Вход   Регистрация

30 години от най-големия скандал в историята на рали „Дакар”

30 години от най-големия скандал в историята на рали „Дакар”
 

Наистина ли беше открадната колата на лидера в класирането или всичко е лъжа?

В момента участниците в поредното рали „Дакар” се състезават по тежкото трасе, което сега преминава през територията на Южна Америка. Точно преди 30 години надпреварата обаче все още се провежда в Африка и именно тогава избухва най-големият скандал в историята на ралито.

30 години от най-големия скандал в историята на рали „Дакар”

Всичко започва в края на 1987 г., когато екипът на Peugeot се събира на последно съвещание пред старта. Шефът на тима Жан Тод (същият, който после ръководи Ferrari, а сега е начело на световната автомобилна федерация) издава заповед – за първото място ще се борят само пилотите, които карат новите Peugeot 405t16 (на снимката), а екипажите на по-старото 205 ще им помагат.

Ралито започва във Версай на 1 януари 1988 г. и след 13 етапа начело е първитя пилот на французите Ари Ватанен (Фин) с Peugeot 405t16. Колоната стига до столицата на Мали – Бамако, където е поредната нощувка. В 7,15 ч сутринта телефонът в стаята на Жан Тод в местния хотел звъни. Обажда му се служител от рецепцията, който уведомява шефа на тима на Peugeot, че друг човек иска да разговаря с него.

„Автомобилът на Ватанен е при нас. След 15 минути елате на мястото, което ще ви посочим и носете 25 млн. франка в брой със себе си”, чува Тод в слушалката на телефона, след което линията прекъсва.

Подобно нещо може да се случи само на „Дакар”. Сумата не е никак малка, но от гледна точка на бюджета на отбора е смешна. Жан Тод обаче е човек с принципи и решава да не плаща нищо, а събужда всички от тима и ги праща да търсят колата.

Всички автомобили от рали са оставени през нощта на стадиона в Бамако, където местните жители спокойно влизат и се разхождат между машините. В 4 часа сутринта някой сяда зад волана на Peugeot 405 turbo 16 и без проблем напуска територията на стадиона. Охраната не се впечатлява, тъй като решава, че механиците на Ватанен просто подготвят колата за следващия етап.

Усилията на екипа бързо дават резултат и след 2 часа автомобилът е открит паркиран в дюни до местното летище. Ари Ватанен сяда в него и стартира, но има проблем, тъй като не успява да стигне навреме за началото на етапа. Правилникът е категоричен в тези случаи и пилотът трябва да бъде дисквалифициран, ако закъснее с поваче от 30 минути.

30 години от най-големия скандал в историята на рали „Дакар”

Финландецът (на снимката по време на ралито) обаче получава разрешение да участва, тъй като хитрият и далновиден Жан Тод преди това е говорил с организаторите. Те научават за кражбата и уверяват, че ако колата бъде намерена, Ватанен няма да бъде наказан. Всичко изглежда наред, но не е...

Решението на организаторите предизвиква недоволство в останалите участници и те протестират по време на следващите два етапа. След 15-ия Ватанен все пак е отстранен от ралите и Тод попада в много неприятна ситуация. Преди старта на състезанието той е обявил, че победата трябва да спечели пилот на 405, а не на 205. Проблемът е, че другият състезател с такъв автомобил – Анри Пескароло, катастрофира по-рано в ралито и остава извън първите 20 в класирането.

Всъщност нареждането за дисквалификация на Ватанен идва не от организаторите, а лично от президента на международната автомобилна федерация (FIA) по това време – Жан-Мари Балъстър. Той формално няма отношение към съдийството в Дакар, но решава да въведе ред. И затова кара организаторите да отстранят Ватанен от надпреварата.

30 години от най-големия скандал в историята на рали „Дакар”

Скандалът се разраства през следващите дни, като Тод (в средата на снимката по време на скандалното състезание) и Балестър влизат в ожесточен спор. Стига се дотам, че шефът на FIA нарича Тод „Наполеон на пустинята”. На което французинът отвръща: „По-добре Наполеон на пустинята, отколкото „Бокаса на автоспорта”. Да сравни могъщия по това време Балестър с африкански диктатор-човекоядец, може да си позволи само наистина смел човек.

Тод отказва за признае поражението си, въпреки че е принуден да спре Ватанен от участие точно преди финала на ралито. Жан обаче си отмъщава и устроява истинско шоу за Балестър и организаторите. Автомобилът на дисквалифицирания екипаж е закаран в закрит камион на финала, където трябва да се проведе награждаването.

30 години от най-големия скандал в историята на рали „Дакар”

Ралито печели третият пилот на Peugeot - Юха Канкунен с 205 (на снимката). Той обаче подминава подиума, като игнорира напълно официалните лица. Вместо това от камиона е извадено 405 на Ватанен, като финландецът излиза от него и се качва на покрива. До него сядат Тод и Канкунен, като тримата изпимат по чаша мляко – такава е традицията за победителите.

30 години от най-големия скандал в историята на рали „Дакар”

Французите обявяват Ватанен за „морален победител” – нещо, с което финиширалият на първо място Канкунен не е съгласен. Затова и финландецът почти веднага приключва отношенията си с Peugeot, поне що се касае до участие в пустинни ралита. А неговият навигатор Юха Пииронен не се поколебава да разкрие своята история за изчезналия автомобил, която се оказва доста различна.

Пред италиански журналисти Пииронен обявява, че двигателят на колата на Ватанен се е повредил и в Peugeot не са успели да се справят с проблема. Затова в Бамако механиците на тима просто са изкарали колата от стадиона, за да могат да заменят мотора с мотора с нов (нещо, което е забранено). И след това просто е трябвало да върнат автомобила обратно, но не са успели навреме и Тод е инсценирал кражба.

В подрепа на тази история е и фактът, че няма как някой африканец да седне в състезателна кола, да я запали и да напусне паркинта, без да привлече внимание. А европейци сред местните жители няма. Така въпросът с кражбата на Peugeot 405 си остава без отговор дори 30 години по-късно.

Снимки: Peugeot

Реклама  


Купи кола

  • Subaru Outback 2.5i face lift

    9900 лв.

    дата на произв. - февруари , 2007 г., пробег - 180000, С.к - Автоматична, цвят - Черен

  • Mercedes-Benz CLS 250 AMG/FACELIFT/4x4/144000km/TOP

    59999 лв.

    дата на произв. - август , 2015 г., пробег - 144000, С.к - Автоматична, цвят - Черен

  • Mazda 3 1.6d

    5400 лв.

    дата на произв. - юли , 2006 г., пробег - 162000, С.к - Ръчна, цвят - Сребърен

  • Mini Clubman 1.6D

    8990 лв.

    дата на произв. - ноември , 2008 г., пробег - 180000, С.к - Ръчна, цвят - Зелен

  • BMW 328 Регистрирана

    29900 лв.

    дата на произв. - март , 2013 г., пробег - 166800, С.к - Автоматична, цвят - Черен

  • Rover 400

    11 лв.

    дата на произв. - май , 1995 г., пробег - 1111111, С.к - Ръчна

Виж всички обяви

Коментари ( 3 )

Напиши коментар Влез

от: Факт! ( преди 8 месеца )

Тва за Тод е така ама там голема работа свърши Рос Браун дет разработваше колата ако колата не беше добра Шумахерчето щеше да види титла през крив макарон.Ама Тод го взе де иначе Шуми щеше да кара некъде из Минарди и Тирел!
Отговори
 
+2
 

Положителни: 5  Отрицателни: 3

от: Скандален ( преди 8 месеца )

Просто Тод. На всяка цена победи, без значение от средствата. Той е човекът който направи Шумахер шампион 5 пъти с Ферари. Шумахер никога не е бил чак толкова добър пилот. Просто случи на шеф на отбор...
Отговори
 
  0
 

Положителни: 6  Отрицателни: 6

от: Факт! ( преди 8 месеца )

Ей тоя Тод как се е издигнал тука у България братче нема такова нещо ако немаш леля чичо и тн да те бута напреде ма.ата си б.ло!
Отговори
 
+6
 

Положителни: 6  Отрицателни: 0


Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising