IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Големият проблем на автономното управление: велосипедите

Самоуправляващите се коли засега никак не са добри в засичането на колоездачи

Големият проблем на автономното управление: велосипедите

Остават ни само три години до обявения дебют на първите напълно автономни автомобили. Но междувременно тази технология, която трябва да преобрази света, си остава с едно отчетливо слабо място: велосипедистите.

Нито един от тестваните в момента автопилоти не успява напълно да се справи със засичането на колелата по улиците. Миналогодишен доклад на специализираното издание IEEE Spectrum установи, че велосипедите са най-сериозният проблем за сензорите и компютрите на автономното управление. В това няма нищо чудно: колоездачите затрудняват здравата и хората зад волана. Велосипедите са сравнително малки, твърде пъргави, много от шофьорите не са обучени да се съобразяват с тях на пътя, а и немалко от колоездачите не се държат винаги адекватно.

Големият проблем на автономното управление: велосипедите
Илюстрация: Slate.com

На последното изложение в Лас Вегас възможно решение на проблема представиха Ford, софтуерната компания Tome и производителят на колела Trek Bicycle. То предвижда просто велосипедите да бъдат снабдени с чипове, които да се свързват с компютрите в автомобилите. Алтернативна концепция на Volvo отпреди три години предвижда чипът да се вгражда в каската на колоездача. И двата варианта решават проблема на автопилота. Но, както отбелязва авторитетното издание Slate, това е всъщност измама.

Автономните автомобили трябва да са наистина автономни: тоест да не зависят от добрата воля и помощта на другите участници в движението. Автопилотите вече спокойно могат да разпознават други автомобили, пешеходци и дори случайно пресичащи пътя диви животни. Да бъдат принуждавани единствено колоездачите да носят разпознавателни чипове не изглежда редно. И може да доведе до инциденти, защото не всички хора са еднакво отговорни или еднакво внимателни.

Големият проблем на автономното управление: велосипедите
Компании като BMW и Waymo работят върху системи, които няма да се нуждаят от външна помощ, за да засичат колоездачите

Алтернативата, която се предлага от някои учени, е така наречената свързаност V2X, Vehicle-to-Everything (автомобилът към всичко). При нея разпознавателни чипове ще носят колите, велисипедистите, пешеходците и дори домашните любимци. Въпросите са два: как да бъдат заставени всички да носят своите чипове, и кой ще плати огромната цена за изработването и поддържането им. Такава система би изисквала и много по-строго прилагане на правилата за пешеходците - те да пресичат наистина само на специално разрешените места.

Затова повечето компании, които работят по автономно управление, отхвърлят и V2X, и алтернативата на Ford и Tome. Например Waymo, поделението на Google за автономно шофиране, разработва специална отделна технология за разпознаване и проследяване на колоездачи. Същото важи и за партньорството на BMW, Intel и израелската Mobileye. Дали те ще успеят да разрешат тази най-сложна задача пред автономното управление? Ще знаем със сигурност не по-рано от 2021 година.


 

Тагове: bmw waymo mobileye
0 от 500
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    .. ( преди 6 години )
    Айде бе.... колеЕздачите били най-лошото... А онези с пърпоретките? Да не би да не са? Колегата по-долу е споменал каруците... само да добавя и дупките!За реалността на нашата татковина, автономните автомобили са меко казано неприемливи. И като гледам, ще стават все по-неприемливи. Пътищата стаават все по-зле, културата на шофиране все по-ниска.
  • #8
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    колоездачите какво правите в сайт за автомобили яхвайте тротинетките и дишайте азотни въглеродни и всякакви окиси и диоксиди че да поумнеете и да почнете да събирате пари за да си купете кола
  • #7
    6 rate up comment 1 rate down comment
    младен ( преди 6 години )
    Бе а стига ни пълнихте главата със тая тъпотия автономно придвижване.
  • #6
    4 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    аз съм колоездачнай наглите шофери са тия със субару и хонда и после койотав тия возила се возят най комплексираните същества, и гледат ада си го изкарат на пешеходец или колоездач !така че ходи се пери жълт *** !
  • #5
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    До този с 4-те коментара под менПредполагам караш Гоуф и си фен на немското. Типичното мал0умно мислене на Гоуфаджия. Цар си на пътя нали и никой по никакъв повод не трябва да бъде повече от теб. А законите спазваш ли ги! Прочети какво пише в ЗДвП за колоездачи, мотористи и пешеходци! Зная, че не си го чел. Направи си труда да видиш и правилника и може да си промениш мнението!
  • #4
    5 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    велосипедите са най наглите и безкруполни сред всички участници в движениетогледайте джереми Кларксон чийто девиз на заклет автомобилист е отвори внезапно врата пребий колоездач
  • #3
    12 rate up comment 9 rate down comment
    Илия Ст. ( преди 6 години )
    поне в Бургас мога да кажа , че се намират страшно нагли велосипедисти - карат по тротоарите с бясна скорост и профучават между хората изневиделица. Понякога се блъскат в хората - няма извинявай , няма нищо - държат се цинично и дръзко... като че всички са длъжни да им търпят капризите... на платното не смеят да слязат при автомобилите - явно са осъзнали къде имат превъзходство
  • #2
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    А чипове на каруците кога питам аз?
  • #1
    9 rate up comment 8 rate down comment
    чудя се ( преди 6 години )
    чудя се кои ли обичам повече? Мотористите или колоездачите..