Volvo Car Corporation приключи едни от най-дългите тестове в историята си - на технология за редуциране разхода на гориво с помощта на кинетичен маховик. Изпитанията на системата за задвижване, стартирали за първи път през далечната 1980 г., са били подновени през 2012 г., като са показали, че тя може да намали разхода на гориво с 25%, когато се комбинира с 4-цилиндров турбо двигател.
Все още експерименталната технология, известна като Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System), се монтира на задната ос на автомобила. При намаляване скоростта на колата спирачната енергия завърта маховика с 60 000 оборота в минута. Когато возилото започне отново да ускорява, въртенето на маховика се прехвърля към задните колела, посредством специално проектирана предавателна кутия.
При Flywheel KERS технологията двигателят с вътрешно горене, който задвижва предните колела, може да се изключи веднага, когато започне спирането на автомобила и отново да остане в покой, докато маховикът ускорява колата със своите обороти. Енергията на маховикa може да се използва на къси периоди и може сериозно да намали разхода на гориво. Според изчисленията на Volvo с новата система агрегатът може да бъде изключен почти през половината време, когато водачът шофира в градски условия.
Шведските инженери изтъкват, че кинетичния маховик се завърта от спирачната енергия и затова ще е най-полезен, когато има често използване на спирачката и постоянно спиране и тръгване, характерно движение за натоварения градски трафик.
Енергията на кинетичния маховик в комбинация с 4-цилиндров турбо двигател позволява на шофьора да разчита на допълнителна мощност от 80 к.с. А това се отразява положително и на динамиката. Тестовото Volvo S60, например, е показало спринт от 0 до 100 км/ч за само 5,5 секунди, което е с 0,4 сек. по-бързо от ускорението на автомобила, оборудван с най-мощния си Т6 двигател, генериращ 304 к.с.
Интересно е да се отбележи, че Volvo Car Corporation започва тестовете със стоманен маховик през далечната 1980 г. Тогава опитите били правени с модела 260, като още тогава било отчетено неговото положително влияние. Стоманеният материал, който изграждал технологията, се смятал за прекалено тежък и затова не бил внедрен в бъдещите шведски модели.
След повече от 22 години инженерите на Volvo възобновяват опитите, като този път изпробват маховик, изграден от карбонови фибри. Той е с диаметър от 20 см и с тегло около 6 кг, което е с пъти по-малко. Настоящият маховик се върти във вакуум за минимизиране на загубите от триене. Предвид успешните резултати се очаква съвсем скоро Volvo да внедри Flywheel KERS технологията в най-новите си модели.
Информация и снимки: Volvo
Още по темата:
Официално - Porsche 911 GT3 R Hybrid
Британци разработват принципно нова хибридна система