
Прототипът на спортния кросовър на Lamborgini вече е факт и това кара италианците да виждат бъдещето му в най-розови цветове. Шефът на компанията Стефан Винкелман дори мечтае за 3000 продажби на година от този модел. Според него автомобилът „отдавна е очакван на големи пазари като САЩ, Китай и Русия, и именно това е ключът към неговия успех”.
Какво обаче е бъдещето на този нестандартен автомобил? За Lamborghini това съвсем не е първият опит за създаване на SUV от премиум-сегмента. Преди 20 години компанията произвеждаше модела LM002 с мотор V12. Тази машина вдигаше 210 км/ч и въпреки, че бе с марката Lamborghini, не пожъна сериозни успехи.
Сега идва ред на Urus – концептуален модел, кръстен в чест на зубър. Това животно е прародител на испанските бойни бикове. За разлика от LM002, който бе на здрава рама, той е на съвсем различна платформа, разработена за следващото поколение на VW Touareg и Porsche Cayenne. Вместо ръбестите форми на LM002 новият Urus е с по-заоблен дизайн. И с впечатляващ салон с карбонови елементи и двигател с мощност 600 к.с.
Изобщо – забележителна машина, но дали тя има реални конкуренти в този сегмент. Има, разбира се. На този свят е пълно с мощни, екстравагантни и най-вече скъпи всъдеходи, с които рожбата на Lamborgini ще трябва да се пребори, когато – най-вероятно през 2017 г., бъде пусната в серийно производство.
Един от главните действащия конкуренти е произведен от италианската фирма Fornasari. Тя е основана от италианския състезател Джузепе Форнасари. Моделът R99 е взаимстван от няколко марки – фаровете са на Aston Martin, а задните светлини са на Lamborghini. Двигателят е 6.0 литров с мощност 750 к.с, което прави R99 най-бързо ускоряващия кросовър в света – от 0 до 100 км/ч за 3.8 секунди.
Следващият съперник на Urus е Bowler, който е един от малкото наистина високо проходими суперавтомобили. С него можете да се движите и в града, и да участвате на рали „Дакар”. В момента има два граждански модела. Първият е Wildcat и се произвежда от компанията QT services, която е купила лиценза от Bowler. Машината е на шасито на Defender с 4.0 литров V8 мотор от Rover. Втората версия – Nemezis се произвежда напълно самостоятелно от Bowler. Тя има двигател на Jaguar с мощност 500 к.с. Собственик на Bowler е руснакът Владимир Антонов, който през миналата година се опита да купи Saab.
Aston Martin също не крие мераците си в сегмента и затова британците вече работят усилено върху новия всъдеход Lagonda. Навярно тази машина ще се появи още в някой от следващите филми за Джеймс Бонд. Нейният концепт се появи преди 3 години в Женева и след това бе забравен. Интересът към спортните SUV возила обаче накара британците да се върнат към проекта. И да обявят, че ще правят Lagonda 4x4. Дали ще има купувачи – със сигурност. В Русия и Китай такива машини са хит.
В борбата за пазар са и други италианци – Maserati, които показаха своя Kubang на всички важни световни изложения. Сега си взеха почивка, но през 2014 г. кросовърът ще се появи в серийно производство. В гените на Kubang тече кръвта на Jeep Grand Cherokee, но ако се вгледаш внимателно в главата ти идва само една дума. И тя е „спорт”. Няма как да е другояче, тъй като двигателят на този автомобил е V8 на Ferrari.
Следващият в групата е друг английски производител – Bentley. Показаният в Женева концепт EXP 9F събра доста негативни отзиви от специалисти, фенове и журналисти, но това не уплаши британците. Както Lamborghini, и те се надяват да продават по 3000 бройки годишно от машината си. Всъщност аналогията между двете коли не е случайна – Urus и EXP 9F са на една и съща платформа. Разликата е, че SUV-ът на Bentley е с W12 мотор под капака си. С което май достойнствата му се изчерпват. Стига да не броим обзавеждането.
Най-странният автомобил в списъка е проектът Dartz. В изработката на този автомобил бе заложено предимно на безопасността и комфорта, а не на скоростта. Основното в него са компонентите на GM и най-вече 8.1 литровия V8 мотор с мощност 400 к.с. Само, че Dartz не спира да удивлява – неговият салон е направен от кожата от пениси на китове, а бронировката му издържа на попадение от АК 47. Автомобилът стана звезда съвсем скоро, след като се появи във филма „Диктатор” със Саша Барон Коен. Там дори бе позлатен, като бе обявена и цената му – между 500 000 и 750 000 долара.
Eterniti Artemis също може да бъде определен като конкурент на бъдещия Lamborgini Urus. Автомобилът на британска компания Eterniti Motors използва за база Porsche Cayenne Turbo, като се задвижва от 4.8-литров V8 двигател, който е настроен да произвежда мощност от 600 к.с. и максимален въртящ момент 750 Нм. В направата на колата участва и Алистър Маккуин, който е известен със създаването на спортния Jaguar XJ220. Цената на Eterniti Artemis е 260 000 евро.
Последният конкурент носи марката Spyker. Нейният проект D12 бе замразен, но през последните месеци холандската компания се възстановява и вече дори приема поръчки за автомобила си. В началото той бе показан с W12 мотор, но след това бе решено да се модернизира и сега D12 има по-компактен V8 с компресор, произведен от GM.


15