
С третия етап от Сан Рафаел до Сан Хуан рали Дакар навлезе в своята същина. Етапа бе разделен на свързваща секция от 290 километра и специален етап от 270 км. за мотоциклетистите и 210 км. за автомобилистите. Действията се развиваха изключително по планински пътища, високо в Андите, като на места трасето стигаше до 3500 м. надморска височина. Въпреки стряскащите височини, терените по тези места са бързи, предимно твърди и на места каменисти, което бе предпоставка и за много спукани гуми и най-вече за нелепи инциденти при мотоциклетистите.
Един от приключилите участието си в този клас е американската легенда Куин Коди. Хондата му го подсече, превъртя се няколко пъти във въздуха, а той за момент изгуби съзнание. Още няколко инцидента предшестваха този, като в два от случаите пилотите буквално се разминаха с фаталния край. Във вторник 38-годишният французин Брюно Да Коста блъсна с висока скорост крава, вследствие на което беше откаран в тежко състояние в болница, а животното умря на място. Друг французин – Себастиен Ку излезе вчера от кома, а старта на третия етап закъсня заради инцидент на свързващата секция.

До средата на третия етап борбата за лидерската позиция при моторите се водеше в рамките на няколко секунди. Сирил Деспре бе твърдо решен да не изпуска съотборника си от КТМ Марк Кома. От своя страна испанецът искаше да увеличи аванса си в челото, но направи грешка в навигацията и тръгна по пътя на автомобилистите, което му костваше 13 минути. Деспре спечели с близо 9 минути пред холандеца Франс Верхоевен (Sherco) и двамата португалци Пабло Конкалвес и Хелдер Родригес. Кома завърши шести, след петия Давид Кастьо(Фр). Така в генералното подреждане Деспре излезе начело, следван на 10 мин от Марк Кома, а трети с постоянното си каране излезе Кастьо (Yamaha) + 17 мин., следван плътно от чилиецът Франциско Лопес -Челеко и Хелдер Родригес.

Много обрати имаше и при автомобилистите, но героят на деня е Нани Рома (Mini). Бившият мотоциклетен ас бе постоянен по време на цялата дистанция, докато зад него вреше и кипеше. На минута след Нани завърши съотборникът му Кщищтоф Холовчиц. Полякът, който е добре познат у нас с победата си в рали “Албена” излезе начело във временното генерално класиране и е твърдо решен да се бори за краен успех в състезанието, въпреки, че е съотборник в X-Ride с деветкратния победител в ралито Стефан Петерхансел. Французинът спука две гуми в етапа и изгуби около три минути, което го срина на пето място в генералното подреждане. 
Основни опоненти на армадата от мини-та се явяват двата хамъра, управлявани от Роби Гордън и Насер Ал-Атия. Катарецът влезе в тройката на етапа и съкрати разликата с водачите на по-малко от шест минути. Големия проблем за него е, че не може да разчита на резервни части за колата, тъй като сервизния му камион не е по трасето. Роби Гордън стана пети вчера, но това му бе достатъчно да е нареди на втора позиция в общото подреждане, само на минута след лидера Холовчиц. Трети в това класиране е другият потенциален конкурент на Mini – тойотата на Жинел де Вилиерс..

Подобна бе ситуацията в клас АТV. Там показно каране направи полякът Лукаш Лускавиец, но той е изключен от генералното класиране. При това положение първите четири места взеха аржентински пилоти, всичките с Yamaha. Те са силно подкрепяни от местната публика. Първи завърши Пабло Копети, но второто и четвъртото място на местните герои – братя Патронели ги отпрати и на първите две места в генералното класиране. Начело е миналогодишният победител- Алехандро, плътно следван от Маркос, а трети е Томас Мафей. Уругваецът Ла фуенте, който спечели първите два етапа загуби един час и се срина на 11-та позиция.

Българите Младен Вачков и Петър Ценков бяха много по бавни от лидерите и финишираха с повече от час и половина пасив. Имаше специалисти, които отдадоха тяхното забавяне на количеството и качеството на горивната смес, която инжекциона подава и високото надморско равнище. На такава височина се изисква по малко количество бензин, заради разредения въздух. По всяка вероятност, обаче проблемите не са в моторите им, а те са предприели по-предпазливо каране. С техните високи 4х4 Can-Am-и те не могат да са толкова бързи на твърдия терен, колкото аржентинците, каращи спортни четириколки само със задно предаване. В крайна сметка българите продължават, но вече са на 14-то и 15-то място, като по напред е Вачков.

При камионите имаше също доста размествания. Етапът бе спечелен от бившия автомобилен състезател Мики Биазион (познавате го от рали Златни пясъци, нали?) с Iveco. Втори бе казакът Адравичус с Камаз, а трети Каргинов, също с Камаз. Така начело излезе Адравичус, а след него е досегашния водач Де Рой с Iveco и трети Биазион. Интересното е, че първите пет екипажа са в разлика от две-три минути. Сред тях е и татрата на Лопраис, в чиито логистичен тим има също българин.

Днес е поредния труден и решителен етап в Аржентинските Анди. Кервана се придвижва от Сан Хуан към Челечито. Общата дистанция е 760 км, от които 330 км са специален етап. Трасетата са близки до вчерашните. Те отново се качват и слизат по планинските хребети, между 1000 и над 3000 метра надморска височина. Факт е, че там, за разлика от Европа тези височини не се усещат толкова драстично. Настилката е предимно твърда и на места камениста.
Очаквайте нови подробности от развоя по трасето!


0