IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Ниските доходи не са никакво обяснение, ако се съди по страни като Румъния (ВИДЕО)

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Над 50 000 души посетиха най-големия в историята Софийски автомобилен салон преди официалното му закриване на 22 октомври. Изложението счупи рекордите и като площи, и като представени модели - над 300. Изобщо това бе подходящ финал на една силна година за местния автомобилен пазар. За първите девет месеца на 2017 продажбите на нови автомобили в България се увеличиха с цели 18 на сто - изпреварващ ръст на фона на данните за Европейския съюз като цяло.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Тазгодишното издание на Софийския автосалон мина при рекорден интерес. Фотография ОЛЕГ ПОПОВ

Най-забележителният факт от тазгодишния автосалон обаче е друг: за пръв път Асоциацията на автомобилните производители и вносители (ААП) постави директни искания към държавата за промени в политиката. Страната с най-стария автопарк в ЕС е сериозно застрашена да стане неофициалната автомобилна гробница на съюза, ако сегашната философия на властите да поощряват най-старите коли и да наказват собствениците на нови продължи. Дори съседна Румъния има радикално различна политика в тази област.

"Нашата позиция не се е променила", коментира Александър Миланов, председател на ААП и изпълнителен директор на BMW Group България. "Асоциацията ни, която е създадена още през 1993, винаги е имала за цел създаване на оптимални условия за търговия и ремонт на автомобили, създаване на равни условия и еднакъв контрол за всички участници. С времето обаче се натрупват и резултатите от липсата на регулация в минали години, а и някои тенденции, диктувани от потребителското търсене. Ако погледнем днес автомобилния парк на България, той е изключително стар. Автомобилите над 15 години доминират. Автомобилите под 5 години са по-малко от 5%. Това е различно не само в сравнение с развитите страни на Западна Европа, но и в сравнение със съседите ни в Централна и Източна Европа".

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Александър Миланов, председател на ААП

Миланов е категоричен, че това може да се промени само с комплексен подход. "Не е правилно да се фокусираме само върху една мярка и да разчитаме, че тя ще промени изцяло посоката на развитие. Същевременно ние сме наясно, че българският държавен бюджет е лимитиран и в него има много важни приоритети".

Бюджетните ограничения и ниските доходи обаче не обясняват изцяло картината - особено ако имаме предвид опита на съседни страни като Румъния. "Ако днес трябва да сравним пазарите на нови автомобили в България и Румъния, нашият е около три и половина пъти по-малък. Но нивото на автомобили с електрическо или плъг-ин хибридно задвижване е 40 пъти по-ниско в България", отбелязва Миланов.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
 
Цяла върволица български правителства отхвърлят вземането на каквито и да било мерки, оправдавайки се със социални мотиви - че автомобилите трябва да са достъпни за всички. Но междувременно, поощрявайки с минимални данъци вноса на употребявани коли, държавата не се интересува ни най-малко точно колко замърсяват тези коли - а здравето в големите градове също е социален проблем, и то сериозен.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Храбрин Иванчев, изпълнителен директор на Kia Motors България

"Оказва се, че ние живеем в един изключително замърсен град", отбелязва Храбрин Иванчев, изпълнителен директор на Kia Motors България и член на управата на ААП. "И това важи не само за София, а и за другите ни големи градове, замърсени най-вече с фини прахови частици, които се изхвърлят от двигателите на старите ни автомобили. България е страната с най-стария автомобилен парк в Европа, средната възраст е 18 години. Трябва да направим нещо, за да се промени това. Един от начините е да се насърчава електрическото и хибридното задвижване. Ние имаме идея, която предложихме на държавата, да се създаде фонд, с който да се стимулират продажбите на такива автомобили. Нека не говорим за страни като Франция или Германия, но такъв фонд съществува дори в Румъния - покупката на електромобил се субсидира с 10 000 евро, а отделно се изкупува старата кола за 1200 евро. Така реално се стимулира подмяната на парка, а не, както е в България в момента, собствениците на нови автомобили да се "наказват" с три пъти по-висок данък от собствениците на стари".

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Фактът, че всички останали страни в Евросъюза налагат рестрикции върху най-замърсяващите стари коли, а България ги облага с трийсетина лева годишно, създава предпоставки за истинско наводнение от трошки в следващите години, купени навън на безценица.

"Обсъждали сме го с министъра на околната среда г-н Димов, той ни подкрепя в това отношение", споделя Храбрин Иванчев. "Предложението на министерството е да се увеличи контролът при първа регистрация на нововнесените автомобили, така че да не могат да се внасят такива, които не отговорят на критериите. Но това не е достатъчно, защото ЕС е свободен пазар и ние не можем да забраним вноса на коли със сертификат Евро 3 и нагоре. Затова е нужно с данъчна политика да се направи така, че старите, замърсяващи автомобили - а те освен всичко не са и безопасни, заради което в България годишно по пътищата умират три пъти повече хора, отколкото в Европа - да бъдат неизгодни за употреба".

В България от години липсва фокус при определянето на размера на автомобилния данък, подчертава Александър Миланов. "Практически у нас има дискриминация към новия автомобил. Това е необходимо да отпадне, няма съмнение в това. Трябва да се помисли как да се създадат условия за покупка на нови автомобили, но без съществено да пострадат хората, които в момента не биха могли да си го позволят. Ако погледнем пазара в момента, няма по-изгодна покупка от тази на нов автомобил в България. И заради удължените гаранции, и заради по-ниските им цени в сравнение с другите европейски страни, и заради благоприятните финансови и лизингови условия... Ако човек направи една сметка, ще види, че за бюджета, който отделя за поддръжка на стария си автомобил с всичките му рискове, всъщност би могъл да си позволи и нов автомобил - може би не в същия сегмент, но със съвсем различни качества."
 

Тагове: bmw kia 2017
0 от 500
  • #28
    21 rate up comment 1 rate down comment
    Въпросът е сложен ( преди 6 години )
    Може и да псуваш после ама гъзарията си е гъзария.Нищо, че може с парите по ремонтите на това БМВ може да изкараш щяло лято в Гърция като цар.Важното е, че в селото няма да има БМВ като твоето.(познавам такива хора)Има 7-*** серия за 40 000лв ама ходи с две ризи и едни чехли цяло лято, че БМВ-то е на изплащане.Отделно дори колите на старо станаха много скъпи.Един приятел пита в автокъща: - Добре де, защо тия Ауди-та са толкова скъпи?Вече са на 12 години.Ако ги пуснем на ниска цена не ги купуват!
  • #27
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ех Храбрине,Храбрине ,Храбринеее ,ама защо така вместо само с истината да се опиташ да спечелиш нови клиенти ти ги лъжеш и то не веднъж , а постоянно:- Не са изгодни лизинговите предложения;-Не е изгодно да се закупува автомобил с удължена гаранция;-И отстъпките ,които се правят не са , като тези ,които сте принудени да правите малко по на запад.За желанието държавата да принуди хората да купуват пък изобщо няма нужда да се коментира.
  • #26
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Русия ( преди 6 години )
    Разбира се,че е ниски доходи. Румъния е с 30% повече доходи на човек.
  • #25
    18 rate up comment 3 rate down comment
    Въпросът е сложен ( преди 6 години )
    Ясно е, че заплащането в страната е ниско.Въпреки това за българина е важно колата му да е скъпа, не нова.Масово се предпочита стар премиум модел пред нов автомобил от по-нисък клас.Някак не е гъзарско да купиш нова Шкода Супърб(която е страхотен автомобил) вместо А6 на старо :-) .Нали комшията с А6-цата ще ти се смее!?Защо да купуваш Тигуан от 2012г като можеш да купиш Туарег от 2009?(примерно).Защо да купиш нова Хонда Сивик като можеш да купиш БМВ 3 от 2012г на 70 000(270 000)км?
  • #24
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Абсурд.Жълтата част от населението, тоест тези с професорски дипломи карат само нови, екологични, технологични "коли".Тези са направили проучването в махалите явно.
  • #23
    18 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Пена, така е - колата е лукс а не стока от първа необходимост. Но тя означава и обществен статус и не на празно имаме поговорка "на гол тумбак чифте пищови" и резултата е пред панелката в Люлин наредени мерцедеси и бмв-та. Нали комшията трябва да цъка с език и да завижда
  • #22
    18 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Опита ми с предишната ми кола и всички познати купили новвнос без значение от марка през последните няколко години е че всички изпищяха.Особено при по-скъпи коли виждам как хората наливат по 2-3хил лв на година в ремонти. Та къде отиде евтината стара кола? Но и хората си го търсят като питам някой защо наливаш толкова пари в стара кола като със същите ще плащаш лизинг на нова и ще си свиркаш ми отговарят ти луд ли си как ще се кача на Форд/Опел/Тойота
  • #21
    19 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Проблема не е толкова в това че караме стари коли проблема е че караме ***. Защо едни и същи коли (по описание на обявата) в западна европа струват по 2-3 хил евро повече. Като в бг цената имаш доставка и печалба за автокъщата и какво стана те са купили един гроб замазали са го и ти го пробутват.
  • #20
    12 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    у нас всичко е наобратно - за това !забрана или в пъти по високи данъци за замърсяващите возила !затвор за собствениците на технически пунктове , които пускат неизправни коли !
  • #19
    21 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Българите съвсем не са бедни - това е мит!90% от всички са в собствено жилище и имат поне още едно , дето дават под наем и не плащат данък !всяко семейство има поне по 2 коли - в повечето случаи трошки заемащи места за паркиране и тровещи !ако се намеси държавата и сложи край на това коли, които технически са неизправни и замърсяващи да са в пъти по големи данъци от по екологичните - таралясниците ще изчезнат.Данъка за 2,3 та кола на семесйтво човек да е с прогресивен данък също...