Saab 92
Saab отдавна е известен с новаторския си дух. 92 обаче е моделът, който постави началото. Неговата сандвичова конструкция, независимо торсионно окачване и коефициент на челно съпротивление 0,30 са революционни за времето си. Колата се слави със своята универсалност. Примерно, задната седалка се сваля и кабината се трансформира в двуместна спалня! Всеки от екземплярите излязъл от фабриката между 1949 и 1952 г е боядисан в зелено. Под капака на Saab 92 има двутактов, двуцилиндров двигател, с мощност 25 к.с. Максималната скорост е 105 км/ч. Никога шведите не са се оплакали, че колата има проблеми при студен старт. До края на производството и през 1956 г са били произведени 20128 коли от модела.
Шведският автопроизводител Saab официално бе обявен във фалит. В понеделник вечерта компанията Swedish Automobile поиска от съда във Ванесборг да обяви банкрут и само ден по-късно искането бе уважено. Така, на практика, след 74 години бившият производител на авиационна техника престава да съществува.
Още от април тази година Saab престана да произвежда автомобили, а през ноември спря да плаща възнагражденията на своите работници. Независимо от трудностите компанията участва на изложението в Женева през пролетта и показа своя концептуален модел Phoenix (на снимките в галерията), който трябваше да бъде основа за новите, бъдещи дизайнерски насоки на марката. Явно обаче това ще бъде и последното творение на шведския автопроизводител.
През есента се появи шанс за спасение, след като бе постигната договорка с китайски компании, които да купят акциите на Saab. Сделката обаче не бе одобрена от General Motors, който е главен доставчик на компонентите за автомобилите на шведите.
Към този момент в компанията работят 3500 души. Те обаче няма да бъдат единствените потърпевши от обявяването на фалита. Той ще засегне, при това много сериозно, редица компании, които доставят части за Saab.


2