Рали „Дакар“ често е бил „опитно поле“ за автомобилите, задвижвани с алтернативни горива. Проектът, подкрепен от правителството на Латвия е сред най-амбициозните начинания в тази област.
„Латвийският Дакар тийм“ и Андрис Дамбис, който е основател на проекта ще са първите, които ще стартират в маратонската надпревара с електрическо-хибридна 4х4 кола. Южноамериканския „Дакар“ започва навръх Нова година.
Самият Дамбис е навигатор на автомобилът Oscar eO, а в тима има и втори Oscar, който ще се движи на конвенционални горива.
Опитът ще има двойно по-голямо значение за екипажа на 4х4 електромобила, Марис Сауканс и Андрис Дембис, защото спортното предизвикателство върви ръка за ръка с технологичното.
В рамките на най-голямото изпитание за хора и техника в света латвийският тим ще демонстрира своето новаторско возило с кодово име Oscar eO, което те самите са създали от А до Я за по-малко от година.
“Докато разработвахме колата успяхме на няколко пъти да увеличим възможностите й", обяснява Дембис.
"Автомобилът се задвижва от електрически двигател, чийто оперативен пробег възлиза на около 800 км. Максималната скорост на колата е 150 км/ч. Съобразили сме го със спецификата на терените, които трябва да преодолеем на „Дакар“ и може да се каже, че ще използваме най-напредничавите технологии за момента. Етапите преминават през прах и пясък, в големи жеги, изминават се огромни разстояния и това ще ни създава проблеми. Каквото и да се случва, ние трябва да сме предпазливи и постоянни, защото е жизненоважно за нас тази авантюра да приключи успешно.“
OSCar eO е екипиран с електромотори и акумулатори: 16 температуроустойчиви акумулатора произвеждат 512 Волта и 52 Квч. Този ток захранва електромотор с мощност от 540 к.с. и 800 НМ въртящ момент.
На борда има и система KERS, която трансформира енергията при спиране.
Ако разстоянията са твърде дълги и батериите се изтощят в помощ влиза V6 двигател от Nissan и наличните 200 литра бензин - количеството гориво, задължително по правилата за „Дакар“, тъй като дневно се изминават по 800-900км.
Този бензинов мотор обаче е само за поддръжка на електродвигателя - "Ние ще караме 100% на електричество", обяснява Дамбис.
Въоръжени с непоклатима увереност, Суканс и Дамбис са наясно колко трудна ще бъде тяхната задача, имайки предвид, че до сега са финиширали на рали „Дакар“ и в Африка и в Южна Америка.
"Искаме да се докажем че електрмобилите могат да бъдат конкурентоспособни. Ще сме изключително доволни да стигнем до финалната линия. Няма да е лесно, но не е невъзможно. Ние сме пионери и аз вярвам, че алтернативните горива, както и всички идеи, които следват подобна логика имат своето приложение на предизвикателство като „Дакар“.
Тази година „Дакар“ стартира от Аржентинския курорт Мар дел Плата на първи януари и финишира 15 дни по-късно в перуанската столица Лима, като общата дистанция е около 9000 км.