fallback

40 години BMW M

Най-важните моменти в историята на спортното подразделение (Видео).

Този месец BMW M GmbH чества своята 40-годишнина, обръщайки поглед назад към моделите, които превърнаха компанията в това, което е днес.Сградата на BMW Motorsport GmbH през 1990 годинаСпортното подразделение на BMW, популярно сред феновете като "Най-бързата буква", е основано през 1972 година. По това време в BMW M работят едва 35 души, водени от Йохан Нийрпаш.Той привлича в компанията голяма група пилоти, сред които Ханс-Йоаким Щук, Крис Амон, Тоине Хеземанс, Дитер Куистер, Бьорн Валдегаард и Аким Вармболд. С тяхна помощ се създава състезателното BMW 2002, което тежи едва 950 кг и се задвижва от 4-цилиндров двигател, развиващ максимална мощност от 240 к.с. През същата година се появява и моделът 3.0 CSL. Това е олекотен спортен автомобил, задвижван от 3.3-литров двигател с шест цилиндъра, който генерира 360 к.с.BMW 3.0 CSLСлед успехите на пистата (в периода 1973-1979 г. BMW Motorsport печели европейския шампионат 6 пъти), BMW M започва да предлага доработени, по-спортни версии на 5-Series. Това се случва през 1974 година, а автомобилите получават по-голяма мощност, по-мощни спирачки и спортно окачване.Най-голяма популярност BMW M GmbH придобива с пускането на суперколата М1. Тя се появява 1978 година и е първата кола на BMW с означение "М". BMW M1 е конструирано с помощта на Lamborghini, използва 3.5-литров редови двигател с шест цилиндъра и форми създадени от Джорджето Джуджаро. Серийната версия генерира 277 к.с. (204kW), достатъчни за ускорение от място до 100 км/час за 5.6 секунди и максимална скорост от 260 км/час.BMW M1През 1980 година Йохан Нийрпаш напуска BMW Motorsport GmbH, а на негово място идва Дитер Щапер. Под негово ръководство, а и с помощта на техническия директор на Пол Роше, баварците влизат във Формула 1. Разработен е 4-цилиндров, 1.5-литров турбодвигател, който генерира 800 к.с.Двигателят за Формула 1През 1983 година Нелсън Пикет печели световната титла с Brabham BMWУспехът за BMW Motorsport GmbH във Формула 1 е голям. Спечелени са 10 Гранд При трофея. След това обаче баварците се оттеглят от високоскоростната надпревара и насочват усилията си към туринг шампионатите.Четири години по-късно се появява моделът М5, както и купето M635CSi. Първата М5, известна с прозвището "вълк в овча кожа", разполага с мощност от 286 к.с. и може да развива 245 км/час.BMW M5 (Е28)През 1986 година се появява и култовото М3. Моделът, който и до днес се смята за най-доброто М3 на всички времена, жъне небивал успех. Той разполага с четирицилиндров двигател, генериращ 200 к.с. М3 Е30 печели световната титла за шампионата за туристически автомобили, европейската титла и е двукратен шампион в немския DTM шампионат.Шосейната и пистовата версия на BMW M3 (E30)През 1993 година Motorsport GmbH се разраства и бива преименувано на М GmbH. Следват редица нови модели, които продължават славната история на "най-бързата буква".В днешно време BMW M GmbH предлага още по-широка гама автомобили. Компанията се развива в крак с времето, разработвайки двигатели с турбо, 4х4 SUV модели и дори автомобили, задвижвани от дизелов двигател (с три турбокомпресора).

fallback
  • #2
    Анонимен ( преди 12 години )
    Безспорно имат много постижения и разработки за които заслужават уважение,но да кажеш,че са най-великите е по детински наивно.В момента буквичката М значи единствено доста висока цена и малко по-наточена версия от стандартната.Конглокенцията предлага много по-бързи и спортни автомобили на доста по-ниска цена.Предполагам не е приятно усещането да си дал торба с пари,а някой с няколко пъти по-евтин автомобил да ти се подиграва на пътя,а на магистралата да ти прави ластици.
  • #1
    Анонимен ( преди 12 години )
    най-великите
fallback
Последни