Навярно на тази планета няма нито един автомобилен любител, който да не иска да има в гаражи си поне едно Porsche - без значение дали е ново или 20-ина годишен ветеран. Или пък поне да направи едно кръгче зад волана на такъв автомобил. Просто, спортните коли на германския производител отдавна са се превърнали в легенда. А единственото препятствие по пътя към тях е цената им.
Има обаче един модел на Porsche, при който нещата стоят малко по-различно. Той е произвеждан във времена, в които компанията е мислила и за не толкова богатите си клиенти, а именно – 60-те години на миналия век.
Тогава маркетолозите на фирмата решават, че комбинацията от каросерията на супер успешното 911 и по-слаб двигател е прекрасна идея. По това време Pоrsche разполага и с подходящ двигател – 4-цилиндровия мотор от легендарното 356. Остава към него да се приспособи шасито на 911. Така се ражда Porsche 912 – най-достъпният модел в историята на марката. Машината излиза през 1965 г. и на пазара в САЩ струва едва $4 700.
Това е кратката история на Porsche 912, което се произвежда между 1965 и 1969 г. Първоначално е замислено то да се казва 902, но както и в случая с 901, тези названия вече са регистрирани от Peugeot.
Производството на модела всъщност стартира през 1964 г. с няколко тестови прототипа. Както стана дума, в машината са съчетани шасито от 911 и двигателя от модела 356, който е спрян, за да отстъпи място именно на 912. Следващата задача е била да се намали цената и инженерите премахват от автомобила това, което се предлага на 911.
Формулата на успеха е постигната и машината прави фурор, особено в САЩ. Тя предлага ниска цена, високо качество и надеждност, с което привлича огромно количество купувачи. Повечето от тях стават собственици на първото си Porsche, което е много важно за компанията. През първите години на производство 912 превъзхожда 911 както по популярност, така и по продажби. Немците реализират на пазара повече от 300 000 бройки.
През 1969 г. обаче производството на 912 е спряно и моделът е заменен от 914, разработен от Porsche съвместно с Volkswagen. Решението за този доста противоречив ход е взето по няколко причини. Основните са, че производствените ресурси вече са насочени към 914, което освен с 4-цилиндров двигател се предлага и с нов 6-цилиндров мотор, както и новите екологични изисквания на територията на САЩ.
„Приспособяването на 912 към новите екологични стандарти е твърде сложно за нас, тъй като с появата на 914 ще имаме 3 двигателя. Тяхното производство и поддръжка ще бъдат непосилни за нашата компания”, категоричен е Фердинанд Порше.
Това обаче съвсем не е краят на 912, тъй като през 1976 г. германската компания решава да възобнови производството на модела, но само за северноамериканския пазар. Обновената версия се казва Porsche 912E, като за нея се използва шаси от 911 и 2.0-литров, 4-цилиндров мотор с мощност 86 к.с. Производството на модела продължава около година, като от него са построени 2100 бройки. След това 912 е заменен от Porsche 924.
Porsche 912 Targa
Оригиналното 912 се пуска в няколко версии, като тази е една от най-известните. Тя се отличава със свалящ се покрив и задно стъкло, което също може да бъде свалено. Феновете наричат тази модификация "Soft-window Targa", тъй като има и една "Hard-window Targa", произвеждана през 1968 г. Тя повече прилича на купе със свалящ се покрив, отколкото на кабриолет.
Полицейско 912
За някого това може да е изненада, но Porsche 912 действително се е ползвал като полицейски автомобил. При това не от служителите на реда в Дубай, които напоследък си купиха всякакви суперколи. Моделът 912 е използван от полицията в Германия и Холандия, като автомобилите са доставяни директно от компанията-производител. Юбилейният, 100-хиляден екземпляр е подарен на органите на реда в провинция Баден-Вюртемберг.
Технически характеристики
Porsche 912 1965 г. 
Оригиналният модел разчита на 1.6-литров, 4-цилиндров мотор, развиващ 90 к.с. при 5800 об/мин. Това е последният 4-цилиндров двигател на Porsche с въздушно охлаждане. Общото тегло на машината е едва 950 кг, което позволява да развие скорост от 185 км/ч. Разходът на гориво също не е никак лош за спортен автомобил – 7.8 л/100 км. Скоростната кутия е 4-степенна, механична, а като опция при модела се предлагат фарове срещу мъгла, панорамен покрив, радио Blaupunkt, кожен салон и джанти Fuchs.
Porsche 912E 1976 г. 
Успехът на оригиналното 912 в САЩ не оставя избор на компанията при обновяването на модела. Американското 912 се предлага също с 4-цилиндров мотор, но той вече е с обем 2.0 литра. Този двигател използва иновативна за времето си система за директно впръскване Bosch, като в модела за първи път има 2 карбуратора. Агрегатът е на Volkswagen и развива 86 к.с при 4900 об/мин.
Това е историята на Porsche 912, един от най-популярните автомобили, произведени някога от компанията от Щутгарт. Дори днес, близо 50 години след пускането на модела, той си има своите верни фенове. И ако през 1965 г. чисто ново 912 струва $4 700, то днес автомобил в добро състояние може да скочи до 30 000 евро, че и повече.
Информация и снимки: Driver Source

