Системата е представена на тест-драйв в Рованиеми, Финландия. Заедно с 4MATIC Mercedes представя и две други високотехнологични системи – самозаключващ се диференциал (automatic locking differential - ASD) и система за предотвратяване на боксуването при ускорение (acceleration skid control - ASR).

Двете системи са използвали сензорни технологии действащи чрез системата ABS, за първи път въведена от Mercedes през 1978 г.
В съобщение за пресата по време на автомобилния салон във Франкфурт през 1985 г. се казва: „Високотехнологичните автоматизирани механични и хидравлични системи комбинирани с електроника отварят нови перспективи за създаване на системи за traction control, отиващи далеч над възможностите на сега използваните системи”.
Първото поколение 4MATIC има три режима на работа, като за разлика от днешната система тя не е действала постоянно и се е получавало известно закъснение докато се включат и четирите колела. Въпреки това системата е голяма стъпка за подобряване стабилността на автомобила в сравнение с възможностите на задното предаване.
Автоматичният самозаключващ се диференциал (ASD) беше електрохидравлична система способна да измерва разликата в скоростта на задвижваните и не задвижваните колела. При нужда може да заключи диференциала на 100% за да подобри стабилността. През 90-те години тази система е заменена от изцяло електронна система.
Системата ASR контролира взаимодействието между гумите и повърхността на пътя и ограничава страничното плъзгане на автомобила и подпомага стартирането при много хлъзгави повърхности на пътя.


1