IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Неуспехът на големите

Какво пречи на водещи компании да печелят в световния рали-шампионат

Неуспехът на големите

Те са печелили състезания от Формула 1, громили са съперниците си на "Льо Ман" и са доминирали в рали "Дакар". Тях обаче не ги обединяват само победите, а и фактът, че така и не успяха да пробият в световния рали-шампионат (WRC).

За 40-годишната история на WRC много производители успяха да си създадат добър имидж, благодарение на победите си. Успехът на Audi накара концернът да се сравнява с Mercedes-Benz и BMW. Благодарение на ралитата феновете на автомобилния спорт винаги ще помнят легендарни машини като Lancia Stratos и Delta Integrale. Само, че покоряването на върха във WRC не е за всеки.

BMW
Неуспехът на големите
Стартът на единствената в историята на BMW мащабна кампания по участия в ралито е в началото на 1970 г., когато баварците се опитват да наложат модела 2002. През 1971 г. е създадено отделно рали-подразделение в компанията, което се оглавява от шампиона на Западна Германия през 1969 и 1970 г. Хелмут Байн.

Рали-автомобилът на BMW в началото има мощност от 120 к.с. и е с 2 карбуратора и 5-степенна скоростна кутия. Най-доброто постижение на екипаж на баварците от заводския тим е третото място в крайното класиране на Международния шампионат за производители (WRC се появява едва през 1973 г.).

През 1972 г. BMW постига успех на "Рали Акрополис" в Гърция, като и трите автомобила на тима завършват в Топ 10. Победите на мюнхенци обаче терпъва предстоят - през 1973 г. екипажът Ахим Вармболд и Джон Девънпорт печели португалското TAP Rallye. Вармболд триумфира и в Alpine Rally в Германия, като навигатор му е сегашният шеф на Международната федерация по автомобилизъм (FIA) Жан Тод.
Неуспехът на големите
Тези постижения водят до създаване на доработена версия на 2002, която получава индекс "ti" към името си. Машината получава нова система за впръскване на горивото, допълнителни 10 к.с., подобрена ходова част и по-големи дискови спирачки. Паралелно с него се разработва и BMW 2002 Turbo, който обаче така и не се появява.

През 1973 г. настъпва световната петролна криза и BMW се отказва от рали-програмата си. А машината, която трябва да направи революция в спорта - BMW 2002 Turbo, не взима участие в нито едно състезание.

Volkswagen
Неуспехът на големите
През 2013 г. Volkswagen ще участва с пълна програма в световни рали-шампионат. Очаква се Volkswagen Polo WRC да застане на старт още в някой от кръговете тази година. Германците са си поставили за цел не само да участват, но и да печелят победи. Това обаче съвсем не е първият им опит във WRC.

Ако сега Volkswagen стартира своята рали-програма след смяна на регламента за участие, който е направен така, че да привлича нови производители, то през 80-те години на миналия век нещата стояха по друг начин. Заводският тим на VW дебютира във WRC през 1986 г. в рали "Монте Карло". Немците застават на старта с Volkswagen Golf GTI 16v от група "А" (по-слабата от двете). Пилотът Кенет Ериксон и навигаторът Петер Дикман печелят надпреварата, а в крайното класиране при производителите Volkswagen остава на трето място.
Неуспехът на големите
През 1987 г. група "В" е забранена след многото инциденти, при един от които загива талантливият финландски пилот Хенри Тойвонен. Затова и FIA променя регламента, като оставя само група "А".

От това губи именно Volkswagen, който не може да се противопостави на марките от група "В", разполагащи с по-бързи и по-добре подготвени коли. По правилник в състезанията могат да участват само доработени серийни автомобили. И докато Golf GTI e само с предно предаване, машините на Lancia и Toyota са със задвижване и на четирите колела.

Все пак немците успяват да класират цели 5 пъти свой екипаж в първа тройка на ралитата през 1987 г. Кенет Ериксон и Ервин Вебер дори успяват да победят в рали "Кот д'Ивоар", което остава и единствената победа на Volkswagen във WRC. След края на сезона компанията напуска ралитата, за да се завърне 25 години по-късно.

Ferrari
Неуспехът на големите
Поне на пръв поглед Ferrari и рали са две напълно несъвместими понятия. През 70-те години на миналия век обаче машините от Маранело са се радвали на сериозен интерес от страната на отбори, участващи в ралитата. Именно подобен интерес кара дилърът на Ferrari във Франция Даниел Морин да пътува до Италия, за поиска разрешение от Енцо Ферари за създаване на заводска програма за участие в състезания.

След като получава одобрение, Морин организира разработката, с която се заема компанията Michelotti. Появява се рали-версия Ferrari 308 GTB, чиито първи старт е на рали в Монца, спечелено от Жан-Клод Андрюз. През 1982 г. той финишира втори в Tour de Corse, а през 1984 г. Антонио Занини става шампион на Испания със същия автомобил.
Неуспехът на големите
Тези успехи карат Ferarri да започне разработка на модела 288 GTO, който трябва да стане претендент за успехите в група "В" на WRC. Машината разполага с V8 мотор с обем 2.8 литра, двойно турбо и мощност от 650 к.с. Италианците успяват да построят 4 рали-шасита и 272 автомобила от този модел, за да получат хомологация. Забраната на група "В" обаче поставя кръст на рали-програмата. Моделът 288 GTO става музеен експонат, а технологиите, интегрирани в него, са използвани при създаването на Ferrari F40.

Porsche
Неуспехът на големите
Porsche никога не е участвал в рали със заводски отбор. Автомобилите на компанията нямат нужда от допълнителна реклама, тъй като се продават добре. А създаването на програма за участие в рали изисква огромен ресурс. Въпреки това няколкото частни тима, участващи в ралита с автомобили Porsche, получават подкрепа от завода на марката.

Историята, свързваща Porsche с ралита, стартира още през 60-те години на миналия век. През 1965 г. са хомологирани няколко модел в това число и 912, който има двигател от Porsche 356 SC. С такава машина Вик Елфорд финишира трети на рали "Монте Карло" през 1967 г. Друг пилот - Бьорн Валдегард с Porsche 911 печели 3 престижни състезания - рали "Швеция" през 1968 г. и 2 пъти рали "Монте Карло" - 1969 и 1970 г.
Неуспехът на големите
За старта на шампионата през 1973 г. Porsche подготовя Carrera RS 2.7, което е състезателен вариант на 2.4 литровия 911 S. Лео Кинунен стига до трето място на рали "1000 езера", а година по-късно Валдегард със същия автомобил финишира втори на рали "Сафари" в Кения.

Тук успехите на марката спират, като едва през 1978 г. Жан-Пиер Никола печели рали "Монте Карло".

Следващият модел - 911 SC 3.0 не оправдава надеждите. Валдегард води на рали "Сафари", но заради проблем с окачването финишира пети. Зад волана на същата машина Вик Престън-джуниър все пак стига до финала втори.

През 1984 г. се появява версията 911 SC RS, която има мощността за да се бори с лидерите, но страда заради окачването си. Компанията Prodrive, която по това време подготвя машините, успява да постигне няколко победи, но те не са във WRC, а в шампионатите на държави от Близкия Изток.
Неуспехът на големите
Последния рали-автомобил на марката през ХХ век е Porsche 959. Машината е разработена по правилата в група "В", като има двигател с двойно турбо. Мощността му е над 500 к.с. Този автомобил излиза на старт само 3 пъти, тъй като забраната на група "В" във WRC кара Porsche да напусне надпреварата.

Nissan
Неуспехът на големите
Японската марка на 2 пъти се опитва да покори WRC, като и двата пъти търпи неуспехи. Своето участие в рали-първенствата Nissan стартира с модела Silvia 240 RS през 1983 г. Машината е от група "В", като разполага с двигател с обем 2.4 литра. Той се произвежда от 1983 до 1985 г., като не постига особени успехи във WRC. Най-сериозното постижение е второ място в рали "Нова Зеландия" през 1983 г.
Неуспехът на големите
Вторият опит на японците е през 1991 г., когато на старта излиза "заредена" версия на модела Sunny - GTi-R. Автомобилът е с преработена каросерия (в сравнение със стандартна версия), 2.0- литров двигател с мощност 220 к.с. и задвижване и на четирите колела.

Рали-автомобилът обаче не успява да постигне нещо сериозно по две причини - твърде тежък е и това пречи на управлението му, а също така Nissan не успява да си осигури сътрудничество с водещите производители и доставчици на гуми.

През 1997 г. рали-програмата на Nissan е закрита и японците не се върщат повече в световния рали-шампионат.

Тагове: WRC
0 от 500
  • #22
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Batito ( преди 13 години )
    Хахахахаха, Кефят ме спонсорите по колите
  • #21
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Cenitell ( преди 13 години )
    Нарекох WRC европейско съзтезание,понеже европейци го създадоха, няма заначение, че организират съзтезания по цял свят.,рали Дакар-също.А САЩ и Япония имат общи автомобилни първенства с други правила, с други изисквания към автомобилите
  • #20
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    то wrc-то не знам да е европейско, световно се води, а колкото до другите състезания- те са си местни, има разни шампионати, в които колите са над 1000 кончета, но тук говорим за оеднаквени спецификации, които целят да покажат кой е по-бърз и по-издръжлив при равни условия в световен мащаб, а ти тръгваш да сравняваш футболния отбор на барселона с националния отбор по ръгби на австралия- е много ясно, че ръгбистите ще са по-силни при уличен бой
  • #19
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Cenitell ( преди 13 години )
    Анонимен,хайде,почна ли да броиш? И само в европейското ли WRC или и в други съзтезания,по другите континенти? Че там вилнеят много лоши мачкатори :)
  • #18
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    и за да не кажете нещо- нека гледаме до 2008 година
  • #17
    4 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    ко речи за японските? че мачкат ли? хайде да преброим кой колко победи има от както е създаден клас WRC (world rally car)- от 1997до колкото помня и мицубиши, и субаро нещо не им се отдаваше да мачкат ситроените, пежата и фординките (ако искате може да гледаме резултатите след 2ро място при пилотите, първият е ясен)
  • #16
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    До До JP: Статитяа е за успехи,под заглавие за неуспехи, доста умело съставена.:)
  • #15
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Cenitell ( преди 13 години )
    Право на отговор :):Данните цитирах от Уикипедия,отнасят се за споменатите японски марки, с които са спечелени свет. шампионати.А за Ланчия-тя и Пежото изместиха Ауди Куатро-единствената немска рали-кола със запомнени успехи.
  • #14
    7 rate up comment 9 rate down comment
    до: JP ( преди 13 години )
    А ти,ако прочетеш по-внимателно заглавието ще разбереш за какво става на въпрос.Статията е за неуспехите на големите,а не за успехите.Ако бяха писали за успехите повечето автомобили щяха да са японски.Факт е,че и на тези състезания японците мачкат.Мен обаче това не ме вълнува особено.Повече ме вълнува автомобила,който карам да е надежден,здрав,иновативен,икономичен,с не надута цена и приятен за окото.Тези критерии ги покриват само и единствено японските автомобили.
  • #13
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Всички снимки в статията са от преди 30 , 35години,само на VW(polo)е нова-в състезанията не става със снимки,трябва каране!!!!!!