IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Monica 560 e купе с четири врати от 70-те

Спортни автомобили като Porsche Panamera или Aston Martin Rapide са много модерни в момента, но идеята е доста по-стара.

Monica 560 e купе с четири врати от 70-те


Пример за това е френски автомобил от 70-те години, наречен Monica 560. Това е един от най-редките и непознати екземпляри в автомобилната история. От него са произведени общо само 17 бройки.

Мюнхенският предприемач и колекционер Александър Виснер притежава една такава и твърди, че това е единственият екземпляр в движение на територията на Германия. Вероятно е и единственият, който ще може да бъде видян от масова публика на предстоящия Concours dElegance в Бенсберг (10 до 12 сепртември).

Историята на спортния автомобил Monica е смесица от мечти и трагедии. Марката е създадена от французина Жан Тастевин (Jean Tastevin), който не могъл да понесе факта, че по това време френската автомобилна индустрия не можела да предложи нищо съществено в най-високия автомобилен клас.

Тастевин, забогатял от производството на влакови вагони, бил окрилен от чувството на национална гордост и планирал създаването на автомобил от ранга на Rolls-Royce. В края на 60-те успял да представи прототип, но не бил особено доволен от резултата. Правил промени по автомобила, сменял двигатели, уволнявал и назначавал механици, но през цялото време бил преследван от лош късмет.



Тъкмо ангажирал италианското дизайнерско ателие Vignale и неговият шеф Алфредо Виняле починал, а фирмата се разпаднала. Чак през есента на 1972 Тастевин успял да покаже готова версия на автосалона в Париж – елегантен автомобил с четири врати и спортен вид. После колата била модифицирана още един път – трябвал й по-мощен мотор. През 1973 купето с 4 врати било оборудвано с 5,6 литров V8 агрегат от Chrysler и така се родила Monica 560.

Цената на луксозното возило по онова време била около 105 хиляди дойче марки. Колата била готова, но светът навлязъл в първата си петролна криза и никой не се интересувал от суперспортни коли. Или поне не от колата на някакъв неизвестен французин, която на всичкото отгоре струвала колкото Rolls-Royce Silver Shadow.

Две години след началото на производството мечтата на Тастевин била погребана. Дори в колекционерските среди не е съвсем ясно колко автомобила са произведени, но според някои източници, през 70-години са сглобени общо 17 екземпляра от Monica 560. По света в наши дни вероятно са оцелели около шест броя.



Monica 560 имала всички предпоставки да бъде звезда. Изваяна каросерия, „затварящи се“ фарове, двигател с голям обем под капака... Мощността на агрегата била 305 к.с., а максималната скорост достигала 240 км/ч – впечатляващи стойности за онова време.

В интериора дори днес се вижда типичната френска рафинираност: мека светла кожа, апликации от дърво, дебел килим на пода и кокпит, сякаш измайсторен от бижутер. „В коя спортна кола седалките са истински фотьойли?“, пита колекционерът – собственик Виснер, който има богат опит със спортни автомобили.

Синьото купе с четири врати от снимките вече е на повече от 35 години, а има навъртяни 30 хиляди километра на километража. „Колата стоя дълги години в един музей, беше в Елзас и в Швеция, но не е карана много“, обяснява Виснер. Той обаче не е склонен да каже, каква цена е платил за Monica 560 преди около година, която я е купил. Много е трудно да се каже каква е стойността й, защото „модели на Monica никога не се търгуват“. Виснер търсил своя в продължение на десет години, докато накрая видял обявата на предишния собственик – швед в британско списание за колекционери.

Независимо от стойността, Moncia 560 е ексклузивна рядкост, за която почти няма резервни части. Единствено за двигателя, благодарение на факта, че е част от производство в големи серии на Chrysler, може да се намират части. Иначе ако нещо се счупи или развали, трябва да се произведе.



Въпреки това Виснер кара колата доста често. Дори от Швеция, когато я купил, я докарал в Германия на собствен ход. Сега предстои Monica 560 да застане отново в светлината на прожекторите за първи път от много години на предстоящия Конкурс за елегантност в Бенсберг, а километражът да измери нови около 600 километра.

Направете саундчек, чуйте как звучи 5,6 литровия V8 на Chrysler от 70-те години!

0 от 500