Световната премиера на Kia Cee'd тази година в Париж показа, че в най-населения в Европа клас, този на компактните автомобили, се появява нов конкурент. Произвежданият в Словакия автомобил, създаден специално за европейския пазар, влиза в сегмента, в който има най-жестока конкуренция, но и най-високо търсене на Стария континент.
Продажбите в Европа започват от декември. Какви са шансовете на корейския автомобил да се конкурира със „законодатели" на модата в този клас, като Volkswagen Golf, Renault Megane, Ford Focus, Fiat Stilo? Когато ставаше въпрос за корейски автомобил допреди няколко години, цената беше единствената му силна страна.
Днес далеч не е така. Корейските автомобили имат и много други предимства. Когато говорим за Cee'd най-вероятно трябва да започнем от двигателя. Базисната версия е с бензинов мотор с обем 1.4 литра. Дотук нищо необикновено. В този клас това е практика - базисните двигатели и при Golf, при Megane и другите конкуренти също имат обем 1.4 литра. При Kia Cee'd разликата идва от мощността на малкия двигател - 80 kW. Това е доста повече от конкуренцията - при Ford Focus и Volkswagen Golf мощността е 59 kW, при Renault Megane e 72 kW, a Fiat Stilo e със 74 kW максимална мощност. Жалко, че корейската фирма не е предвидила шестстепенна скоростна кутия за този двигател. Именно по този показател Fiat Stilo например има видимо предимство, когато при 100 км/час на шеста скорост се нуждае само от 2500 об/мин, докато Cee'd на пета скорост изисква при 100 км/час около 3000 об/мин. Иначе двигателят е доста тих и има култивиран ход. Шумът се увеличава, когато оборотите надхвърлят 5000. Доста добре е обезшумена и ходовата част на Kia Cee'd, а и аеродинамичния шум е по-нисък от обичайното за този клас.
По разнообразието на предлаганите двигатели Kia Cee'd също е добра конкуренция на европейските си съперници. Освен базисния двигател с обем 1.4 литра, новата Kia Cee'd ще се предлага с още два бензинови и два дизелови двигатели. Бензиновите са с обем 1.6 литра и мощност 90 kW и 2.0 литра и мощност 103 kW. Дизеловите двигатели са тип CRDi, с обем 1.6 и 2.0 литра и съответно мощност 85 kW и 103 kW. Поведението на пътя на корейския автомобил е съпоставимо с това на европейските му конкуренти. На по-острите завои се накланя минимално. Окачването е стабилно и неравностите по пътя се преодоляват отлично. Усилването на кормилната уредба действа отлично, при това подсигурява добро усещане на водача за повърхността на пътя. При скорост до 30 км/час усилването на кормилната уредба е много чувствително и паркирането на колата става удоволствие.
При скорост над 40 км/час чувствителността на усилването намалява, което допринася за по-добър контакт на автомобила с пътя. Kia Cee'd ще бъде много добре обзаведена още от базисната си версия - ABS, шест въздушни възглавници, централно заключване с дистанционно управление, електрически предни прозорци, борд-компютър... При по-високите версии няма да липсват и климатична система, стабилизационна система (ESP), мултимедиини устройства и пр. Докато при обзавеждането няма нищо изненадващо и подобни равнища на оборудване или дори по-добри виждаме и при конкурентите, Kia Cee'd нанася удара си с гаранцията и преди всичко с нейния срок. Седем години гаранция е нещо ново за автомобилния свят. Досега впечатление правеше срок от три години или 100 000 изминати километри. Сега Kia вдига летвата като предлага за Cee'd седем годишна гаранция или 150 000 изминати километри, което се случва за първи път. Гаранцията е от пет години за целия автомобил, а още две години гаранция се дават за основните агрегати - двигател и скоростна кутия. Гаранцията важи във всички страни от Европейския съюз.
По-доброто качество и високата гаранция естествено имат своя цена. Тези, които очакват евтин и непретенциозен корейски автомобил не бива да се насочват към Cee'd. Цената започва от 12 000 евро, което е повече от началната цена на Fiat Stilo (но той скоро ще бъде заменен от нов модел) или дори на Renault Megane или Citroen C4, които в различните европейски страни се предлагат с различни намаления и изгоден лизинг. Всичко това показва, че Kia търси нов образ в Европа със своя Cee'd. Това няма да бъде евтиния и непретенциозен конкурент на силните европейски марки. Предлага се качество и удобство, висока сигурност и дългосрочна гаранция, а всичко това естествено има своя цена. Корейските автомобили произвеждани в Словакия ще бъдат сериозен участник в компактния сегмент на европейските пазари. ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА KIA CEE'D И НЯКОИ ОСНОВНИ КОНКУРЕНТИ:РАЗМЕРИ: дължина/широчина/височина/колесна база (mm)
Kia Cee'd - 4235/1790/1480/2650
Ford Focus - 4342/1840/1447/2640
Renault Megane - 4209/1777/1458/2625
VW Golf - 4204/1759/1479/2578
Fiat Stilo - 4253/1756/1525/2660 ОБЕМ НА БАГАЖНИКА - литраKia Cee'd - 340
Ford Focus - 385
Renault Megane - 330
VW Golf - 350
Fiat Stilo - 370
ТЕГЛО - кгKia Cee'd - 1113
Ford Focus - 1075
Renault Megane - 1090
Vw Golf - 1155
Fiat Stilo - 1220
MАКС. МОЩНОСТ - kW/об.мин.Kia Cee'd - 80/6200
Ford Focus - 59/5700
Renault Megane - 72/6000
VW Golf - 59/5000
Fiat Stilo - 74/5800
МАКС. ВЪРТЯЩ МОМЕНТ - Nm/об.мин.Kia Cee'd - 137/5000
Ford Focus - 124/3500
Renault Megane - 127/3750
VW Golf - 132/3800
Fiat Stilo - 128/4500
КОМБИНИРАН РАЗХОД НА ГОРИВО - л/100 кмKia Cee'd - 6.1
Ford Focus - 6.6
Renault Megane - 6.9
VW Golf - 6.9
Fiat Stilo - 6.7