Вход   Регистрация

10 мита за предпазните колани

10 мита за предпазните колани
 

Много хора все още вярват в тези погрешни твърдения

Технологиите се развиват бурно, но едно просто решение, каквото са предпазните колани в автомобилите, си остава най-използваното средство за защита на шофьора и пътниците. Над 70% от оцелелите в катастрофи дължат живота си на него. Използването на предпазен колан намалява 2,3 пъти риска от гибел на водача при челене удар, 1,8 пъти при страничен и 5 пъти при преобръщане.

Мит №1. Коланът пречи за бързото излизане от автомобила при запалване или потъване

10 мита за предпазните колани

Този тип пътно-транспортни поризшествия не е толкова често срещан, но все пак е възможен. Факт е, че при старите предпазни колани може да се получи проблем (а оттам и забавяне) при откопчаването. При новите обаче всичко става само с едно натискане.

Мит №2. При ниска скорост може да не се поставя колан

Да, при сблъсък със скорост до 30 км/ч няма да загинете, но ще получите сериозни травми. А ако настрещният автомобил се движи с по-висока скорост? При челен удар с 50 км/ч теглото на човека нараства до 3 тона. Така че, ако шофьорът няма колан, той ще разбие с глава челно стъкло и ще загине в 9 от 10 случая.

Статистиката кочи, че 80% от катастрофите се случат при скорост до 65 км/ч. Ако решите да скочите от 6-ия етаж, тялото ви ще се удари в земята с 60 км/ч. Какви обаче са шансовете да оцелете? Горе-долу същите, като пътувате без колан със същата скорост и се ударите челно. При 80 км/ч ударът е равен на падане от 9-ия етап, а при 90 км/ч – от 12-ия.

Мит №3. Възрастен с кола може да пътува с дете в ръцете си

Дори при удар със 30 км/ч дете с тегло 7 кг. със сигурност ще излети от ръцете на възрастния, тъй като ще бъде изложено на сила от 135 кг. Да се удържи такава маса е невъзможно.

Мит №4. При пътуване на кратко разстояние коланът е излишен

10 мита за предпазните колани

Статистиката сочи, че 75% от катастрофите с фатален край за шофьора стават в пределите на 40 км от дома му. Дори при пътуване до съседната улица съществува опасност от инцидент. Има случаи, при които човек катастрофира тежко и на 10 метра от дома си.

Мит №5. Пътниците на задните седалки не трябва да слагат колан

10 мита за предпазните колани

Това е опасно не само за тези пасажери, а и за хората пред тях. Дори шофьорът да е с предпазен колан, той може да загине, ако бъде ударен от дете, намиращо се за него, което ще излети напред при сблъсъка.

Мит №6. Най-безопасното място е зад шофьора

Някои считат, че ако седят зад водача, може и да не си слагат колан, тъй като са добре защитени. Статистиката показва, че най-безопасното място е това по средата, като то е по-сигурно от останалите с 16%. Пътникът там обаче задължително трябва да бъде с поставен колан. В противен случай шансовете му да излети през предното стъкло са почти 100%.

Мит №7. При катастрофа е по-добре да си без колан и да излетиш от автомобила

Да, водачът и пътникът, излетели от автомобила при удар, имаг шанс да оцелеят. Той е точно едно на сто, така че едва ли някой е готов да рискува. Най-голямата опасност при катастрофа е удар в някой от елементите в салона. Ако пасажерите са без колан, има голяма вероятност те да получат смъртоносно нараняване. И тогава няма никакво значени дали са в колата или са излетели от нея.

Мит №8. Въздушните възглавници са достатъчни

10 мита за предпазните колани

Този мит се налага през 60-те и 70-те години на миналия век, когато въздушните възглавници са рекламирани като потенциална замяна на предпазните колани. Те се отварят и защитават тялото на човека. Проблемът при катастрофа е, че същият този човек се движи срещу въздушната възглавници, но тя го прави доста по-бързо – с около 300 км/ч. А това си е като удар от боксьор от тежка категория.

Именно предпазният колан не позволява на човека да се „срещне” толкова бързо с въздушната възглавница. Затова и тя се счита за помощно защитно средство.

Мит №9. Коланът може да нанесе травми на човека при катастрофа

Предпазният колан действително може да стане причина за нараняване, но то е само на едно място по тялото – гръбначния стълб, тъй като при рязко спиране тялото продължава да се движи по инерция напред. Понякога се стига и до счупване на ключицата, ако коланът не е регулиран правилно на височина. Това се случва най-често при децата. Всички тези травми обаче изглеждат невинни на фона на нараняванията, които са резултат от неизползване на предпазен колан.

Мит №10. Предпазният колан е неудобен

10 мита за предпазните колани

Това е същото, като да се твърди, че да се яде с ръце е по-удобно, тъй като след това не трябва да се мият приборите. Затова хората трябва да се учат още от детството си да използват колани и дори да чувстват психологически дискомфорт, ако случайно забравят да го поставят при качване в автомобила.

Реклама  


Купи кола

  • Subaru Impreza 2.0 R 150 ks Швейцария

    7150 лв.

    дата на произв. - март , 2008 г., пробег - 198000, С.к - Ръчна, цвят - Черен

  • Hyundai Getz

    4199 лв.

    дата на произв. - ноември , 2006 г., пробег - 182000, С.к - Ръчна

  • Honda Accord КАТО НОВА

    6999 лв.

    дата на произв. - септември , 2006 г., пробег - 149000, С.к - Ръчна, цвят - Светло сив

  • Mercedes-Benz C 250 Cdi,Bluefficiency,Navi,Ksenon,Germany

    16990 лв.

    дата на произв. - юни , 2008 г., пробег - 242670, С.к - Ръчна, цвят - Черен

  • Honda Civic

    2200 лв.

    дата на произв. - ноември , 1998 г., пробег - 350000, С.к - Ръчна, цвят - Сив

  • Mazda 6 2.2 skyactive

    11 лв.

    дата на произв. - февруари , 2014 г., пробег - 11, С.к - Автоматична, цвят - Сив

Виж всички обяви

Коментари ( 12 )

Напиши коментар Влез

от: O.o ( преди 2 месеца )

Само да добавя към мит номер 1:
Към коланите на дъртия ми античен Опел произведен през 1993 година има пиропатрони свързани към предните седалки от външната им страна. Идеята е че при прекомерно "дръпване" на колана, или усилие към механизма за закрепване към купето, коланите се откопчават принудително. След като е сработил пиропатрона излизат от закопчалките на коланите едни жълти табелки със знак "Внимание" и механизма на закопчалката повече не работи.
Отговори
 
+6
 

Положителни: 6  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

Истина е, че с колан при страничен удар и ако няма странични еърбеци си пътник. Коланът те задържа в зоната на деформация и ставаш на кайма. Факт от два различни инцидента със странични удари и починали пътници. Ама не коланите са проблем, а така наречените експерти по ТВ-то. Тия требва да се увесят да съхнат с главата надолу заради постоянните си съвети да се избягва челния удар на всяка цена и да се предпочита друг. Пасажерите са най-защитени при челен удар и сложени колани. Другото е късмет.
Отговори
 
+14
 

Положителни: 14  Отрицателни: 0

от: оти ( преди 2 месеца )

Обърнете малко внимание и на хубавицата - бива си я!
Отговори
 
+6
 

Положителни: 7  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

Истински случай от 80-те години. Челен удар, пътника до шофьора изхвърча от колата и оцелява. Колата пламва и другите изгарят.

Демек едно на милион може колана да те убие. Във всички други случаи колана е спасил пътниците.

Преди година Тойота Ярис се челосва в микробус. Шофьора и спътника с колани - счупена ключица на единия и ребра на другия, на задната седалка спи човек без колан - на място.
Отговори
 
+6
 

Положителни: 6  Отрицателни: 0

от: Любопитен ( преди 2 месеца )

Това горе са азбучни истини.

Аз пък моля всички родители - слагайте децата в столчета и с с колан. Заради тях самите и заради останалите участници в движението. Защото едно е катастрофа със смачкани ламарини, друго е когато пострада дете.
Отговори
 
+22
 

Положителни: 22  Отрицателни: 0

от: jj ( преди 2 месеца )

Покажи Коментара
Господин Захариев, Петре...
Базирайки се на материалите, които ни предлагате в последно време, бих могъл да споделя следното наблюдение - те (материалите) или са плод на ментално разстройство или на малоумие...
Притеснявам се за Вас...
Искрено се надявам да сте добре, но за всеки случай - отидете на преглед...
Мерси...
Отговори
 
 -6
 

Положителни: 4  Отрицателни: 10

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

мит номер 7 е просто бибрутален :)))
Отговори
 
+8
 

Положителни: 10  Отрицателни: 2

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

Тоя мит не го бях чувал: ""Възрастен с кола може да пътува с дете в ръцете си""
А възрастен с лодка?
Отговори
 
+17
 

Положителни: 17  Отрицателни: 0

от: младен ( преди 2 месеца )

Пред очите ми стана катастрофа, летящо БМВ срещу дърто ауди което се движеше с има няма 5км. щото тръгваше да изпреварва каруца. Tа тия в БМВ-то излетяха като баскетболна топка в канафката но тъй като бяха всички с колани само на един седял отзаде го болеше коляното. Тая офцъ в аудито без колан се беше развъртяла вътре като топче като топчетата когато теглят тотото - беше цялата почупена.
Отговори
 
+20
 

Положителни: 21  Отрицателни: 1

от: Man ( преди 2 месеца )

И още нещо за задните седалки, чел съм медицинска експертиза от ПТП за челен удар на кола в дърво, момчето на задната седалка отдясно е било без колан и буквално си е счупил черепа в тавана!!! на колата, докато този до него е бил само с охлузвания, но и с поставен колан!
Отговори
 
+25
 

Положителни: 26  Отрицателни: 1

от: Man ( преди 2 месеца )

Интересно и вярно четиво! Коланът е абсолютно задължителен и изключително ефективен! Страшно редки са случаите, в които непоставилия колан оцелява за разлика на този, който е с колан и то поради факта, че е извадил уникален късмет как точно ще се приземи.
Отговори
 
+28
 

Положителни: 29  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

Единствения случай при който колана може да пречи е много силен страничен удар. Но наблягам МОЖЕ да пречи а не със сигурност. При всички останали случаи колана помага. Така че колана си трябва.
Отговори
 
+38
 

Положителни: 39  Отрицателни: 1


Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising