Двата български отбора от техническите университети на София и Варна представиха официално новите модели автомобили, с които ще участват на финалите на 27-мото издание на състезанието за икономия на гориво Shell Eco-marathon Европа 2011 в периода 26-28 май на пистата EuroSpeedway в Лаузиц, Германия.
В предстоящия финал на събитието ще се включат 212 отбора от 27 страни. Тази година българските отбори залагат на две революционни нововъведения – водородна горивна клетка (отборът на ТУ-София) и изцяло нов футуристичен дизайн на купето (отборът на ТУ-Варна).
"Избирайки водородно задвижване, ТУ София взеха едно наистина смело и много иновативно решение, за което заслужават поздравления. Сигурна съм, че на финалите на състезанието разработките на двата български отбори ще демонстрират инженерните умения на студентите и модерното им виждане за съвременния екологичен транспорт”, заяви Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България.
Отборът на ТУ-София ще се състезава с подобрена и модернизирана версия на автомобила Лина (Lyna H2) в категорията „Градски тип”. Голямата новост тази година е начинът на задвижване на автомобила. За целта се използва горивна клетка с водород, която има два пъти по-добра ефективност от двигателя с вътрешно горене. Благодарение на нея се очакват два пъти по-добри резултати от миналогодишните. Българският отбор ще бъде един от 87-те участници в клас електромобили с разнообразни форми на захранване. Разчитайки на новия тип задвижване, отборът си е поставил за цел класиране в челната десетка тази година.
Отборът на ТУ-Варна залага на футуристичния дизайн - един от отличителните белези на категория „Прототипи”, в която студентите се състезават вече трета поредна година. Купето на автомобила „Пираня 2” е специално проектирано с капковидна аеродинамична форма, за да сведе до минимум въздушното съпротивление и по този начин да осигури намален разход на гориво. Целта на отбора на ТУ-Варна тази година е да спечели наградата за дизайн и да подобри класирането си от миналата година.
Автомобил Lyna H2 (ТУ-София)
Това е електромобил, задвижван с водородна горивна клетка, която има два пъти по-добра ефективност от двигателя с вътрешно горене.
Возилото има подобрения в аеродинамиката – затворени са отворите в пода на купето, а колелата са закрити. Това осигурява по-малко въздушно съпротивление и по-малък разход на енергия, каквато е и основната цел на екомаратона.
Редуцирано е и теглото на автомобила с цел понижаване съпротивлението при движение. Добавена е нова трансмисия – досегашната верижна предавка е заменена със зъбна, която има приблизително същото тегло, но е по-компактна и има по-висок КПД. Шасито е направено от дуралуминиеви профили, а купето - от стъклопласт.
Автомобилът е оборудван със специален шок сензор, който реагира при удар на автомобила в препятствие и автоматично прекъсва подаването на водород към двигателя. С тази иновация отборът на ТУ-София кандидатства за наградата за безопасност.
Дължината на автомобила е 2,7 м, а максималната скорост, което може да се движи е 45км/ч.
Автомобил Piranya 2 (ТУ-Варна)
Това е изцяло нов футуристичен дизайн, намаляващ въздушното съпротивление, казват от ТУ-Варна, като уточняват, че купето е с капковидна аеродинамична форма.
Шасито е олекотено, изработено от алуминиева сплав за допълнително минимизиране на крайното тегло на автомобила. Поставен е подобрен и по-мощен двигател, който осигурява по-лесно потегляне без допълнително натоварване на колата.
Пираня 2 се задвижва изцяло на бензин, проектирана е да развива до 68 км/ч, а купето й е изработено от стъкломат.


0