
Преди 47 години – през август 1966 г. от конвейра на концерна GM слиза първият Chevrolet Camaro, който по-късно се превръща в една от легендите на американските "muscle cars".
Заедно с други два модела - Ford Mustang и Pontiac Firebird, той става една от най-разпознаваемите и най-харесвани коли на нашето съвремие. По случай рождения ден на машината изданието Carlegends разкрива 5 слабо известни факта за нея.
Първо – Стоманеният приятел
Първоначално Chevrolet Camaro е създаден като отговор на Ford Mustang, който в продължение на 2 години бавно, но сигурно превзема пазара на така наречените "пони автомобили" (pony-car). В GM са готови на всичко, за да отнемат господството на своя конкурент в сегмента. И така на сцената излиза „приятеля на всички автомобилисти" – както в пряк, така и в преносен смисъл.
Думата Camaro всъщност е интерпретация на френската „camarade”, която означава приятел или другар. И действително моделът става толкова популярен, че почти всеки автомобилен любител иска тази кола за приятел. Въпреки това в началото от GM дават различен отговор на въпроса за произхода на името – „Това е малко и свирепо животно, което се храни с мустанги”. Явен намек какво трябва да стори Camaro със своя конкурент.
От Ford, разбира се, не остават длъжни и намират друго значение на думата Camaro – „малка скарида”. Шегите обаче спират само година по-късно, когато Camaro се втурва на автомобилния пазар и задминава Mustang по продажби. През следващите години Mustang е първенец по продажби, но през 2010 година Camaro отново поема лидерството.
Второ – Знаменит кино герой
Chevroelt Camaro е един от най-сниманите автомобили в киното. Той участва в повече от 20 филма и сериала, сред които са „Бързи и яростни”, „Джак Ричър”, „Последния екшън-герой” и други. Проблемът обаче е, че в тези филми автомобилът заема второстепенна роля. Само в един – „Трансформърс” на Майкъл Бей, автомобилът е в центъра на събитията. Там той „играе” роботът Бъмбълби, който се бори със злото.
Трето – тайната версия Z-28
От самото начало на производството Camaro се предлага с множество големи двигатели, като най-мощният от тях е 5.7-литров V8 с 225 к.с. Това обаче е само стандартна версия, която не разполага с много от допълнителните опции. Затова и огромна популярност набира модификацията SS, която се отличава с големия въздухозаборник на капака, черната решетка на радиатора със „скритите” в нея фарове и форсиран двигател.
Паралелно с това обаче е пусната и версия Z-28, за която малцина знаят. Причината е, че тя не е рекламирана и не се предлага в салоните на марката. Всъщност това дори не е нова версия, а допълнителен спортен пакет, при който евентуалният купувач, дори да иска, няма как да получи автоматична скоростна кутия, климатик или пък свалящ се покрив. Chevrolet Camaro Z-28 е напълно спортен и затова доста се отличава от останалите си събратя.
Модификацията е със специални дискови спирачки на предните колела, спортно окачване, 4-степенна механична скоростна кутия Munice и форсиран двигател. Официалната мощност на мотора е 290 к.с., но по-късно един от запалените фенове на марката качва автомобила на стенд и установява, че конете са над 400. Как се е получило това, никой не знае. Факт е обаче, че Z-28 става една от най-обичаните версии на модела, особено сред феновете и специалистите.
Четвърто – Проваления юбилей
През 2002 г. Chevrolet гръмко обявява, че по случай 35-годишнината на модела ще пусне ограничена серия автомобили. Това обаче се оказва пълен провал, тъй като две години по-рано продажбите са паднали и дори шумно рекламирания проект по случай годишнината не може да помогне. В юбилейната година са продадени едва 28 000 бройки от всички модификации.
За увеличаване на продажбите не помага и специалната серия, която разчита на двигател LS1 - V8 с мощност 345 к.с. Тя има вентилиран капак, уникален заден спойлер, 6-степенна механична скоростна кутия и 17-инчови джанти. От нея обаче са продадени едва 4000 бройки, което кара концернът General Motors да спре напълно производството на Camaro. За да го възобнови малко по-късно.
Пето - Yenko Camaro
Малцина знаят, че една от най-успешните „подобрени” версии на стандартно Camaro е моделът Yenko Camaro. Тази модификация е разработена от Доналд Йенко – американски състезател, който смята, че предлаганите на пазара версии не са достатъчно мощни. След пускането на модела през 1966 г. GM забранява двигателите с по-голям обем от 6.6 литра, като по този начин се поставя в неудобно положение спрямо съперниците Ford Mustang и Plimouth Baracuda, които нямат подобно ограничение.
Йенко обаче намира изход – той си поръчва Camaro SS и му поставя 7.0-литров двигател от Chevrolet Corvette. Автомобилът разполага с 432 к.с., както и с усилени задна ос и окачване. Целта на Доналд е да конструира кола, с която да участва в състезания, но той така и не успява да го стори, тъй като машината не получава сертификат от компанията Chevrolet. Затова и Йенко си поръчва нова версия – вече директно от Chevrolet, която носи името Copo.
Всъщност това е същият автомобил, който той сам е разработил, но вече произведен в завода на GM. От Yenko-Copo са направени 70 бройки, които се отличават по емблемите Yenko 427, предния и заден спойлер, както и по системата за измиване на предните фарове.
Снимки: Chevrolet