IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобил на рали Дакар

Латвийци ще се състезават с Oscar eO, през пустинята и Андите в рали Дакар.

Електромобил на рали Дакар


Рали „Дакар“ често е бил „опитно поле“ за автомобилите, задвижвани с алтернативни горива. Проектът, подкрепен от правителството на Латвия е сред най-амбициозните начинания в тази област.

„Латвийският Дакар тийм“ и Андрис Дамбис, който е основател на проекта ще са първите, които ще стартират в маратонската надпревара с електрическо-хибридна 4х4 кола. Южноамериканския „Дакар“ започва навръх Нова година.

Самият Дамбис е навигатор на автомобилът Oscar eO, а в тима има и втори Oscar, който ще се движи на конвенционални горива.

Опитът ще има двойно по-голямо значение за екипажа на 4х4 електромобила, Марис Сауканс и Андрис Дембис, защото спортното предизвикателство върви ръка за ръка с технологичното.

В рамките на най-голямото изпитание за хора и техника в света латвийският тим ще демонстрира своето новаторско возило с кодово име Oscar eO, което те самите са създали от А до Я за по-малко от година.

“Докато разработвахме колата успяхме на няколко пъти да увеличим възможностите й", обяснява Дембис.

"Автомобилът се задвижва от електрически двигател, чийто оперативен пробег възлиза на около 800 км. Максималната скорост на колата е 150 км/ч. Съобразили сме го със спецификата на терените, които трябва да преодолеем на „Дакар“ и може да се каже, че ще използваме най-напредничавите технологии за момента. Етапите  преминават през прах и пясък, в големи жеги, изминават се огромни разстояния и това ще ни създава проблеми. Каквото и да се случва, ние трябва да сме предпазливи и постоянни, защото е жизненоважно за нас тази авантюра да приключи успешно.“

OSCar eO е екипиран с електромотори и акумулатори: 16 температуроустойчиви акумулатора произвеждат 512 Волта и 52 Квч. Този ток захранва електромотор с мощност от 540 к.с.  и  800 НМ въртящ момент.

На борда има и система KERS, която трансформира енергията при спиране.
Ако разстоянията са твърде дълги и батериите се изтощят в помощ влиза V6 двигател от Nissan и наличните 200 литра бензин - количеството гориво, задължително по правилата за  „Дакар“, тъй като дневно се изминават по 800-900км.

Този бензинов мотор обаче е само за поддръжка на електродвигателя - "Ние ще караме 100% на електричество", обяснява Дамбис.

Въоръжени с непоклатима увереност, Суканс и Дамбис са наясно колко трудна ще бъде тяхната задача, имайки предвид, че до сега са финиширали на рали „Дакар“ и в Африка и в Южна Америка.

"Искаме да се докажем че електрмобилите могат да бъдат конкурентоспособни. Ще сме изключително доволни да стигнем до финалната линия. Няма да е лесно, но не е невъзможно. Ние сме пионери и аз вярвам, че алтернативните горива, както и всички идеи, които следват подобна логика имат своето приложение на предизвикателство като „Дакар“.

Тази година „Дакар“ стартира от Аржентинския курорт Мар дел Плата на първи януари и финишира 15 дни по-късно в перуанската столица Лима, като общата дистанция е около 9000 км.

Тагове: oscar eo
0 от 500
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    С.Николов ( преди 12 години )
    Кой каквото ще да та казва но те стигнаха до финала :)
  • #6
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Двигателят с вътрешно горене не задвижва директно колелата, а зарежда акумулаторите при нужда.
  • #5
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    пичове, вие сте неадекватни...би било лудост да поемеш това предизвикателсво, наречено рали дакар, с напълно нова технология и без план б за завършване на етапа, все пак една голяма част от участниците в един момент забравят за състезанието, а се стремят просто да оцелеят...стигайки до финала на етапа, който е адски дълъг и не рядко минава през самия ад
  • #4
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Ime ( преди 12 години )
    "... V6 двигател...""...Този бензинов мотор обаче е само за поддръжка на електродвигателя..."Баси подръжката разбираш ли....то този в6 може да движи колата и без електродвигателя...После като ще кара 100% на електричество, защо му е този двигател...Първо- за подръжка изобщо не е нужен толкова голям двигател.Второ- след като ще има поддържащ вигател как може да твърди, че ще кара само на електричество...Просто е пълно противоречие...
  • #3
    7 rate up comment 2 rate down comment
    СМ ( преди 12 години )
    Всичко е чудесно... ама пак си имат двигател с вътрешно горене и 200 литра гориво.Да не говорим че сигурно тази кола е 2-3 пъти по скъпа от нормалните с ДВГ само.А и за екологичност.. спорно, колко ли ресурси и химикали са използвани за тези акумулатори.. и пак ще работи двигател който ще зарежда акумулатори които да захранвад двигателя... Много сме назад технологично за такива смели проекти. Трябва да замисли за най-екологично производство на акумулатори и кондензаторни батерии..
  • #2
    13 rate up comment 2 rate down comment
    :)) ( преди 12 години )
    Започва ерата на електромобилите , които ще скрият шапката на тези с двигателите с вътрешно горене :)
  • #1
    20 rate up comment 4 rate down comment
    Тесламоторс ( преди 12 години )
    След FORMULEC, TTXGP, QUANTYA и Electric Andros Trophy - и това ще стане. След няколко години пък започва масовата им доминация. Да биеш 100коня електромотор, който издържа на претоварване 5 пъти и 300 бензинови турбо коня не те оправят ;D