Втори член на висшето ръководство на групата Renault напусна в навечерието на решителната среща, на която трябва да бъде определен наследникът на Карлос Гон начело на френската компания, информира Reuters.
Карлос Гон с Тиери Болоре, който все повече се очертава като сигурния му наследник в Renault
Оставката на Тиери Демаре, дългогодишен шеф на петролния гигант Total и "независим директор" в борда на Renault, е свързвана от анализаторите именно с конфликта между Гон и френската държава кой да го замести като главен изпълнителен директор на компанията.
Два дни по-рано от борда се оттегли и главният директор по изпълнението Щефан Мюлер, който се смяташе за единия от двамата главни кандидади за наследници на Гон. Това разчисти пътя за другия - главния директор по конкурентоспособността Тиери Болоре. От Renault отказаха да коментират двете оставки "на база слухове и спекулации". Според близки на Демаре обаче той се е оттеглил, за да не бъде принуден да гласува за заместника на Гон.
Натискът в полза на Мюлер, ветеран с предишен опит от BMW и Volkswagen, идваше най-вече отвън. Самият Гон напоследък загатва предпочитанията си към Болоре, с когото е работил още през 90-те в Michelin.
Постовете "директор по конкурентоспособността" и "директор по изпълнението" бяха създадени от Гон преди пет години, след като тогавашната му дясна ръка Карлос Тавареш напусна, за да оглави конкурента Peugeot-Citroen.
Швейцарецът с германски паспорт Щефан Мюлер, бивш кадър на BMW и VW, обяви оттеглянето си от борда на Renault в края на миналата седмица
Неотдавна Renault отхвърли слуховете, че сегашният шеф ще се оттегли още сега, и обяви, че ще го предложи за още един мандат на общото събрание през юни. Френската държава обаче, която е един от големите акционери в групата, настоява Гон отсега да оповести бъдещия си наследник, за да е ясна стратегията за развитие.
Карлос Гон изигра ключова роля в спасяването и на Renault, и на Nissan от банкрут преди десетилетие, после подтикна двете компании да се съюзят и през миналата година успя да добави към алианса и закъсалата Mitsubishi. С това Renault-Nissan се утвърди като един от двата най-големи производителя на автомобили в света, заедно с Volkswagen.
Гон обаче влезе в поредица конфликти с френската държава, особено по времето, когато икономически министър бе сегашният президент Еманюел Макрон.
Държавата принудително увеличи капиталовия си дял, за да може да налага вето върху решенията на Гон, и се опита да му намали заплатата. Париж настоява също за пълно сливане между Renault и Nissan - перспектива, която среща силна съпротива от страна на японската компания.
В момента Renault притежава 43.4% от капитала на Nissan, който на свой ред държи 34% от Mitsubishi.