IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Откъде идва литият?

Най-лекият метал на планетата складира енергия за всичко - от самобръсначката до електромобила

Откъде идва литият?

Човечеството е на път да забрави фосилните горива. Колкото и пресилено и недостоверно да звучи това твърдение, просто трябва да се замислим, за да достигнем до извода, че движещата сила на планетата от доста години насам е друга. Става въпрос за химичния елемент литий, който се използва за производството на батерии на всякакви устройства. Оказва се, че материалът дава енергия на всичко около нас – от електрическата самобръсначка в банята, през мобилния телефон в джоба, до електромобила в гаража.

Постоянното разрастване на пазара на електроника дава основание на анализаторите да прогнозират 25% ръст в търсенето на литий в следващите няколко години. Но как човечеството ще впрегне силата на най-лекия метал, който избухва в пламъци всеки пък, когато докосне вода? И как въобще се извлича от недрата на земята? На тези въпроси отговаря публикация в технологичното издание Gizmodo.

Името литий идва от гръцката дума за „камък“. Това е третият елемент в периодичната таблица – сребристобял алкален метал, който е толкова мек, че може да бъде разрязан с обикновен нож. Литият е и твърдото вещество с най-малка плътност на Земята, сравнима с тази на боровата дървесина. Заради непоносимостта му към влагата във въздуха, литият обикновено се съхранява в анаеробна среда, покрит с минерално масло, парафин, или друга течност, която отблъсква водата.
Откъде идва литият?
Добив

Нестабилното състояние на лития е в основата и на трудното му добиване, което води и до висока цена. Всъщност литият не се открива в свободно състояние в природата, а винаги като компонент в състава на някои скали, солената вода и глината. Дори големите количества (литият е 33-тият най-разпространен елемент) не улесняват добиването на материала.

Най-големите производители на литий са Чили и Аржентина, които контролират 60% от годишния добив на планетата. Австралия и Китай държат други 30%, а останалите 10% се добиват в САЩ и Русия. Американската агенция по екологични изследвания оценява резервните залежи на литий на 13 милиона тона, като повече от половината се смята, че се намират в Боливия.

Исторически погледнато, добивът на литий започва с класическо минно дело. Копаеш дупка, вадиш скалите, които ти харесват, след това ги даваш за обработка, по време на която се извлича ценната съставка. Проблемът е, че що се отнася до лития, процесът е изключително скъп, трудоемък и бавен. Ниското съдържание на метала в скалите означава, че трябва да се изкопаят хиляди тонове скала за добиването на съвсем малко количество литий.

Като по-ефективен през годините се доказва методът за извличане на елемента от солена вода, на който в момента разчитат Чили и Аржентина. Двете страни използват намиращите се в пустинята солени езера, където концентрацията на литий е най-голяма. Процесът включва изпомпването на водата (в някои случаи подпочвена) до големи басейни, където тя се изпарява от слънцето и остава само тиня, глина и сол, от които впоследствие се извлича ценния литий.
Откъде идва литият?
Търсене

Съвсем очаквано се оказва, че в момента светът не произвежда достатъчно литий, за да замени голяма част от 900 млн. автомобила с техни електрически аналози, използващи литиево-йонни батерии. „Автомобилните батерии се нуждаят от 100 пъти повече литиев карбонат спрямо батериите на лаптопите, например. Революцията на екологичните автомобили е на път да превърне лития в един от най-ценните в стратегическо отношение материали на планетата,“ коментира Мери Ан Райт от Johnson Controls-Saft – един от производителите на литий.

„За производството на 60 млн. plug-in хибридни автомобила, използващи малки литиево-йонни батерии, е необходимо огромно количество от 420 000 тона литиев карбонат. Това е шест пъти повече от количеството, което се произвежда в света годишно,“ твърди Уилям Тахил, директор по проучването на Meridian International Research. “Не трябва да забравяме обаче, че изцяло електрическите автомобили имат нужда от по-големи батерии, за производството на които ще трябва още повече литий,“ допълва още той.

Откритие

Литият е открит през 1817 г. от шведския химик Йохан Август Арфведсон, който за пръв път изолира метала от кристалната субстанция петалит. През следващите няколко десетилетия мнозина изследователи са вдъхновени от физични качества на метала. През 1855 г. химиците Роберт Бунсен и Аугустус Матиесен откриват начин за утаяване на големи количества литий от литиев хлорид чрез електролиза, което довежда до първото производство на литий през 1916 г. и превръщането му в масово през 1923 г.

Литият е използван през Втората световна война като издръжлива на високи температури смазка за самолетните двигатели. Тогава учените открили, че металът има висока температура на топене и е по-слабо податлив на корозия в сравнение с калциевите смазки, използвани до този момент. Литият играе важна роля и в Студената война, когато литиеви йони са използвани за създаването на тритий, който увеличава ефективността на водородните бомби.

От края на 50-те до средата на 80-те САЩ е доминиращ производител на литий. За около четвърт век Америка успява да натрупа резерв от 42 000 тона литиев хидроксид. През 1976 г. страната задоволява 80% от световното търсене на метала, като доминацията й продължава до 1984 г., когато е открит най-големия залеж на литий - в Чили.

Снимки: Gizmodo


 

0 от 500
  • #9
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    сега очакваме от теб , *** такъв , да обясниш физическият механизъм на зареждането на литиевата батерия на самобръсначката ти ,без в нея да има литий , който явно според теб няма нищо общо с процеса
  • #8
    10 rate up comment 6 rate down comment
    Patilan ( преди 10 години )
    Мале мале, какви глупости....Литият давал енергия на електрически самобръсначки. Алоу .... аФтора, самобръсначките се зареждат, както и ел. колите. Лития не може да дава енергия, а единствено да я складира!!АФтора плаче за електрошокова терапия.
  • #7
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Водорода как се извлича в чист вариант ? Електролиза ? --> Ток? Замърсяване ? с по-ниско КПД ? ДА ! Бъдещето е в тока, произвеждан от чисти източници, ВЕЦ, фотоволтаици, вятърни паркове, морски електроцентрали и т.н. Това е !
  • #6
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    И във водорода не е защото ако стане масов парниковият ефект ще се засили. Мисля че тези алтернативни така наречени горива са измислени много отдавна ако искате разровете и потърсете за автомобила на Никола Тесла и Форд за какво става на въпрос. Направо перпетомобиле е не точно но сравнение с сега. Това всичкото е прикрито големите компании явно яко цъкат пари за да си мълчат.
  • #5
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Ime ( преди 10 години )
    Груди толкова ток да се произведе не е проблем. Колко е екологично- съвсем друга тема. Особено както почнаха да ритат срещу атомната енергия, въпреки че за момент е най- чиста и екологична.Моля не ми споменавайте вятърните и слънчевите централи, за да не ставате смешни.
  • #4
    14 rate up comment 18 rate down comment
    груди ( преди 10 години )
    А най-големия проблем, "слона в ъгъла", за който всички тея "зелени" инженери не говорят е:- Как аджеба ще произведеме толкова ток, за да ги зареждаме тея автомобили?!?! Обикновения човек, тъй като не е технически грамотен си мисли, че тока е като въздуха - има го навсякъде и може да ползваш коооолкото си искаш. Да, ама НЕ! В света прсто няма как да се произведе токова ток, за да могат да се карат масово електрически автомобили.
  • #3
    26 rate up comment 4 rate down comment
    Fenix ( преди 10 години )
    Хората са го казали - за масово производство на ел. коли трябва първо да се добият колосални количества литий и да се произведат огромен брой батерии. Чак след години ще дойде ред на рецеклирането им. Засега няма абсолютно безвредна алтернатива на петрола. Даже биогоривата според доклад на ООН не са реална алтернатива, защото масовото им производство ще доведе до глад в 3-ия свят. Просто фермерите ще предпочетат да засяват по-рентабилните рапица и царевица и др. пред пшеницата
  • #2
    13 rate up comment 17 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    "пак специални хранилища, транспортиране, преработка - чиста енергия са от всякъде ел. колите." Ти май не си чувал за рециклиране?
  • #1
    44 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    И после електромобилите щядяли природата, да бе, да! Тонове разбити и изкарани скали за една лъжичка литий. Каменоломни машини, обработка, транспорт по цялата планета, после като им мине срока на батериите, пак специални хранилища, транспортиране, преработка - чиста енергия са от всякъде ел. колите.