IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Renault Gordini стана на 55

Гордини влезе в историята с Renault 8. Моделът се произвеждаше и в България

Renault Gordini стана на 55

Преди 55 години на пистата Монтлери започват тестове с първото Renault Gordini. От тогава датира сътрудничеството на даржавната френска фирма с един от легендарните автомобилни конструктори. Самият Амеде Гордини е италианец, който притежава авто-сервиз на булевард Виктор, в Париж. Там ентусиастът разработва двигатели, скоростни кутии, окачвания, вдига мощността и експериментира.



Двигателите и трансмисиите намират приложение в новите автомобили. Първата серия  Dauphine Gordini излиза в тираж от  10 000 бройки, част от които се продават и в Америка.



Най-значимият модел, с който  Гордини записва името си в историята е легендарното Renault 8 Gordini. Седанът със задноразположен мотор се отличава с небесно синия си цвят. Скоро след появата си Renault 8 Gordini се превръща в страшилище по рали състезанията и пистовите надпревари. Моделът печели почти навсякъде, където се появи през 60-те и началото на 70-те. Скоро върху платформата на  R8 Gordini е изграден легендарния Alpine A110. Един чисто спортен модел, чиито дизайн и динамика са актуални и в съвремието.



Интересното е, че тези два модела са свързани с автомобилната история на България. В края на 1966 г. у нас започва сглобяването на моделите R8 и R10, както и обмен на части и оборудване с държавната френска фирма. Моделът е кръстен Bulgarenault и намира топъл прием на родния пазар. Година по-късно започва износ в редица европейски страни, но през 1970 г. е спрян от производство, въпреки че край Пловдив има оборудван завод и поточна линия. С такава кола легендарния илия Чубриков става първия българин спечелил родното рали “Златни пясъци” през 1971 г.



През 1970 г.  R8 Gordini е заменен от кардинално различния R12 Gordini. Основната разлика е, че новия модел е с предно предаване. Компанията прави най-мащабната премиера при представянето на този нов за времето си модел. По същото време се открива новопостроената писта "Пол Рикар", където  Renault прави уникален събор. В деня на Гордини се събират 3000 автомобила и 15 000 фенове на марката.



Няколко години преди това Гордини става собственик на парцел в парижкото предградие Вири-Шатийон,  където Renault оборудва комплекс за разработка, развитие, производство и изпитания на спортни модели. Така се създава спортното подразделение на марката, където и в момента се изграждат двигатели за Формула 1, както и различни автомобили за по малките шампионати.
Амеде Гордини си партнира активно с  Жан Редел и респективно с Alpine. Италианецът участва в направата на V6 и V8 двигателите за състезателните Alpine, които печелят на Нюрбургринг (1967) и Льо Ман (1978).



През 1977 г. е разработен турбомоторът EF 1500 V6, който се ползва успешно във Формула 1. Впоследствие този агрегат става отправна точка за бъдещото участие на Renault в Гран при, където марката печели 10 шампионски титли при конструкторите. След края на следващия сезон Renault отново ще доставя турбодвигатели, съобразени с новите правила на Формула 1.


 

 

Тагове: r8
0 от 500
  • #2
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Дошо,май ти си роден в *** ха ха ха.
  • #1
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Cenitell ( преди 13 години )
    Тъкмо бяхме почнали производствто на 3 модела рена и тогавашният ни "по-голям брат"-СССР, заповяда да го спрем това "капиталистическо производство". А те почнаха по лиценз да правят от Фиат 124, Жигули