От автомобил като Skoda Octavia не може да очаквате някакъв специален статус в обществото. Има вероятност дори да останете незабелязан. Това обаче съвсем не означава, че Octavia е обикновен автомобил. Дори напротив. Зад суровото немско излъчване и масивните форми на третото поколение Octavia се крият множество нови достойнства, които правят чешката кола уникално предложение.
Новата Octavia е единственият лифтбек на пазара (хечбек във формата на седан), а освен това може да се похвали с комфортен и още по-просторен салон, ненадминато голям багажник, авангардни технологии и множество дребни, но полезни неща, които в Skoda наричат Simply Clever (просто умни).
Още от пръв поглед се вижда, че Octavia е напълно нов модел. Тя използва нова платформа - MQB на VW, ново окачване, нови двигатели, нов интериор и нов екстериор. Пораснала е и на размери, но в същото време е с цели 100 кг по-лека. Това е най-голямата, най-просторната, най-икономичната, най-безопасната, най-умната и същевременно най-леката Octavia.
Въпреки това обаче автомобилът не търпи революционни промени в дизайна си. Той лесно се разпознава като Octavia, тъй като се базира на успешните традиции на своите предшественици. Octavia е повече от важен модел за марката, а и много успешен - 40% от всички продажби на Skoda са осъществени от Octavia, което не налага радикални промени в модела. Вместо да го преработват напълно, чехите просто са го подобрили, при това във всички аспекти.
А един от тях е комфортът. Новата Octavia е видимо по-голяма от своя предшественик, а и изглежда по-високо позиционирана от него. Това е търсен ефект, тъй като от началото на тази година в семейството на Skoda се появи още един модел - Rapid. Той предлага почти същото вътрешно пространство като второ поколение Octavia и за това чехите са изкачили на по-високо ниво третото поколение на модела. Дължината на машината е нараснала с 90 мм – до 4659 мм, широчината с 45 мм – до 1814 мм, а междуосието със 108 мм – до 1814 мм.
Всичко това води до по-голямо пространство в салона и най-вече при втория ред седалки. Там сега има 73 мм повече в зоната на колената, 26 мм - на лактите, а височината вече достига 980 мм. Пространството е нараснало и на предните седалки – с 26 мм в зоната на лактите и с 8 мм над главата. Обемът на багажника също е по-голям – 590 литра, което е присъщо за комби автомобил. Казано иначе колата предлага предостатъчно място дори за петима възрасти и техния багаж.
Това обаче са само част от новостите при Octavia III. Моделът расте и откъм технологии. На борда му могат да се поставят екстри, които сме свикнали да виждаме в по-горните класове автомобили.
Такива са Front Assistant, която активира автоматично спирачките при необходимост, както и асистентът за поддържане на избраната лента (Lane Assistant). Налични са и други авангардни технологии, сред които автономно спиране при опасност от катастрофа, система за предотвратяване на последващ удар след инцидент (Crew Protect Assistant), система за предупреждение при умора у водача (Driver Activity Assistant) и дори активен преден капак за защита на пешеходците. А за безопасността се грижат и 9 въздушни възглавници, включително такива за коленете, както и задни странични въздушни възглавници.
Особено приятно ни впечатли и технологията, която може да паркира колата сама. Тя се нуждае от място за паркиране, което е с едва 50 см по-голямо от дължината на самата кола. Освен това тази система може да паркира возилото както успоредно, така и перпендикулярно. Технологията изисква от водача единствено да работи с педалите за газ и спирачка - тя сама върти волана, като дава напътствия кога да се дава газ и кога да се спира.
Това обаче съвсем не е всичко. На борда на Octavia работят множество други модерни системи, които обикновено получават доста по-скъпи коли - адаптивен круиз контрол (Adaptive Cruise Assistant), който автоматично поддържа предварително зададено разстояние до автомобила отпред, интелигентен светлинен асистент (превключва на дълги или къси светлини автоматично), функция за разпознаване на пътни знаци и много други. Предлага се и технология с различни режими, които променят настройките на двигателя, волана и трансмисията.
Що се отнася до новите форми на Octavia, те са изпълнени според новата дизайнерска философия на чешката марка. Дизайнът продължава да бъде сравнително умерен, но далеч по-изтънчен, динамичен и стилен. Дизайнерите и инженерите на марката са обърнали особено внимание дори на най-малките детайли - в челните светлини например се забелязват вертикални линии, които кореспондират с ребрата на радиаторната решетка. А задните, напълно в стила на марката, изобразяват буквата С.
Салонът е създаден изцяло в унисон с екстериора - изчистени, консервативни и удобни форми, без излишни футуристични акценти. В Skoda наричат дизайна на интериора "демократичен", тъй като всеки от пасажерите в колата има лесен достъп до всички необходими функции.
Приятно изненадани останахме не само от простора в кабината, а и от качеството на изработка. Материалите са меки на допир и спокойно могат да бъдат наречени "премиум" (изключение прави неособено сполучливата имитация на махагон). При по-високите версии са влагат дори материали като естествена кожа и алкантара. Инфо-развлекателната система с чувствителен на допир екран, който разпознава жестове, също се предлага при новата Octavia. А за първи път е наличен и прозрачен панорамен покрив с електрическо задвижване.
Това, което ни впечатли на най-много в новата Octavia обаче са Simply Clever нововъведенията. Това са прости, достъпни и много хитри решения, които подобряват значително комфорта на водача.
В багажника например са поставени сгъваеми елементи за товарене, които позволяват безопасно закрепване на предмети на пода. Налична е и постелка за багажник с две лица, а вградената в капачката на резервоара стъргалката за лед, която видяхме най-напред при Rapid, е стандартна опция. Предупредителната жилетка пък е поставена в специална ниша под седалката на водача, а като опция може да бъде поръчано дори кошче за боклук, което се намира вътре в панела на вратата. Особено приятно е конструирана и кората на багажника, която може да се спуска зад задните седалки и така да не пречи, когато се товарят обемисти предмети.
Що се отнася до двигателите, за новото поколение на колата чехите са подготвили осем турбо-агрегата - четири бензинови TSI и четири дизелови TDI, които са с до 23% по-икономични. С изключение на базовите петролни и дизелови мотори, всички двигатели са на разположение и в Green tec версия със старт-стоп система и система за рекуперация на енергията при спиране.
По време на международния тест на новата Octavia, които се състоя в края на миналата седмица, успяхме да изпробваме три от тях - бензиновите 1.4 TSI и 1.8 TSI, както и 2.0-литровия TDI.
Любителите на динамичните дизелови двигатели определено ще останат доволни от 150-те конски сили, които предлага обновеният агрегат. Той, както и другите по-мощни агрегати в гамата, може да се куплира с автоматичната трансмисия DSG. В тази си модификация двигателят лесно показва средно потребление от под 6 литра на 100 км пробег. Пъргав е дори в ниските обороти, а така наречената турбо дупка почти не се усеща.
Ако обаче търсите още по-ниско потребление, вероятно ще останете приятно изненадани от 1.6-литровия TDI (110 к.с.), който във версията си GreenLine консумира по едва 3.4 литра дизелово гориво на 100 км (СО2 - 89 г/км).
С добра динамика и добър разход на гориво се представи и 1.4-литровия бензинов TSI двигател (140 к.с.). Средното потребление, което постигнахме при движението ни извън града, бе малко над 6 литра на 100 км, въпреки че целта ни не бе да пестим гориво. Дори напротив, динамиката, която предлага този агрегат, както и звукът му, заедно с неутрално настроеното шаси, правят динамичното шофиране истинско удоволствие.
Флагманът на гамата - 1.8 TSI (180 к.с.) е за онези, които търсят още по-добра динамика. Двигателят се нуждае от известни обороти, за да покаже истинските си възможности, но определено придава спортен характер на колата. За това спомага и сравнително стегнатото окачване, което държи стабилно колата на пътя. При движение по разбити пътища от това леко страда комфорта в кабината, но при динамично шофиране колата се усеща сигурна и лесно предвидима.
Като цяло новата Octavia е подобрена във всеки един аспект и продължава да бъде истинска Skoda - стабилен, стилен, комфортен и достъпен автомобил за обикновените хора. Новите технологии, с които разполага обаче могат да я превърнат и в истински технологичен шедьовър. Добре оборудваните версии, разбира се, ще достигнат и нови нива в ценовата гама. Точно какви ще бъдат те ще стане ясно след няколко седмици, когато от българското представителство на марка обявят цените. Очакванията са базовите версии да се предлагат срещу почти непроменени суми.
Снимки: Automedia.bg