IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Държавите и произвозителите на автомобили започват да се настройват към новите реалности

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Крайно време е шегите с електромобилите да престанат. Доскоро те ни се струваха екзотика, но вече са факт. Те идват и хората трябва да се примирят, че бъдещето е именно тяхно. То не предвижда мощни V8 мотори, както и дизели, които харчат малко, но замърсяват много. Само след 23 години в по-голямата част от Европа няма да може да се придвижват коли с вътрешно горене. И това съсем не е фантастика.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Какво ще се случи тогава? Компаниите вече се ориентират към електрификация на своите модели, като сред най-активните в тази насока са британски производители. Те бързат, защото именно Лондон ще бъде един от първите градове, в които стандартните автомобили ще бъдат забранени. И това не е изненада – едно от последните изследвания на лекарите, показва, че във Великобритания около 40 000 души годишно умират от замърсяването на въздуха, което провокира рак, инсулт, инфаркт и други болести.

На Острова забраната на дизелони и бензинови автомобили влиза в сила на 1 януари 2040 г. Никакъв преходен период не се предвижда, така че всеки производител трябва сам да се оправя. В Jaguar Land Rover, например, правят именно това – бързо промениха плановете си за електрификация на цялата си гама, като от 2020 г. всички модели ще получат и версии на ток. Ще има и хибриди, тъй като времето просто няма да стигне, за да може клиентите да преминат от стандартни автомобили на електрически.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Първият модел на ток на британците вече е готов. Това е Jaguar I-Pace, който разчита на два електромотора, развиващи 400 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч за 4 секунди, но това не е най-важното. Оснвното е какъв пробег има тази машина? В компанията са наясно, че докато електромобилите не постигнат пробег като при машините с двигатели с вътрешно горене, промяната няма как да стане.

При Jaguar I-Pace са заложени около 500 км, което е на нивата на топ-моделите на Tesla. Какво обаче ще се случи, ако навън е минус 30 градуса? Според инженер на марката, електромобилът предстои да бъде тестван именно при такива условия – в Скандинавия и Русия, като това ще стане още през януари догодина.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Великобритания съвсем не е единствената страна, която предвижда рязко преминаване към електромобили. По-рано властите във Франция обавиха намеренията си да забранят продажбите на коли с бензинови и дизелови мотори, като това също ще стане през 2040 г. Според министъра на екологията Никола Юло, пълното отказване от стандартни автомобили ще бъде доста тежко за автопроизводителите, но те разполагат с достатъчно време за реакция.

На свой ред канцлерът на Германия Ангела Мерке също обяви, че страната ще се откаже от колите с двигатели с вътрешо горене, но не посочи точна дата. Тя добави, че одобрява инициативата на властите във Франция и Великобритания, които се ангажираха и с конкретни срокове. Само че в Германия проблемът е доста по-сериозен, тъй като автоиндустрията е един от най-важните сектори на икономиката. Страната си остава най-големият световен износител на автомобили и е твърде вероятно преходът да отнеме повече време. Тоест, да има забавяне.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

При други държави в Европа, отказването от бензинови и дизелови автомобили няма да бъде проблем. Най-развита в това отношение е Норвегия, където предвиждат това да стане още през 2025 г. Промяната засега е само правителствена инициатива и не е официално приета. Вероятно норвежците ще бъдат последвани от Холандия, където също се готви забрана на бензиновите и дизеловите коли, при това съвсем скорошна.

Извън Стария континент преминаването към електромобили също се обсъжда сериозно. Властите в Индия си поставиха срок – 2030 г. В Китай конкретна дата не се посочва, но намеренията са същите, като вече се въведе изискване към местните производители част от продукцията им да бъде именно от електромобили. В най-многолюдната държава на планетата подходът е по-различни - на първо време забраната ще важи само за големите градове, където замърсяването е основен проблем.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

На свой ред и властите в САЩ работят в тази посока. Най-екологичния щат в страната – Калифорния, вече обяви намерението си да постави извън закона автомобилите с вътрешно горене. Губернаторът на щата Джери Браун е твърд привърженик на идеята, като в момента се търсят механизми как да бъде реализирана тя.

Вариантът за това да бъде използвана местната агенция за опазване на околната среда е отпаднал, така че вероятно ще се подходи по друг начин – властите просто ще въведат такина изисквания, които ще направят регистрирането на автомобили с бензинови и дизелови двигатели на територията на Калифорния невъзможно.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Всичко това ни показва, че времето на електрически коли наближава, при това неумолимо. Да, 23 години не малко, но пък не е и много, така че май е време да започнем да се съобразяваме с реалностите, които доскоро изглеждаха като сюжет от научно-фантастичен роман. Но явно не са...

0 от 500
  • #48
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    По-скоро водорода ще е "новото". Далеч по-практично и безвредно за околната среда от студено ядрени технологии или други футуристични предложения.
  • #47
    0 rate up comment 0 rate down comment
    ая ( преди 6 години )
    докато електричките се наложат, ще се появи новото бъдеще. А то не е сегашните ел. варианти - просто не са икономически изгодни. За милиарди коли как се произвеждат батерии?! Новите заводи на Елон Мъск едвам ще смогнат на Теслите само.За момента има водородни двигатели, но ще излезе и още по-ново. Електричките са междинно състояние. Любопитен факт - в Норвегия призовават да изчакате - нямало зарядни станции..
  • #46
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    А и в града рядко ще караш над 70, освен ако не си олигофр*н, за тях е разрешено.Така че 0-50 скъсва на светофара всички ДВГ, а за по-нагоре не знам колко и как сте я натискали, за да не останете доволни.Иначе има далеч по-добри ел.мобили от i-серията на BMW. Като цяло съм фен на автомобилите на BMW от ретрото до 1998 година. Тогавашните БМВ много ме радват!Съвременните БМВ не заслужават уважение, както Мерцедес и Ауди.
  • #45
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Do Kolev ( преди 6 години )
    КОЛЕВ преди месец ходихме с една приятелка и майка й да си купуват кола от магазина и тъй като са фенки на БМВ директно в шоурума им в Бургас.Та предоставиха ни от 1 серия до 7 серия плюс i3(на ток).Позволиха ни да тестваме всичко,но до 90000лв бюджета стигаше до мах 5 серия без мн екстри.Та пробвахме ги и резултата:прехвалените елчета в името на i3,пълна скука,0-50 тръпка после няма никой,непрактично,мн скучно,и накрая си избраха 2 серия 83000лв(фул етитри) с около 190к.с.
  • #44
    3 rate up comment 7 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    И недейте да правите Тесла нарицателно за електромобил, както ксерокс за копир-машината, или делко за прекъсвач-токоразпределителя.За разлика от последните две, Тесла не е дала нищо хубаво на клиентите, освен едни сладки обещания и лъжи.А колко им е взела (не само в пари, а и в нарушение на свобода и лично пространство, безопасност и т.н.)...Електромобили са Nissan Leaf, e-Golf, някои на Reanult. Тесла са крадци, измамници и з*дници на корпоративно ниво
  • #43
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    А съвсем друга е темата, че за 80% от българите "нов" е автомобил след 2000г., защото в него има НЯКАКВА електроника, по-сложна от тази в 80-тарските автомобили.А реално като се замислите когато на запад собственика прецени, че автомобила си е изминал сервизния живот, за него той е консумирана стока, а за нас се превръща в нов.Нов може да е само автомобил след 2015г., това което е недостижимо за работещите хора в БГ.Всичко преди това е старо.Кола 2010 е на цели 7 години! Това ново ли е !?
  • #42
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Mono ( преди 6 години )
    Онея хрантутници хамериканците толкова им мозъка да чакали на опашка.Ако McDonalds изкарат нов вид бургер не 500000 ами 5000000 ще се наредят на опашка,на тях им напълни главата с цветни обещания и им гледай сеира,както стана и с президента им
  • #41
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Нали знаете, лисицата като не могла да стигне гроздето, казала, че било кисело.Хората нямат доверие в новото, защото съвременните ДВГ коли достатъчно проблеми им създават, затова и всички се оплакват от усложненото устройство.Наистина хибрида е с две задвижващи системи и затова е най-сложния вид автомобил, но нямат оправдание за ел. мобилите.Един съвет към всички: отидете на тест драйв и покарайте ел.мобил.Особено хората с бензин в кръвта, като мен.Ще разберете защо като натиснете газта
  • #40
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Mono ( преди 6 години )
    Да де няма елечета,защото няма пазар за тях,от там много ясно,че няма да има и зарядни станции.По улиците пълно с чисто нови CDI,TDI,d...и т.н.,аджеба продавач-консултантите да не са им предложили хибрид ли,надали,извода е,че нямат доверие на НОВОТО,а и инфраструктурата куца и ще куца дълги години
  • #39
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Toti ( преди 6 години )
    Гледам хората с пари продължават да си купуват коли с ДВГ въпреки,че почти всеки производител има вече хибриди,хората нямат доверие,а и няма зарядни станции.Това,че производителите си пъхат главите в пясъка е поради все по строгите изисквания за емисиите,иначе нито клиенти ,нито прооизводители имат желанието да ги произвеждат