IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

5 неща, които можем да вземем от шофьорите в Европа

Липсата на толерантност и на желание за спазване на правилата са големият проблем

5 неща, които можем да вземем от шофьорите в Европа

Шофьорската култура при по-голяма част от българите е на ниво, което е далеч от идеалното. А основата причина е липсата на желание да се спазват негласни правила, които активно се използват в Западна Европа. Може да шофираш цял месец в страни от континента и да не попаднеш в рискова ситуация, докато у нас само за едно пътуване до работа сутрин това вероятно ще ти се сучи няколко пъти.

Неспазвването на правилата на движение в комбинация с желанието да се докажеш на пътя често стават причини за тежки инциденти, при които загиват хора. И вместо да направим пътуването си по-леко и приятно, то често се превръща в състезание по оцеляване на пътя. Ето 5 неща, които можем да заемем от шофьорите в Западна Европа. Те със сигурност ще помогнат, стига да се изпълняват.

Спазване на дистанция


5 неща, които можем да вземем от шофьорите в Европа

Голям брой шофьори у нас нямат желание да правят подобно нещо, като няма значение дали се движат в градския трафик или на извънградски шосета и дори магистрали, където скоростта е по-висока. За някои от тях нямат значение дори метеорологичните условия.

Не трябва да си особено мъдър, за да се сетиш какво се случва при рязко спиране. В Европа шофьорите не се притесняват от това, тъй като предварително са оставили достатъчно място от движещото се пред тях превозно средство. Това позволява да се избегне сблъсък, дори човекът зад волана да не внимава. Подобно действие помага и при ускорение, като прави движението по плавно и пречи за получаване на задръствания.

Използване на аварийните светлини

5 неща, които можем да вземем от шофьорите в Европа

У нас аварийните светлини се използват в три случая. Първият е при повреда или пътно-транспортно произшествие. Вторият – когато трябва да паркира колата на непозволено място с обяснението „аз само за малко”. И трето – когато трябва да се извърши някаква непозволена маневра, най-вече престрояване.

Аварийните светлини са много полезни при внезапно или интензивно спиране, например при образувано задръстване. По този начин шофьорът отзад получава предупредителен сигнал и има време да реагира. Има обаче много водачи, които не си правят труда да натиснат бутона, разположен на централната консола. Понякога това е заради липсата на бърза реакция. Или пък заради това, че не ги интересува какво се случва извън техния автомобил.

Хубавото в случая е, че голяма част от съвременните автомобили са оборудвани с функция, при която аварийните светлини се активират при внезапно натискане на спирачката.

Престрояване

5 неща, които можем да вземем от шофьорите в Европа

Шофьорите на запад реагират много бързо, когато им се наложи да се престроят внезапно заради ремонт на пътя или заради някакво друго препятствие. Когато се стигне до такава ситуация, те получават помощ от движешите се до тях, които ги пропускат. У нас често подобна ситуация става игра на нерви – опитваш се да се престроиш надясно, например, но не си убеден, дали колегата ти ще те пусне.

Важна роля в случая, освен вежливостта и желанието да улесниш останалите на пътя, важна роля играе и спазването на дистанция. Когато има достатъчно пространство между автомобилите, подобна маневра се получава много лесно. И което е най-важното – не се налага рязко спиране и колоната проължава да се движи плавно.

Лента за аварийните служби

Оставяне на свободен коридор по скоростните шосета и магистралите е единственият начин аварийните служби бързо да достигнат до местропроизшествието и съответно да окажат помощ на пострадалите. При последните катастрофи, особено на магистрала „Тракия”, се видя, че българинът не е готов за подобно нещо. Движението в аварийна лента е строго забранено, но винаги се намират тарикати, на които не им се чака (дори при катастрофа) и гледат да се измъкнат.



В държавите на Запад това не е така. Аварийната лента на магистралата е аварийна и никой не си помисля да кара в нея, защото глобите са огромни. При шосета с две ленти пък действа друга правило при инцидента – при катастрофа автомобилите в двете ленти се изнасят плътно вляво и вдясно, което съответно дава проход за колите на полицията, пожарната и „Бърза помощ”.

Звуков сигнал

5 неща, които можем да вземем от шофьорите в Европа

Всъщност в България напоследък се забелязва подобрение в тази насока, въпреки че все още има какво да се желае, тъй като все още се чуват клаксони, особено при движение в трафика. В същото време, в Европа е тихо. Можеш да минеш през терииторията на цяла държава и да не чуеш нито веднъж клаксон. Европейците няма да ти сигнализират, ако се забавиш при тръгване на светофар, но пък ако това стане у нас, със сигурност няма да си се размине.

Все пак трябва да признаем, че някои водачи са доста бавни и понякога трябва да им се припомни, че трябва да тръгнат и да отпушат движението. Но като цяло, клаксонът продължава да е сред основните „оръжия” на шофьорите у нас.

0 от 500
  • #7
    21 rate up comment 1 rate down comment
    Wane ( преди 5 години )
    Някой долу обяснява как като има маркировка Бай *** щял да кара ок... Е в София на много места има отлична маркировка и пак се намират маса ***, които напълно осъзнато не я ползват с цел да предреждат колоната или да правят забранени маневри. Не е маркировката виновна, виновен е манталитетът.Отделно според мен толерантността в БГ е прекалено висока и говоря за толерантността към нарушителите.
  • #6
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Учуден ( преди 5 години )
    Мога да кажа на коментиращия 3 коментара под моя, че не е прав. Ако някой с германска или холандска регистрация е агресивен то това е някой турчин.Аз скоро карах в Германия и там определено ми беше много изнервящо по магистралите. Тези хора изобщо не обичат да се прибират в дясна лена. Като има камион се нареждат 10 коли зад него в лява лена и няма минаване. Ако след него след 200-300 метра има друг камион никой не се прибира между двата камиона. За мен това беше ужас и много нерви.
  • #5
    15 rate up comment 1 rate down comment
    Алексей ( преди 5 години )
    При нас все повече се налага ориенталско *** манталитет на шофиране, за най-голяма съжаление. Разликата осезаемо се усеща, като в Сърбия се навлезе във Воеводина или в Румъния в Трансилвания. От там започват първите наченки на нормално и спокойно шофиране, а не на шизофренно такова, каквото цари навсякъде у нас.
  • #4
    24 rate up comment 2 rate down comment
    none ( преди 5 години )
    Големият проблем в БГ все още си остават тарикатлъците на дребно на пътя. Хората от това се изнервят. Иначе нещата са далеч по-добре отколкото в съседна Румъния да не говорим за Турция. Има и много хора които откровено не знаят правилника за движение. Другият проблем е че трябва да се въведат минимални задължителни скорости за всяко платно на автомагистрала (както е в Германия например). Доста често явление е да се кара със 100 км/ч в лява лента например при свободна дясна лента.
  • #3
    13 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Точно германци и холандци карат доста по-агресивно от нас по магистралите, и не винаги спазват дистанция. Ако те видят да се влачиш със 130 в лява лента без да възнамеряваш да се прибереш, ще ти присветкат и ще те избутат като кола на НСО. Ние се влачим по магистралите, а на двулентовите пътища правим опасни изпреварвания заради дълги колони и големи разлики в скоростта на МПС-тата.
  • #2
    18 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    При хубави пътища с ясна и отчетлива маркировка, дори и Бай *** почва да кара като бял човек. В градовете ни е пълна импровизация къде да се кара заради дупки, шахти, липса на маркировка, нелогични стеснявания на пътя, липса на обособени места за паркиране. А в спазването на дистанция не сме толкова зле като румънците например, с изключение на откровени *** с изпърдяни БМВ-та и Голфове.
  • #1
    31 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Бай *** с немския "премиум" е абсолютен чест пример за нагъл шофьор у нас.Преди години бяха гоуфаджиите, но повечето си помислиха, че се замогват и си купиха от по-скъпите Гоуфове с четирите нули и си мислят, че пътя е техен. По никакъв начин не им отстъпват и драйверите на БеЕнВетата. Те са черешката на опасното и малоумно каране. Хубавто при тях е че естественият подбор си казва думата, а лошото е, че и много невинни вземат със себе си.