IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кои са 10-те най-продавани марки в България през 2018

От статистиката не става ясно каква част от 19-те процента ръст се дължи на реекспорт

Кои са 10-те най-продавани марки в България през 2018

Dacia си връща първата позиция сред най-продаваните марки нови автомобили в България, показва статистиката на КАТ за регистрациите в първите девет месеца на годината. През първото полугодие румънският бранд отстъпваше на компанията-майка Renault, но през лятото е наваксал.

Кои са 10-те най-продавани марки в България през 2018
Модели като Dokker имат най-съществен принос за първото място на Dacia на българския пазар

Според отчетите на КАТ от януари до септември са регистрирани 3279 автомобила Dacia. Renault е на втора позиция с 3171 продажби, а на трета позиция излиза Skoda с 2958 регистрирани автомобила. Най-голям скок в челната десетка прави Nissan, който с 2651 регистрации се изкачва от деветото място преди година до четвърто сега. Петата позиция е за Toyota.

НАЙ-ПОПУЛЯРНИТЕ НОВИ АВТОМОБИЛИ В БЪЛГАРИЯ:
Dacia                3279
Renault             3171
Skoda               2958
Nissan              2651
Toyota               2448
Volkswagen    2309
Peugeot           1849
Kia                     1718
Ford                  1494
Citroen             1150
Opel                    948
BMW                   802
Hyundai              670
Audi                     661
Mercedes          609
Данни на КАТ за регистрациите през януари-септември 2018, включени са категориите M1 и N1

В премиум сегмента пазарен лидер си остава BMW с 802 регистрации, пред Audi с 661 и Mercedes-Benz с 609.

Според отчета на КАТ за деветте месеца са регистрирани 30 627 нови леки автомобила в категории M1 и N1. Статистиката на АСЕА, Европейската асоциация на автомобилните производители, показва 26 443 регистрации, вероятно защото разчита на данни от официалните вносители и освен това изважда от сметката част от т.нар. "реекспорт" - нови автомобили, продадени в България, само за да бъдат незабавно изнесени зад граница. Според асоциацията българският пазар е пораснал с над 19% до септември на годишна база.

Кои са 10-те най-продавани марки в България през 2018
Nissan отчита най-голям скок в Топ 10 тази година

Данните на КАТ също не могат да покажат точните мащаби на реекспорта, тъй като част от автомобилите се регистрират у нас и после се отписват. Държавният орган оповестява данни за отписаните от отчет коли - от началото на годината те са малко над 379 000 - но не ги обособява по марка и възраст.

Сам по себе си реекспортът не е незаконен. Проблемът е, че българските дилъри често получават по-изгодни цени и по-големи търговски отстъпки от производителите заради по-ниската покупателна способност на населението. От това се възползват предприемчиви хора и компании, които купуват евтино автомобилите тук и после ги изнасят за по-скъпи пазари като Белгия, Дания и пр.

Проверка на Automedia.bg сравни цените на четири по-масови модела на пазари в Северна Европа и в България, и установи разлики от порядъка на 25-50%, а в отделни случаи и по-високи. Така например Ford Focus с 1-литров мотор, 125 коня мощност и 6-степенна ръчна кутия в ниво на оборудване Trend струва 30 050 лева в България по ценова листа, а в Дания цената му е 229 500 крони, или 30 700 евро - на практика двойно (впрочем това е само илюстративен пример - Ford не е сред марките, най-сериозно замесени в реекспорт, коментират източници от сектора пред Automedia). В Белгия Nissan Qashqai 1.6 в ниво N-Connecta струва 28 990 евро (56 700 лева), а в България е 47 740 лева. Част от разликите в цените са и за сметка на допълнителни данъци и такси, но въпреки това стимулът да се изнасят автомобили от България е сериозен.

Кои са 10-те най-продавани марки в България през 2018
Един и същи Ford Focus 1.0 EcoBoost струва 30 000 лева в България и 30 000 евро в Дания, най-скъпия европейски пазар

На пръв поглед в реекспорта няма нищо лошо: повече пари остават в българските дилъри за сметка на западноевропейските. Производителите обаче никак не гледат с добро око на тази практика, която фактически им подяжда печалбите. А в перспектива явлението може да е за сметка на българския потребител, защото при неочаквани ръстове на продажбите търговските отстъпки за България ще намалеят и цените ще се повишат.
 

Тагове: 2018
0 от 500
  • #19
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Дачия е пластмасова,но пък е здрава и отвява като пробег доста прехвалени щайги!Виждал съм Логан на 800 000км.която си върви като пушка на магистралата със 160..голфчета,сивици и скучните ауриси пъплят с по 120 и димят като пури!
  • #18
    17 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    "Автомобилът Дачия освен че е масов,е и пласт-масов"Нормално ;) ти искаш да е махагонов и да струва 18000лв. със ДДС ли..
  • #17
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Автомобилът Дачия освен че е масов,е и пласт-масов
  • #16
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Данъка от догодина трябва да падне на половина. Което също ще е доста ок. И остана само каското. Оскъпяването на лизинга ако не си отишал да я купуваш без начална вноска също е не повече от 10%. Дървото е в каското. Там са си цифриИ това че ако караш малко таксито излиза по-евтино. Но колата си е символ на социален статус. Та и той струва пари. И новата кола е да не я мислиш кога ще се развали и квкво ще я правиш.
  • #15
    7 rate up comment 2 rate down comment
    до Кисс ( преди 5 години )
    Далеч не е толкова скъпо карането на нова кола. Ако се сравняваш с новия внос може би губиш 70% Ама защо сравняваш кола без история и без никаква форма на гаранция с кола за която всичко може да се провери. Аз карам нова кола и ако сега правеше 5 години загубата ми щеше да е около 30%. А не остатъчната. Също обслужването не е толкова скъпо. Повечето официални сервизи искат около 300лв за обслужване което другаде няма да е под 200. 100 лв разлика е напълно поносима.
  • #14
    12 rate up comment 5 rate down comment
    Kiss ( преди 5 години )
    Кой нормален човек в България, който кара не повече от 10000 км. годишно ще си купи нова кола - за да плаща повече данъци, автокаско, гаранционното обслужване...лизинг...и след 5 години цената й да падне на 30% от новата цена. Ако калкулирате на изминати км., таксито ще излезе доста по-евтино, да не говорим за рент а кар. Смисъл има само фирмените коли - дето си изкарват хляба с това.
  • #13
    7 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Дайте статистика само за купените от физически лица автомобили. Служебните изкривяват картинката и то много - хем са повече, хем се купуват евтини базови каруци - Дачия, Рено, Шкода
  • #12
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Разбира се че колегата който казва че отстъпките са по големи при повече поръчки. Влезте в големите хранителни вериги например и в кварталното магазинче и вижте къде е по евтино. Големите вериги подбиват цената дори с повече разходи за персонал и т.н. защото изкупуват големи количества. Ако произвеждаш нещо ще предпочетеш да го продадеш на по-ниска цена но в по-големи количества отколкото да продаваш малко на по-висока. При колите особено тези продажби после се връщат в сервиз за резервни части
  • #11
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    "Аз ли само си мисля, че като продаваш повече получаваш по-добри отстъпки??"Да, май ти само така си мислиш :)
  • #10
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Това е проблема на дивия капитализъм в наши дни. Чистата печалбата ти е в милиарди, но само обясняваш как трябва да намалиш разходите и ако може вдигаш цените за да стане 10ки милиарди. Не може да си осигурил само внуците, трябва и правнуците.Има съотношение цена/търсене. Щом ти расте търсенето значи може да пробваш да вдигнеш цената. Защото винаги е по-добре с по-малко продажби да имаш същата или по-висока печалба. А ако търсенето не спре да расте още по-добре. Освен ако не гониш пазарен дял