
Преди 55 години на пистата Монтлери започват тестове с първото Renault Gordini. От тогава датира сътрудничеството на даржавната френска фирма с един от легендарните автомобилни конструктори. Самият Амеде Гордини е италианец, който притежава авто-сервиз на булевард Виктор, в Париж. Там ентусиастът разработва двигатели, скоростни кутии, окачвания, вдига мощността и експериментира.
Двигателите и трансмисиите намират приложение в новите автомобили. Първата серия Dauphine Gordini излиза в тираж от 10 000 бройки, част от които се продават и в Америка.
Най-значимият модел, с който Гордини записва името си в историята е легендарното Renault 8 Gordini. Седанът със задноразположен мотор се отличава с небесно синия си цвят. Скоро след появата си Renault 8 Gordini се превръща в страшилище по рали състезанията и пистовите надпревари. Моделът печели почти навсякъде, където се появи през 60-те и началото на 70-те. Скоро върху платформата на R8 Gordini е изграден легендарния Alpine A110. Един чисто спортен модел, чиито дизайн и динамика са актуални и в съвремието.
Интересното е, че тези два модела са свързани с автомобилната история на България. В края на 1966 г. у нас започва сглобяването на моделите R8 и R10, както и обмен на части и оборудване с държавната френска фирма. Моделът е кръстен Bulgarenault и намира топъл прием на родния пазар. Година по-късно започва износ в редица европейски страни, но през 1970 г. е спрян от производство, въпреки че край Пловдив има оборудван завод и поточна линия. С такава кола легендарния илия Чубриков става първия българин спечелил родното рали “Златни пясъци” през 1971 г.
През 1970 г. R8 Gordini е заменен от кардинално различния R12 Gordini. Основната разлика е, че новия модел е с предно предаване. Компанията прави най-мащабната премиера при представянето на този нов за времето си модел. По същото време се открива новопостроената писта "Пол Рикар", където Renault прави уникален събор. В деня на Гордини се събират 3000 автомобила и 15 000 фенове на марката.
Няколко години преди това Гордини става собственик на парцел в парижкото предградие Вири-Шатийон, където Renault оборудва комплекс за разработка, развитие, производство и изпитания на спортни модели. Така се създава спортното подразделение на марката, където и в момента се изграждат двигатели за Формула 1, както и различни автомобили за по малките шампионати.
Амеде Гордини си партнира активно с Жан Редел и респективно с Alpine. Италианецът участва в направата на V6 и V8 двигателите за състезателните Alpine, които печелят на Нюрбургринг (1967) и Льо Ман (1978).
През 1977 г. е разработен турбомоторът EF 1500 V6, който се ползва успешно във Формула 1. Впоследствие този агрегат става отправна точка за бъдещото участие на Renault в Гран при, където марката печели 10 шампионски титли при конструкторите. След края на следващия сезон Renault отново ще доставя турбодвигатели, съобразени с новите правила на Формула 1.