IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Тъмното минало на китайските коли

Вижте как започва китайската автомобилна офанзива

Тъмното минало на китайските коли

Китайските автомобили произлизат буквално от нищото. Опитът на повечето местни компании е на не повече от 15 години, като преди това те са имали друг предмет на дейност, посочва motori.ru. Ето с какво са се занимавали 5 от най-популярните китайски марки, които успяха да израснат от военно-промишления комплекс на страната и да станат известни в цял свят.

BYD – Кралят на акумулаторите
Тъмно минало
На автомобилния пазар марката BYD и днес е далеч от световното признание, но като производител на батерии и акумулатори отдавна е достигнала световните върхове. Основната продукция на компанията е производство на литиево-йонни батерии за мобилни телефони.

В началото на прехода в Китай мениджърите на BYD решават да се пренасочат към производство на автомобили, но получаването на лиценз от държавата не е толкава лесно. Тогава компанията постъпва по капиталистически – закупува или по-точно поглъща малкия автомобилен производител Qinchuan Automobile Company и основава нов концерн.
Тъмно минало
BYD Flyer е копие на Suzuki Alto


Първият модел е миниатюрен хечбек Flyer, разработен от бившите собственици на компанията. Той представлява нелицензирано копие на Suzuki Alto, заради което китайците са обвинени в плагиатство. Това обаче не ги притеснява и те продължават. Моделът BYD F3 има много общо с Toyota Corolla. А през 2008 г. се появява наследникът на BYD Flyer – моделът BYD F0, който е копие на Toyota Aygo.

Нещата потръгват и концернът започва да произвежда по 500 000 автомобила годишно, а в последните години все по-сериозно се занимава с производството на хибриди и електромобили. Това довежда до създаването на съвместно предприятие с Daimler, което ще пуска на пазара електромобили.
Тъмно минало
Седанът F3 се произвежда в завода на ТагАЗ в Русия

Съвместно с това BYD продължава и бизнеса с батерии, като успя да привлече за акционер един от най-богатите хора на планетата – Уорън Бъфет, който плати $230 млн. за да купи 10 % от акциите на BYD Company.

Извън пределите на Китай марката обаче не се ползва с особена популярност, тъй като автомобилите се продават само в Бахрейн, Доминиканската република и в някои от страните от бившия СССР. В Русия компанията произвежда седана F3 в завода на ТагАЗ в Таганрог.

Geely – Босът на хладилниците

Тъмно минало
В наши дни компанията се прочу, след като закупи шведския производител Volvo. Преди това обаче тя имаше доста по-скромни амбиции. Историята започва, след като 23-годишният Ли Шуфу решава да стане бизнесмен. Той взима пари назаем от баща си през 1986 г. и започва производство на хладилници.

Само след няколко години Ли Шуфу се заема със сглобяване на мотори Honda, а през 1998 г. светът вижда неговия първи автомобил, който е под марката Geely (в превод от китайски това означава щастливец). Всъщност това не е самостоятелна разработка - Geely HQ е пълно копие на Daihatsu Charade от трето поколение.
Тъмно минало
Geely HQ удивително прилича на Daihatsu

В този момент Ли Шуфу решава, че е време да направи компанията си най-големият частен производител на автомобили в Китай. Затова инвестира в собствено конструкторско бюро и изкарва на пазара десетки нови модели. Които са копие на излезли преди това автомобили, но въпреки това с успех се налагат на много пазари в Третия свят – Чили, Коста Рика, Нигерия, Уругвай, Венецуела и други. Обемът на производство достига 500 000 машини годишно, като амбициите на Ли Шуфу са през 2015 г. той да достигне 2 млн.
Тъмно минало
От 2009 г. Geely има и луксозно подразделение - Emgrand, което произвежда коли в Русия.

Освен в Китай колите на Geely се произвеждат още в Индонезия, Шри Ланка, Малайзия, Украйна и Русия. В някои от тези държави не става дума само за сглобяване, а за пълен цикъл. Колкото до хладилниците – те остават в миналото. Това обаче не пречи през 2010 г. компанията да има капитал, благодарение на който срещу $1.8 млрд. купи Volvo.

Lifan – Маратонки, футбол и мотоциклети

Тъмно минало
В родината си автомобилите с марка Lifan не са особено популярни, тъй като се произвеждат едва от 7 години и обемът на производство е доста по-малък от този на посочените преди това марки. Концернът Lifan Industri обаче има интереси в доста различни отрасли – от производството на спортни обувки и вино до финансирането на един от водещите футболни клубове в страната.

На първо място обаче Lifan e марка мотоциклети, която разполага с най-големия завод в света за производство на превозни средства с две колелета. Историята започва през 1992 г., когато предприемачът Ин Мингшан отваря малка работилница за ремонт на мотопеди, като в нея работят само 9 души. За 10 години фирмата успява да се разрасне и започва да изнася продукцията си – от малки мотопеди до мотоциклети „чопър” в цял свят, включително в САЩ, Европа и Япония.
Тъмно минало
Това е Lifan 520


Първият автомобил става моделът Lifan Breez, който поне на пръв поглед изглежда като напълно самостоятелна разработка. Ако обаче се запознаете с конструкцията му, разбирате че става дума за Citroen ZX, който се произвеждаше преди 20 години. В Lifan не успяват да се удържат от практиката за копиране в дизайна на западни модели и пускат на пазара модела Smily, който е не особено удачно копие на Mini.
Тъмно минало
Ето едно не особено успешно копие на Mini


Експанзията на автомобилите на компанията не е особено успешна като при мотоциклетите, но все пак Lifan успява да се наложи на някои пазари, като открива заводи за сглобяване на моделите си. Такива има в Египет, Виетнам и Русия. Особено силно се представя компанията на руския пазар, където втора година поред е най-продаваемата китайска марка.

Hafei – Авиаторите

Тъмно минало
Би трябвало това да е китайската компания с най-голям инженерен капитал, тъй като е основана от Авиостроителната корпорация на Китай, която повече от половин век произвежда самолети и хеликоптери. Това обаче не е точно така, тъй като продукцията на Hafei трудно успява да се пребори с конкуренцията.
Тъмно минало
Hafei Brio

Разположеният в Хабрин авиостроителен завод открива автомобилното си производство през 1994 г. с пускането на Daewoo Tico, за което има лиценз. Ръководителите на Hafei са първите, които разбират че копирането на познати модели не е пътят, по който трябва да върви една нова компания и си осигуряват (срещу сериозно заплащане) услугите на ателието Pinifarina. Негово творение е показаният през 2002 г. концепт Hafei Fantasy.
Тъмно минало
Концептът Hafei Fantasy
е дело на Pinifarina

За съжаление, серийните автомобили, разработени от италианските дизайнери за пазара в Китай, не са успешни. През 2002 г. се появява малолитражката Hafei Brio (в Китай тя се продава като Lobo), а след нея идва и седанът Princip (в Китай – Saibao), които са напълно безлични. Злите езици твърдят, че дизайнерите от Pinifarina са извадили от архивите си стари проекти, които са били отхвърлени от европейски производители и са ги „пробутали” на китайците.
Тъмно минало
Моделът Princip още се произвежда.


От гледна точка на техниката инженерите на Lifan не си дават много зор, за да впечатлят света. Princip е на базата на старото Mitsubishi Lancer, а следващите разработки са копия на другия японски и корейски модели. Всичко това оказва влияние на компанията, която през 2009 г. е продадена на фирмата Chang'an Automobile Group. Самата тя е част от военния холдинг China Weaponry Equipment Corp., но въпреки това моделите Lobo и Saibao продължават да се произвеждат.

ChangFeng – Секретното предприятие

Тъмно минало
Миналото на фирмата ChangFeng Motor е частично засекретено. Предприятието стартира производство още през 1950 г., когато е известно като Завод №7319. Единственото, което официално се знае за него, е че се е занимавало с оборудване за китайската армия. Затова и когато през 80-те години на миналия век започва производството на всъдеходи и пикапи основните поръчки са именно от военните.
Тъмно минало
Beijing BJ200 прилича на западни модели, но е с руска техника

Автомобилната история на фирмата стартира през 1988 г., когато тя получава лиценз за производството на всъдехода Beijing BJ2020, чието „лице” напомня на Jeep Wrangler, а „телосложението” му - на Land Rover Defender. Интересното е, че технически машината е взаимствана от УАЗ-469. Китайците получават право да произвеждат такива машини още през 60-те години на миналия век. И широко ги използват в своите въоръжени сили.

В средата на 90-те марката ChangFeng преминава към далеч по-съвременен модел – лицензирана версия на Mitsubishi Pajero, която получава името ChangFeng Leopard. Този всъдеход се предлага както във военен вариант – за армията, така и в цивилна версия. Има дори и бронирана модификация.
Тъмно минало
Приликата с Mitsubishi не е случайна

През годините сътрудничеството с японците се задълбочава, като Mitsubishi купува 14.59 % от китайската компания, след което се появяват интересни нови разработки. Една от тях е пуснатият в серия ChangFeng CS6, дизайнът на който отново е на италианското ателие Pininfarina.

Възходът на компанията продължава и Mitsubishi увеличава дела си до 50 %, но през 2010 г. следва рязък спад на продажбите и японците веднага продават акциите си. През 2012 г. ChangFeng губи самостоятелност, като е закупен от Guangzhou Automobile Industry Group – шестият по големина автоконцерн в Китай.
Тъмното минало на китайските коли
Не всички китайски фирми имат подобна история. Great Wall Motors, която произвежда автомобили и в България, е основана през 1976 г. Предмет на нейната дейност винаги е било производството моторни превозни средства. В началото се стартира с камиони, след това с пикапи, джипове и леки коли. В момента Great Wall Motors е най-големият производител на SUV возила в Китай.

0 от 500