Много европейски правителства са знаели за опасното въздействие на дизеловите автомобили върху здравето от десетилетия, но не са предприели нищо по въпроса, разкриват документи, до които се добра ВВС.
Според британската Фондация за белодробни заболявания дизелите причиняват по 40 000 случая на преждевременна смърт годишно
Във Великобритания например още през 2003 министрите са били запознати с официален доклад, който разкрива твърде високите нива на вредни емисии от дизелите и предлага различни методи за ограничаването им. Тогава обаче членовете на кабинета на Гордън Браун предпочели да си затворят очите, за да не бъдат обвинени, че преследват шофьорите с дизелови коли. Приблизително по същото време подобни доклади са разглеждани от поне още три западноевропейски правителства.
Разкритията предизвикаха скандал на Острова и няколко екологични организации се заканиха да потърсят съдебна отговорност от Браун и министрите му. "Това просто не е за вярване - абсолютен скандал", коментира Джеймс Торнтън от организацията ClientEarth. "Министрите са знаели, че дизелът вреди на здравето на хората, но са продължили да налагат политика, която го популяризира". Сред министрите, заплашени от съдебни дела, е и настоящият канцлер на хазната Филип Хамънд.
Гордън Браун и членовете на кабинета му били запознати с опасностите от дизеловите автомобили, но предпочели да не предприемат нищо
Въпросът за дизеловите емисии придоби особено големи размери във Великобритания в последните две години, след като в Лондон и няколко други градове системно започнаха да се отчитат рекордни нива на въздушно замърсяване. Според някои учени дизеловите автомобили причиняват до 40 000 случая на преждевременна смърт годишно само в Обединеното кралство. Затова и сегашният екологичен министър Майкъл Гоув предложи план за пълна забрана на двигателите с вътрешно горене от 2040 година, а дотогава ще бъдат въведени зони, в които ползването на дизел ще се облага с допълнителни такси.
"Замърсяването на въздуха е тих, невидим убиец, а най-голяма вина за него имат автомобилите", коментира д-р Пени Уудс, председател на британската Фондация за белодробни заболявания. "Правителството трябва да реагира незабавно и да премахне стимулите за покупка на дизелов автомобил". Според Уудс сегашното състояние на въздуха в големите британски градове изисквало спешни и крайни мерки.