За смяната на моторното масло е казано толкова много, че трудно някой би добавил нещо. Все пак всички собственици на автомобили трябва да бъдат наясно, че тази „операция” крие и сериозни рискове, които е добре да бъдат избегнати.
Срок за смяна на маслото
Повечето шофьори, които гледат на колата си единствено като средство за придвижване, предпочитат да слушат това, което им казва производителят. В ръководството за експлоатация на автомобила срокът за смяна на маслото е посочен изрично. Трябва обаче да припомним, че тези правила или по-точно препоръки се пишат въз основа на данните, получени от изпитания на стенд, а не в реални условия. И няма как мениджърът, написал ръководството, да знае с точност кога трябва да се случи това.
По правило компаниите разрешават маслото да се сменя веднъж на 15 000, а понякога дори на 20 000. Това обаче не е особено добра идея. Далеч по-спокойни ще бъдете, ако сменяте маслото и масления филтър на максимум 10 000 км.
Други специалисти твърдят, че ако автомобилът е каран по-малко, маслото трябва да се сменя не в зависимост от изминатите километри, а веднъж годишно. Те се мотивират с това, че при дълго стоене в автомобила маслото се оислява от въздуха и съответно губи свойствата си. По тази логика, когато колата не стои на едно място, маслото в двигателя е защитено от контакт с въздуха.
Всъщност маслото се окислява, независимо дали автомобилът се движи или не. Така че изводът е един – сменяйте маслото поне веднъж годишно, дори пробегът на колата да е минимален. Това в никакъв случай няма да навреди.
Ниво на маслото в мотора
Не е тайна, че дори съвременните мотори имат склонност да „изяждат” масло. Прозиводителите са наясно с този факт, но бързат да успокоят клиентите си, като им казват, че всичко е предвидено. Ако между две технически обслужвания на автомобила нивото на маслото не е под „min” на пръчката, значи всичко е наред и може да се кара. Те обаче не се замислят доколко реално е това ниво.
Така че, ако съдбата на вашия автомобил не ви е безразлична, не си заслужава маслото да остава на „min”. Напълно възможно е двигатеят да похарчи повече масло от изчисленото от конструкторите. В такъв случай ще се стигне до „маслен” глад, което не само може да доведе до ремонт на двигателя, но дори да го извади от строя.
Проверка на маслото
Да провериш колко масло има в двигателя, когато автомобилът ви е стоял цял ден (или цяла нощ) на паркинга, е безмислено. Ако в такъв сучай нивото съответства на нужния минимум, това съвсем не означава, че можеш да продължиш да караш. Представете си какво ще се случи, когато двигателят се стартира. Затова е добре маслото да се проверява най-много 10-15 минути след изключването на мотора. Тогава то няма да е изтекло в картера и ще получите правилна картинка за неговото ниво.
Доливане на масло
Какво да правим, ако открием, че нивото на маслото е паднало под минимума? Повечето собственици смятат, че могат да доливат в мотора само масло от същата марка. Това, разбира се, е идеалният вариант. Но пък, ако нямаш подобна смазка под ръка, можеш да използваш друга, стига тя да има същите спецификации, като тази в двигателя. Така че е хубаво винаги да знаеш какво точно са ти налели в мотора в сервиза.