Вероятно няма европеец, който поне веднъж да не е мечтал да кара американски автомобил. Тези огромни возила обаче не успяха да се наложат на Стария континент, поради разбираеми причини - имат големи, жадни за бензин двигатели, висока обща маса и неубедително пътно поведение.
Сега обаче на пазара се появи американски автомобил, създаден по вкуса на европейците. Той носи марката Fiat и е първата рожба от дружбата между италианския автогигант и американската Chrysler.
Моделът се нарича Fiat Freemont и представлява преработена версия на Dodge Journey. Огромният кросоувър / SUV с емблемата на Fiat се различава от своя американски брат по няколко елементи от дизайна, материалите в салона, настройката на окачването и най-важното - двигателите. Обемът и комфортът, които предлага популярния в Америка SUV обаче са аналогични с тези при Fiat Freemont.
Казано с други думи Fiat обединява най-доброто от двата свята, предлагайки голям, забележим и комфортен автомобил, показващ добро пътно поведение и приличен разход на гориво.
Що се отнася до екстериорния дизайн, там промените не са особено големи, но въпреки това Freemont се е сдобил със свой собствен стил. В сравнение със своя американски брат близнак, моделът на Fiat се отличава с нова решетка на радиатора, LED светлини и няколко други малки детайли.
Интериорът е типичен за големите американски автомобили, но и много функционален, по европейски. Fiat Freemont се предлага стандартно със 7 места, като третият ред може да бъде сгънат. При това положение се осигурява равен под на багажното пространство, а обемът му достига 1461 литра. Освен това моделът разполага с над 20 отделения за съхранение на вещи, предлагащи допълнителен капацитет, равен на размера на багажник на градска кола..jpg)
Вторият ред и предната пътническа седалка също могат да бъдат сгънати напълно, което позволява цели 32 различни конфигурации за сядане. И трите реда седалки разполагат със собствено управление на тризоновия климатик, а достъпът до най-задните седалки се улеснява, благодарение на плъзгащата система на седалките и задните врати, които се отварят широко до ъгъл от 90°. Приятно ни изненада и системата „child booster”, с която стандартно се оборудва втория ред седалки - с едно движение седалките се превръщат в детско столче. Освен това те могат да се регулират в различни конфигурации..jpg)
Материалите в салона на Fiat Freemont също са различни в сравнение с тези при Dodge Journey. Те са меки и приятни на допир, а оборудването е богато, дори в базовите версии. Налични са електрически стъкла, безключово запалване (Keyless entry), многофункционален волан, развлекателна система с 4,3-инчов цветен touch screen дисплей, от който се командват повечето функции на автомобила, включително климатичната инсталация и други.
Freemont се задвижва от новите 2.0-литрови MultiJet двигатели, които са оборудвани с турбокомпресор с променлива геометрия на лопатките и предлагат две версии на мощността - 140 к.с. или 170 к.с. Максималният въртящ момент е еднакъв и при двете версии - 350 Нм, който се достига при 1750 оборота в минута и остава постоянен до 2500 за версията със 170 к.с. (до 2000 оборота в минута за версията със 140 к.с.). Важно е да се отбележи, че за нормалния използван диапазон (от стартирането на двигателя до 4000 оборота в минута), въртящият момент никога не пада под 300 Нм, което улеснява шофьора, тъй като не му се налага да поставя по-ниска предавка при изкачване по наклон, например. Стандартната трансмисия е 6-степенна ръчна, а като опция се предлага автоматик със същия брой предавки.
Двигателите вършат добре своята работа. По-слабия, който успяхме да изпитаме, не е особено динамичен, но пък е еластичен и сравнително икономичен, имайки предвид размерите на автомобила - дължина 489 см., широчина 188 см., височина 169 см., междуосие 289 см. Автомобилът, който може да бъде поръчан със задвижване към предния или към двата моста, ускорява от 0-100 за 12.3 секунди и има максимална скорост от 180 км/час. По-мощната версия ускорява от 0 до 100 за 11 секунди и има максимална скорост от 195 км/ч. Потреблението на гориво е около 6.5-7 литра на 100 км при смесен цикъл.
Инженерите от Fiat са се погрижили да оптимизират и пътното поведение на Freemont. Динамичното управление и комфорта са подобрени благодарение на новото окачване на автомобила. Направени са корекции по различни части от дизайна на окачването, включвайки втвърдяване на корпусите на окачването, подобрявайки геометрията на предното окачване за намаляване ъгъла на наклон, регулиране на окачването и калибриране на амортисьорите за оптимална комбинация между комфорт и управление, което е в съответствие с европейските стандарти. Освен това са редуцирани вибрациите, предавани от двигателя към купето и е поставена допълнителна шумоизолация.
Помислено е и за сигурността на пътя. В серийното оборудване на Freemont, който получи максималните 5 звезди при краш-тестовете на Euro NCAP, влизат шест въздушни възглавници, ABS (Антиблокиращата система) с Brake Assist, ESP (електронна стабилизираща програма) с Hill-Holder (система подпомагаща потеглянето по наклон) и ERM (система предотвратяваща преобръщане).
Цените на Fiat Freemont в България стартират от 39 600 лв без ДДС (моделът има право на данъчен кредит)..jpg)
Оценките на Fiat Freemont по десетобалната система
Приложимост в ежедневието - 8 (Голям автомобил, предназначен най-вече за извън града)
Надеждност - 10 (Нямаме причина да дадем по-малко)
Оборудване - 10 (Стандартното оборудване е доста богато)
Пространство - 10 (Изключително просторен салон. Голям багажник)
Цена/Качество - 10 (Автомобилът изглежда добре направен, а цената е сравнително добра)
Качество на материалите - 9 (Добра изработка. Материалите в купето са меки и приятни на допир)
Разход на гориво - 8 (Добър разход на гориво за размерите на автомобила)
Удоволствие от шофирането - 8 (Автомобилът стои уверено на пътя, а шасито е добре балансирано. Но все пак това е голям 7-местен автомобил със сериозна маса)


19