържа пехотата, машината е била изпращана срещу тежки немски танкове, в битката с които е нямала шанс. Затова и се стига до много жертви сред екипажите на СУ-76, който дори е кръстен "Братската могила".

Skoda Works

Име: Jagdpanzer 38 (t) Hetzer. Години на производство - 1944-1945 г. Обем на производство: 3145 бройки.


Практически цялата чешка военна промишленост попада под немска окупация и в продължение на 7 години снабдява Вермахта с техника - от щабни автомобили и пушки до оръдия и танкове. Най-известната машина, произведена в Чехия, е именно самоходната Jagdpanzer 38 Hetzer. Тя е направена върху шасито на лекия танк Pz.38 и представлява евтина алтернатива на противотанковата машина Stug III.
Танковете от автомобилния бранш!
Hetzer е с доста компактни габарити - дължина по-малко от 5 м, а височина достига 2 м. Теглото е 15 тона, а бронировката е доста добра. Освен това машината е и добре въоръжена. Тя разполага с противотанково 75-милиметрово оръдие и се бори срещу враговете на Германия както на Източния, така и на Западния фронт.

Любопитното е, че и след края на Втората световна война, тази машина продължава да се използва заради добрите си качества. Дълги години тя е на служба във въоръжените сили на Швейцария.

Daimler-Benz

Име: Panzerkampfwagen V Panther. Години на производство: 1942-1945 г. Обем на производство: 5976 бройки.

Един от най-известните танкове на Втората световна война се ражда благодарение на конкурс. Още през есента на 1942 г. своите проекти за танк, който да се бори успешно с руския Т-34, представят конструкторите на фирмите MAN и Daimler-Benz.
Танковете от автомобилния бранш!
Последните приемат буквално задачата и до голяма степен копират конструкцията на съветската легенда. Освен това от Daimler-Benz предлагат масово отказване в германското танкостроене от бензиновите мотори и преминаването на дизелови (нещо, което руснаците вече успешно са приложили). Утопичната към този момент идея не е приета и затова е избран проекта на MAN. Все пак в Daimler-Benz получава правото да сглобява част от тиража на машината в своите заводи.

Cadillac

Име: Light Tank M3 Stuart. Година на производство: 1941-1945. Обем на производство: 25 000 бройки.

Колкото и да е трудно да се повярва, до началото на Втората световна война военните в САЩ не считат танковете за сериозна сила, способна да решава важни задачи на бойното поле. Затова и най-талантливият танков конструктор Джон Кристи, така и не получава признание в родината си.

По ирония на съдбата Кристи става по-известен в бившия СССР, където разработените от него машини пристигат в резултат на истинска шпионско-контрабандна история. Там те са разглобени напълно и част от елементите им са използвани в по-новите поколения колесно-верижни машини, наречени БТ (Бързи танкове).
Танковете от автомобилния бранш!
Особено в началото на Втората световна война американските бойни машини са провал. Най-масовата от тях - M3 Stuart, е ярък пример за това. Висок силует, тънка броня, смешно въоръжение, слаба динамика при движение в пресечена местност и бензинов мотор, който се разваля често. Всички тези качества са недопустими за танк. Той е предназначен да поддържа пехотата, но не може да се грижи сам за себе си. Единствено на фронта в Тихоокеанския регион M3 Stuart е по-ефективен, тъй като неговите противници от Япония са още по-голям провал.

Cadillac

Име: Light Tank M24 Chaffee. Години на производство: 1944-1945. Обем на производство: 4731 бройки.

Почти всички недостатъци от конструкцията на M3/M5 Stuart са взети под внимание при разработването на следващия танк. Затова и М24 е далеч по-успешна машина, която запазва компактните габарити и неголямото тегло на предшественика си, но вече разполага с по-силна броня и забележима динамика. Машината се задвижва от два събрани двигателя Cadillac V8, които позволяват да достигне до скорост от 56 км/ч. Има и 75-милиметрово противотанково оръдие, което може да се справя с немските танкове.
Танковете от автомобилния бранш!
М24 се появява на фронта едва в края на войната. Прогресивната му конструкция обаче позволява да се задържи на служба и след капитулацията на Германия, Япония и Италия. Той е използван ефективно и по време на войната в Корея, а последното му участие във военни действия е в конфликта Индия-Пакистан през 1971 г.

Buick

Име: Gun motor carriage M18 Hellcat. Години на производство: 1943. Обем на производство: 2507 бройки.


Американската военна доктрина по въпросите с бронираната техника е доста нетрадиционна. Според генералите противотанковите самоходни машини не трябва да бъдат добре бронирани и въоръжени, а леки и бързи машини. Именно такава е една от най-известните - M18 Hellcat.
Танковете от автомобилния бранш!
Вещицата, какъвто е нейният прякор, е произведена в завода на Buick. Благодарение на ниската си маса - едва 17 тона, и 9-цилиндровия радиален двигател Continental с мощност 450 к.с. тя влиза в историята като една от най-бързите машини през Втората световна война. Нейната максимална скорост достига 100 км/ч, при това на вериги. Мощността на 76-милиметровото противотанково оръдие обаче е слаба и това се оказва фатално за бъдещето на машината.

Ford


Име: Gun motor carriage M10 Wolverine. Години на производство: 1942-1944. Обем на производство: 6706 бройки.

Предшественикът на M18 Hellcat - М10 Wolverine, наречен още Росомаха, също е сред ортодоксалните самоходни машини - въртяща се купол, полузатворена кабина за стрелеца и нелоша динамика. За разлика от Вещицата, М10 е построен на базата на средния по размери танк M4 Sherman, от когото е наследил високия силует, затрудняващ маскировката. Друг очевиден недостатък на Росомаха е бавното завъртане на купола - обръщането на 360 градуса отнема цели 2 минути.
Танковете от автомобилния бранш!
Въпреки това M10 Wolverine участва активно във военните действия в Северна Африка, а освен това е използван при десанта в Нормандия, освобождаването на Италия и Арденската операция.

Vauxhall (фирма на GM)

Име: Tank Mk.IV A22 Churchill. Години на производство: 1942-1945 г. Обем на производство: 7368 бройки.

За разлика от английските самолети, танковете на Обединеното кралство рядко са споменавани в героичен контекст. По правило те са бавни, слабо въоръжени и въпреки добрата си бронировка отстъпват сериозно на съветските и немските си аналози.
Танковете от автомобилния бранш!
Това важи напълно за машините от серията Churchill, произвеждана в заводите на компанията Vauxhall - дъщерна фирма на General Motors. Кръстеният на името на премиера на Англия танк разполага с достатъчно маса, както и с добри динамика и бронировка, но и с напълно смехотворно въоръжение.

Ранните модели са снабдени с късо 40-милиметрово оръдие, което е безпомощно в бой срещу немските танкове. Затова и никак не е учудващо, че машината е използвана предимно в качеството си на поддръжка на пехотата.

Renault

Име: R35. Години на производство: 1936-1940 г. Обем на производство: 1635 бройки.


Renault също е въвлечен в тази промишленост. По това време бойната бронирана машина дори украсява емблемата на френската фирма. Между другото - първият съветски танк, известен под гръмкото име "Борец за свобода на другаря Ленин" представлява всъщност пълно копие на Renault FT17.

Френската компания се занимава активно с производство на бронирана техника между двете световни войни, като записва сериозни успехи. В Renault разглеждат танка като средство за поддръжка на пехотата и затова инженерите не придават значение на неговата динамика. Според тях скоростта на танка трябва да е същата, като на пехотинците. Това им позволява да увеличат бронировката на машината.
Танковете от автомобилния бранш!
В крайна сметка бавният Renault R35, който се намира на въоръжение във френската армия, става практически неуязвим за противотанковата артилерия на немците през 1940 г. Снарядите на противника буквално отскачат от бронята на машината. Проблемът е слабото въоръжение на френския танк, както и слабата подготовка на неговите екипажи.

Mitsubishi

Име: Type 95 Ha-Go. Години на производство: 1936-1943. Обем на производство: 2300 бройки.

Японските самолети от Втората световна война са сред шедьоврите на военната техника, за разлика от танковете, които сякаш идват от каменната ера. За това обаче си има причина - войната между САЩ и Япония се води предимно в морето и на подобни машини е отредена предимно поддържаща роля.
Танковете от автомобилния бранш!
Най-яркият пример за слабата ефективност на бронираната техника от Япония е битката между императорските части и Червената армия на река Халк-Гол през 1939 г. Тогава японците са напълно разгромени. Въпреки това в страната на Изгряващото слънце още няколко години продължават да не взимат на сериозно танковете. А когато това става и се появяват първите по-съвременни и ефективни прототипи, ходът на войната вече е предрешен.

Снимки и информация: Motor
 

0 от 500
  • #8
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Да бяхте написали ,че след ВСВ точно заради сътрудничеството с Вермахта собственика на РЕНО е арестуван и убит в затвора а фирмата национализирана А статията е интересна но можеше да е по обстойна
  • #7
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Алекс ( преди 12 години )
    Браво на всички писали дотук!
  • #6
    18 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Всички танкове ги знам в статията ги знам до-най малкия детайл, броня отпред/отстрани/отзад, максимална скорост, обхват на стрелба и скорострелност и всякакви такива, а изобщо не съм фен на танковете като военна техника! Просто играя World Of Tanks въпреки, че съм малко дърт за игри вече, но с тая игра разпускам като съм вкъщи :D
  • #5
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Бях чел даймлер не налягат на танковете поради причината че през войната Германия е завладяла много заводи примерно като Рено. Те са бълвали танкове за Германия тук е обърнато внимание само на един но има и други. И не само рено още други производители. Има и много интересни факти за т54
  • #4
    13 rate up comment 4 rate down comment
    Kiro Manivelata ( преди 12 години )
    A sashto ne e spomenato i za samohodnite artileriiski ustanovki Ferdinand/Elefant (1942-43) proizvedeni ot Porsche AG !?
  • #3
    23 rate up comment 1 rate down comment
    RS1600 ( преди 12 години )
    Интересна статия, браво.
  • #2
    23 rate up comment 2 rate down comment
    JDM+Mercedes ( преди 12 години )
    На истина много интересна статия!Само да попитам-на Maybach танковете защо не са отбелязани ? Ако са тези на MAN и Daimler се извинявам.А иначе за самолетите също ше е интересно.Messerschmitt, Mustang, Mitsubishi, Supermarine Spitfire, ИЛ, ЯК, ТУ и също двигателите на BMW за други немски изтребители ако не се лъжа. :)
  • #1
    30 rate up comment 2 rate down comment
    187 ( преди 12 години )
    интересна статия, може да пуснете такава и за самолетите