Китайските автомобили произлизат буквално от нищото. Опитът на повечето местни компании е на не повече от 15 години, като преди това те са имали друг предмет на дейност, посочва motori.ru. Ето с какво са се занимавали 5 от най-популярните китайски марки, които успяха да израснат от военно-промишления комплекс на страната и да станат известни в цял свят.
BYD – Кралят на акумулаторите
На автомобилния пазар марката BYD и днес е далеч от световното признание, но като производител на батерии и акумулатори отдавна е достигнала световните върхове. Основната продукция на компанията е производство на литиево-йонни батерии за мобилни телефони.
В началото на прехода в Китай мениджърите на BYD решават да се пренасочат към производство на автомобили, но получаването на лиценз от държавата не е толкава лесно. Тогава компанията постъпва по капиталистически – закупува или по-точно поглъща малкия автомобилен производител Qinchuan Automobile Company и основава нов концерн.
BYD Flyer е копие на Suzuki Alto
Първият модел е миниатюрен хечбек Flyer, разработен от бившите собственици на компанията. Той представлява нелицензирано копие на Suzuki Alto, заради което китайците са обвинени в плагиатство. Това обаче не ги притеснява и те продължават. Моделът BYD F3 има много общо с Toyota Corolla. А през 2008 г. се появява наследникът на BYD Flyer – моделът BYD F0, който е копие на Toyota Aygo.
Нещата потръгват и концернът започва да произвежда по 500 000 автомобила годишно, а в последните години все по-сериозно се занимава с производството на хибриди и електромобили. Това довежда до създаването на съвместно предприятие с Daimler, което ще пуска на пазара електромобили.
Седанът F3 се произвежда в завода на ТагАЗ в Русия
Съвместно с това BYD продължава и бизнеса с батерии, като успя да привлече за акционер един от най-богатите хора на планетата – Уорън Бъфет, който плати $230 млн. за да купи 10 % от акциите на BYD Company.
Извън пределите на Китай марката обаче не се ползва с особена популярност, тъй като автомобилите се продават само в Бахрейн, Доминиканската република и в някои от страните от бившия СССР. В Русия компанията произвежда седана F3 в завода на ТагАЗ в Таганрог.
Geely – Босът на хладилниците
В наши дни компанията се прочу, след като закупи шведския производител Volvo. Преди това обаче тя имаше доста по-скромни амбиции. Историята започва, след като 23-годишният Ли Шуфу решава да стане бизнесмен. Той взима пари назаем от баща си през 1986 г. и започва производство на хладилници.
Само след няколко години Ли Шуфу се заема със сглобяване на мотори Honda, а през 1998 г. светът вижда неговия първи автомобил, който е под марката Geely (в превод от китайски това означава щастливец). Всъщност това не е самостоятелна разработка - Geely HQ е пълно копие на Daihatsu Charade от трето поколение.
Geely HQ удивително прилича на Daihatsu
В този момент Ли Шуфу решава, че е време да направи компанията си най-големият частен производител на автомобили в Китай. Затова инвестира в собствено конструкторско бюро и изкарва на пазара десетки нови модели. Които са копие на излезли преди това автомобили, но въпреки това с успех се налагат на много пазари в Третия свят – Чили, Коста Рика, Нигерия, Уругвай, Венецуела и други. Обемът на производство достига 500 000 машини годишно, като амбициите на Ли Шуфу са през 2015 г. той да достигне 2 млн.
От 2009 г. Geely има и луксозно подразделение - Emgrand, което произвежда коли в Русия.
Освен в Китай колите на Geely се произвеждат още в Индонезия, Шри Ланка, Малайзия, Украйна и Русия. В някои от тези държави не става дума само за сглобяване, а за пълен цикъл. Колкото до хладилниците – те остават в миналото. Това обаче не пречи през 2010 г. компанията да има капитал, благодарение на който срещу $1.8 млрд. купи Volvo.
Lifan – Маратонки, футбол и мотоциклети
В родината си автомобилите с марка Lifan не са особено популярни, тъй като се произвеждат едва от 7 години и обемът на производство е доста по-малък от този на посочените преди това марки. Концернът Lifan Industri обаче има интереси в доста различни отрасли – от производството на спортни обувки и вино до финансирането на един от водещите футболни клубове в страната.
На първо място обаче Lifan e марка мотоциклети, която разполага с най-големия завод в света за производство на превозни средства с две колелета. Историята започва през 1992 г., когато предприемачът Ин Мингшан отваря малка работилница за ремонт на мотопеди, като в нея работят само 9 души. За 10 години фирмата успява да се разрасне и започва да изнася продукцията си – от малки мотопеди до мотоциклети „чопър” в цял свят, включително в САЩ, Европа и Япония.
Това е Lifan 520
Първият автомобил става моделът Lifan Breez, който поне на пръв поглед изглежда като напълно самостоятелна разработка. Ако обаче се запознаете с конструкцията му, разбирате че става дума за Citroen ZX, който се произвеждаше преди 20 години. В Lifan не успяват да се удържат от практиката за копиране в дизайна на западни модели и пускат на пазара модела Smily, който е не особено удачно копие на Mini.
Ето едно не особено успешно копие на Mini
Експанзията на автомобилите на компанията не е особено успешна като при мотоциклетите, но все пак Lifan успява да се наложи на някои пазари, като открива заводи за сглобяване на моделите си. Такива има в Египет, Виетнам и Русия. Особено силно се представя компанията на руския пазар, където втора година поред е най-продаваемата китайска марка.
Hafei – Авиаторите
Би трябвало това да е китайската компания с най-голям инженерен капитал, тъй като е основана от Авиостроителната корпорация на Китай, която повече от половин век произвежда самолети и хеликоптери. Това обаче не е точно така, тъй като продукцията на Hafei трудно успява да се пребори с конкуренцията.
Hafei Brio
Разположеният в Хабрин авиостроителен завод открива автомобилното си производство през 1994 г. с пускането на Daewoo Tico, за което има лиценз. Ръководителите на Hafei са първите, които разбират че копирането на познати модели не е пътят, по който трябва да върви една нова компания и си осигуряват (срещу сериозно заплащане) услугите на ателието Pinifarina. Негово творение е показаният през 2002 г. концепт Hafei Fantasy.
Концептът Hafei Fantasy е дело на Pinifarina
За съжаление, серийните автомобили, разработени от италианските дизайнери за пазара в Китай, не са успешни. През 2002 г. се появява малолитражката Hafei Brio (в Китай тя се продава като Lobo), а след нея идва и седанът Princip (в Китай – Saibao), които са напълно безлични. Злите езици твърдят, че дизайнерите от Pinifarina са извадили от архивите си стари проекти, които са били отхвърлени от европейски производители и са ги „пробутали” на китайците.
Моделът Princip още се произвежда.
От гледна точка на техниката инженерите на Lifan не си дават много зор, за да впечатлят света. Princip е на базата на старото Mitsubishi Lancer, а следващите разработки са копия на другия японски и корейски модели. Всичко това оказва влияние на компанията, която през 2009 г. е продадена на фирмата Chang'an Automobile Group. Самата тя е част от военния холдинг China Weaponry Equipment Corp., но въпреки това моделите Lobo и Saibao продължават да се произвеждат.
ChangFeng – Секретното предприятие
Миналото на фирмата ChangFeng Motor е частично засекретено. Предприятието стартира производство още през 1950 г., когато е известно като Завод №7319. Единственото, което официално се знае за него, е че се е занимавало с оборудване за китайската армия. Затова и когато през 80-те години на миналия век започва производството на всъдеходи и пикапи основните поръчки са именно от военните.
Beijing BJ200 прилича на западни модели, но е с руска техника
Автомобилната история на фирмата стартира през 1988 г., когато тя получава лиценз за производството на всъдехода Beijing BJ2020, чието „лице” напомня на Jeep Wrangler, а „телосложението” му - на Land Rover Defender. Интересното е, че технически машината е взаимствана от УАЗ-469. Китайците получават право да произвеждат такива машини още през 60-те години на миналия век. И широко ги използват в своите въоръжени сили.
В средата на 90-те марката ChangFeng преминава към далеч по-съвременен модел – лицензирана версия на Mitsubishi Pajero, която получава името ChangFeng Leopard. Този всъдеход се предлага както във военен вариант – за армията, така и в цивилна версия. Има дори и бронирана модификация.
Приликата с Mitsubishi не е случайна
През годините сътрудничеството с японците се задълбочава, като Mitsubishi купува 14.59 % от китайската компания, след което се появяват интересни нови разработки. Една от тях е пуснатият в серия ChangFeng CS6, дизайнът на който отново е на италианското ателие Pininfarina.
Възходът на компанията продължава и Mitsubishi увеличава дела си до 50 %, но през 2010 г. следва рязък спад на продажбите и японците веднага продават акциите си. През 2012 г. ChangFeng губи самостоятелност, като е закупен от Guangzhou Automobile Industry Group – шестият по големина автоконцерн в Китай.
Не всички китайски фирми имат подобна история. Great Wall Motors, която произвежда автомобили и в България, е основана през 1976 г. Предмет на нейната дейност винаги е било производството моторни превозни средства. В началото се стартира с камиони, след това с пикапи, джипове и леки коли. В момента Great Wall Motors е най-големият производител на SUV возила в Китай.


0