IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо е опасно движението на ниски обороти?

Противно на разпространеното мнение двигателят се натоварва и харчи повече

Защо е опасно движението на ниски обороти?

Логиката при мното шофьори, които смятат, че придвижването на ниски обороти помага за икономия на горивото, се свежда до следното: колкото по-бавно се връща коляновият вал на двигателя при зададена скорост, толкова по-малко гориво е нужно. Така ли е в действителност?

Защо е опасно движението на ниски обороти?

Подобно мнение е напълно приемливо – при ниска скорост движението на коляновия вал изгаря по-малко гориво, което съответно щади и самия двигател. Само че при опит за ускорение на ниски обороти моторът не получава достатъчно гориво и се задъхва, тъй като сместта не успява да изгори.

Всичко това води и до други последици – получава се детонация, образува се нагар в горивната камера, запушват се дюзите и самият двигател се нагрява повече. Освен това, при рязък старт на ниски обороти значително са увеличава натоварването върху буталата и често може дори да се чуе характерен за това звук под капака.

Вибрациите, предизвикана от детонацията, оказват разрушително влияние не само върху работата на валовете на двигателя, но и върху лагерите, скоростната кутия и съединителя. Всички те се износват по-бързо и съответно се налага да бъдат ремонтирани, което е доста скъпо.

Защо е опасно движението на ниски обороти?

От оборотите на двигателя, зависи и налягането, създавано от маслената помпа. При ниски режими на работа съответно и то намалява, което води до по-лошо смазване на частите на мотора. А до какво води така нареченият „маслен глад” при двигателя, е известно на всички.

Въпреки разпространеното мнение, при малки обороти апетитът за гориво на мотора се увеличава и заради необходимостта за допълнително обогатяване на сместта. Това лесно може да бъде установено от показанията на датчика за моментния разход. В крайна сметка, ако шофьорът не смени на по-ниска предавка, автомобилът губи от динамиката си, а опитът за ускорение не се получава. Това дори може да доведе дори до изгасването на мотора и съответно до инцидент на пътя.

Експертите съветват движението на ниски обороти да става на път, на който няма други превозни средства или в задръстване, където няма нужда от внезапно ускорение. Ако все пак такова се наложи, свалянето на предавките е задължително. Не бива да се забравя, че оптималният диапазон на бензиновите атмосферни мотори е 2500-3000 об/мин и е желателно стрелката на оборотомера да се движи именно в този диапазон.

Снимки: Auto.Mail

0 от 500
  • #19
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Циферблатът е от хонда акорд американско изпълнение.
  • #18
    34 rate up comment 1 rate down comment
    JDM_Mercedes ( преди 6 години )
    Пичове, всичко е много относително. Много е важно дали поддържаш дадена скорост на ниски обороти, или тормозиш мотора като искаш колата бързо да набере бързо. Какъв тип е двигателя и какъв характер има. Не може да сравняваш високооборотен двигатела на Хонда да речем, с някой нискооборотен на Шевролет, примерно. Общо взето, всичко е до усет. :)
  • #17
    12 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Това за камиони явно не се отнася те над 1800 вече работата не е добре а оптималните са им от 1000 до 1400 об.
  • #16
    17 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Трябва да се кара съобразено с обстановката. Ако се изпредварва да се върне предавка и да се вдигнат оборотите предварително е полезно, но да се кара на обопоти посотянно е тъпотия.. така работят CVT кутиите и само бръмчат излишно. Тия работи за смазването са пълни глупости - изчислен е двигателят да работи на високи и на ниски обороти.. Добре че прочетохме в статия как да си спасим бангията от предсрочна смърт..
  • #15
    10 rate up comment 14 rate down comment
    Благодаря ( преди 6 години )
    Полезна статия.
  • #14
    14 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Моят скромен опит с няколко автомобила които са автоматициФолцваген W12 при спкойно каране в града рядко вдигам над 2500 об. и то при ускорениеАуди V8 бензин абсолютно същото както при ФолцвагенаАуди V6 дизел тук оборотите са около 2300 С две думи тая статия някои е нямало какво да прави и я е написал
  • #13
    11 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Не знам колко книги си прочел, но дотук от написаното от теб излиза, че на твоята бангия и чукa аванса, има детонации и "вибрации". Мисля, че карането на високи обороти няма да ти помогне. Обърни се към някой сервиз или си оправи бангията с прочетенето в книгите.
  • #12
    16 rate up comment 2 rate down comment
    до деди меди ( преди 6 години )
    За дизелите около 2000 об са ок, а за бензинките около 2500. Все пак с уточнението колко е натоварена колата, обем на двигател, мощност, баир или надолнище и т.н. При всеки сл,чай е различно, но общото е, че около 2000 об за дизел и около 2500 за бензин са оптимални обороти при равен път, нормално каране и сам в корлата или 2-*** човека. При дизелите теглото не оказва такова влияние заради въртящиь момент, но при бензиновите оказва доста и веднага се усеща дори още един човек да се качи.
  • #11
    13 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Казох ти да прочетеш за ДВГ и работата ми и тогава да се изказваш, защото отново написа една огромна простотия, която за пореден път показва колко си ограничен. Прочети по-внимателно за детонациите, чукането на аванса и т.н. да не ти ги изреждам, че пак нищо няма да си разбрал. И забележи също, че работа на празен ход и движение на кола са много различни неща! Ти изобщо правиш ли разлика? Абе ти изобщо книжка имаш ли(не жълта)?Знаеш ли, че нас двамата много книги ни делят, за да ти обяснявам!
  • #10
    14 rate up comment 10 rate down comment
    dedi medi ( преди 6 години )
    Посочените в статията 2500-3000 об/мин малко височки ми се виждат. Забелязал съм, че автоматиците при спокойно каране поддържат работата на двигателя в диапазона 1800-2200 об/мин за дизел.