В края на 90-те години на миналия век инженерите на АвтоВАЗ създават много различни прототипи на автомобили. Голяма част от тях са подчинени на идеята за задвижване на четирите колела и резултатите не са особено сполучливи.
Един от тях е ВАЗ-210834 "Тарзан". Творението на завода от Толиати изглежда така отпред. ...
и така отзад. Признаваме, че тази част е още по-внушителна.
Съществуват и "Тарзан" версиите ВАЗ-210834, който е на базата на 2108 и ВАЗ-210994, който е на базата на модела 2109.
"Тарзан" обаче не успява да се наложи на пазара, като една от причините е високата му цена. През 1999 г. този автомобил струва 2 пъти повече отколкото обичайния 2109. Това обаче не притеснява особено инженерите в АвтоВАЗ, които пускат поредния си шедьовър ВАЗ-21113, известен като "Тарзан-2". Появата му води и до измислянето на вицове от рода на: "Къде, по дяволите, е Тарзан? Загуби се в джунглата". От двата "Тарзан"-а са произведени по-малко от 1000 единици. Ето как изглежда и един от първите от тези автомобили.
Разбира се, има и по-успешни машини. Една от тях е този миниван "Надежда".
Неговите следващи модификации изглеждат дори още по-европейски.
Официално моделът 21 20 "Надежда" се поява на бял свят през 2004 г.
Този автомобил дори намира приложение сред инкасаторите, които го използват за превозване на пари.
По-късно излиза и версия със седем места, която е известна със своята здрава ламарина. Като цяло "Надежда" обаче е доста скъп модел. От него са произведени малко над 8000 бройки. Нещата за АвтоВАЗ се променят след влизането в алианса Renault-Nissan.
Тогава се появи комбито LADA Largus с двигател 1.6 литра, мощност 90 к.с. и смесен разход на гориво около 7.5 л/100 км.
Тази машина се предлага и в товарна версия, което я прави още по-търсена на пазара.
Нещата се движат в правилна посока и това се вижда от решението за главен дизайнер да бъде назначен Стив Матин.
През август 2011 г. в продажба излезе LADA Priora.
Малко след това този модел се появи и във версия "купе". А до 2015 г. АвтоВАЗ планира 10 нови модела. За тяхното създаване и производство ще се използват опита на Renault и Nissan. И ще се гони европейско качество на производство.
Сред тях е и LADA C-cross, която трябва да се появи на пазара през 2015 г.
Преди това трябва да видим и LADA С в серийно производство. Това ще е първият автомобил от европейски клас "С", където безопасността, надеждността и комфорта са на най-високо ниво.
Моторът е съвместна изработка с английската фирма Ricardo.
Освен това през 2015 г. се планира и обновяването на Chevrolet-Niva, който ще отговаря на всички европейски изисквания за стандарт на горивото и екология.
Още по темата:
Прототипите на руското автомобилостроене