
През март 2013 година Renault-Nissan Alliance празнува своята 14-а годишнина. Алиансът е създаден през 1999 година и е най-дълго просъществувалото транснационално партньорство между основни автомобилни производители в индустрията, посочват от компанията. И уточняват, че този резултат е възможен, благодарение на уважението към културите и идентичността на всяка от двете групи.
Френско-японската компания е не само най-дълго просъществувалата, но и една от най-успешните. Тя успя да реализира 8,1 милиона автомобила (8 097 197) през 2012 година, което й отреди четвъртото място по продажби в света, нареждайки я след Toyota, General Motors и Volkswagen. Групата Renault продаде 2 550 286 от тях, Nissan - 4 940 133, а AVTOVAZ - 606 778. Това се равнява на 10% от всички нови автомобили, продадени в света.
За да запазят възходящата тенденция, производителите залагат на стратегия, която предвижда увеличаване на производството и продажбите на Renault и Nissan в BRIC - Бразилия, Русия, Индия и Китай. През 1999 година "държавите BRIC" представляваха едва 8% от световния автомобилен пазар, докато през 2012 на тези четири държави се падат 36% от световните продажби на автомобили.
"Тактиките във всеки от регионите са различни, като определящи са предшестващото присъствие на Renault или Nissan и възможностите за партньорство с автомобилни производители като AVTOVAZ в Русия и Dongfeng в Китай", посочват от компанията.
Най-амбициозният споделен проект на Алианса е Индия. Заводът в Ченай, открит през март 2010, е първият завод на Алианса, който ще позволи на Renault местно производство и навлизане на индийския пазар. Renault вече лансира 5 модела за 17 месеца (Fluence и Koleos през 2011, Pulse, Duster и Scala през 2012), а целта на Алианса е 10-процентен пазарен дял в Индия през 2016 г.
Партньорството с AVTOVAZ в Русия пък позволява на групата да продължава да расте на руския пазар. Новата производствена линия “B0”, която влезе в експлоатация през април в завода в Толиати, се използва за производство на автомобили Renault, Nissan и LADA. Тя удвои производствения капацитет на Renault group в Русия. Renault и Nissan, с техния партньор AVTOVAZ, се целят в пазарен дял от 40% през 2016 г.
В Китай Renault ще работи с Dongfeng, китайският партньор на Nissan от над 10 години, за изграждане на завод до 2016.
Важен фактор за устойчивото развитие са и различните традиционни родни пазари на двете групи, които се допълват взаимно и правят Алианса по-силен чрез географско разпределяне на риска. В продължение на няколко години Renault трябваше да се справя с намаляващите автомобилни продажби на традиционните си пазари в Европа, докато Nissan се възползва от силен ръст на китайския автомобилен пазар и възстановяването на пазара в САЩ. Вследствие от дела си от 43,4% в Nissan, Renault се възползва от ръста на пазарите на Nissan - когато Nissan продаде автомобил, 43,4% от прихода отива в Renault.
Благодарение на споделените инженерни и развойни дейности, логистика и производствени разходи, Renault-Nissan гледа смело в бъдещето, превръщайки се пионер в устойчивата мобилност.
За две години френската марка представи пълна гама от четири достъпни електрически автомобила - Kangoo Z.E., Fluence Z.E., Twizy и ZOE, а Nissan разполага с модела Leaf, който предлага на световните пазари. Всичко това позволи на Renault-Nissan да завземе 64% пазарен дял и да се превърне в световен лидер при електрическите автомобили.
Припомняме, че Renault притежава 43,4% от капиталовите акции на Nissan, а Nissan - 15% от акциите на Renault.
Снимки и информация: Renault-Nissan


4