IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Раздялата на Европа с дизела е все по-близо

Как най-популярното гориво на континента се превърна в неговия най-голям враг

Раздялата на Европа с дизела е все по-близо

Европа е на път да прекрати всички официални отношения с дизеловото гориво, което дълги години налагаше. Бракоразводният процес в някои от ддържавите вече стартира, в други предстои това да стане. Фактите сочат едно – дизелът съвсем скоро ще стане "персона нон грата" на Стария континент. Как се стигна дотук?

Под забрана

Последната екологична инициатива, която не вещае нищо добро за този вид гориво, се роди в Бавария. Властите в Мюнхен, след като измериха вредните емисии във въздуха, устономиха ,че нивата на азотен диоксид (NO) значително превишава позволените норми. Присъдата бе произнесена мигновено – трябва да се забрани използването на дизеловите коли в града. Не всички, разбира се – общественият транспорт и новите двигатели, отговарящи на стандарта Евро-6, остават. Останалите, ако нивото на NO превишава 80 г/км, ще се окажат извън закона. Само в Мюнхен техният брой е над 170 000.

Раздялата на Европа с дизела е все по-близо

Засега инициативата не е подкрепена с нужните законови разпоредби, тъй като някои юристи са на мнение, че тя няма да издържи в съда. Въпреки това властите в Мюнхен са готови да въведат забраната още в края на 2017 г. Нещо подобно се случва и в Щутгарт, където в началото на 2018 г. ще бъде въведена забрана за влизане в някои от районите на дизелови коли на повече от 3 години. Властите в Кьолн, Хамбург и Берлин също обмислят подобни мерки.

Между другото, Германия заема първо място по обем на продажбите на дизелови коли – почти половината от продадените 3,3 млн. нови автомобили през 2016 г. се движат с такоа гориво. По ирония на съдбата, в Мюнхен се намира щаб-квартирата на BMW, съвсем близо е тази на Audi, а в Щутгарт са централите на Mercedes-Benz и Porsche.

Ръководството на BMW вече поде иницатива за освобождаване на града от дизелови коли. В концерна са на мнение, че въпросът не може да бъде решен със забрани, а трябва да се търсят други начини. На подобно мнение са и властите в някои региони, както и самото правителство на Германия. Засега обаче няма ясна позиция как точно ще се случи това.

История за любов и омраза

Дизеловите мотори не винаги са се ползвали с голямо търсене в страните от Европа. Някога те бяха приоритет за търговския и обществен транспорт, но преди около 20 години на континента рязко се увеличи търсенето и на леки коли с този вид гориво. Причината е, че цените на енергоносителите рязко скочиха, а медиите започнаха да обръщат огромно внимание на проблема с глобалното затопляне.

Раздялата на Европа с дизела е все по-близо

В този момент всички се сетиха, че дизелът е по-ефективен от бензина и съответво дизеловят мотор е по-икономичен от бензиновия. Освен това той отделя по-малко вредни емисии въглероден двуокис (СО2), които са основата причина за глобалното затопляне и измирането на някои животински видове. Така дизелът изведнъж се оказа по-чистото гориво и лидерите на ЕС се заеха да го налагат. Бяха отделени милиарди за нови разработки, позволяващи увеличение на мощността и повишаване на икономичността на двигателите с такова гориво.

Стигна се дотам, че набиращите сила двигатели с даунсайзинг, захранвани с дизел, се оказаха по-перспективни от бензиновите си събратя. За отделяния азотен диоксид в този момент никой не мислеше, всичко се беше се съсредоточило върху въглеродния двуокис и  вредата от него. Всичко това доведе до това, че съмсем скоро половината от новите автомобили в Европа бяха с дизелови двигатели. Щастливото бъдеще обаче така и не настъпи.

Един от първите големи градове на континента, пострадали от влошаването на екологичното състояние, стана Париж. През есента на 2014 г. заради тежкия смог във френската столица бе въведена 3-дневна забрана за използване на дизелови превозни средства. В този момент започнаха и първите разговори за това как дизелът да се извади от употреба.

Раздялата на Европа с дизела е все по-близо

Репутацията на това гориво започна да се разпада на принципа на доминото – извънредната ситуация със смога в Париж бе последвана от влошаване на екологичната обстановка в Лондон. Дойде и есента на 2015 г., когато се оказа, че концернът Volkswagen е поставял на своите дизелови двигатели софтуер, който намалява вредните емисии при тестове. В случая става дума за азотния окис (NO).

Какво се случва в момента?

„Дизелгейт” избухна преди близо 2 години, но разследването все още продължава. По различни оценки между 5 и 11 млн. автомобили в цял свят са оборудвани с лъжливия софтуер. По ирония на съдлата сред тях попада дори дизеловият Volkswagen Jetta, който през 2009 г. бе обявен за „Зелен автомобил на годината”.

Раздялата на Европа с дизела е все по-близо

И ако в САЩ концернът Volkswagen понесе сериозни удари и ще трябва да плати милиарди, то в Европа немците нямат намерение да го правят, така че при тях щетите от скандала на този континент все още не са големи.  Оказа се, че Volkswagen не е единственият, който е мамил с вредните емисии. Обвинения бяха повдигнати и на Fiat Chrysler Automobiles (FCA), за който се твърди, че е правил същото.

В края на 2015 г. дизелът понесе още един удар, след като бе сключено така нареченето „Парижко споразумение”, чиято цел е сваляне на вредните емесии в атмосферата. Година по-късно на срещата С40 Mayors, посветена на проблемите с изменения на климата, кметовете на Париж, Мадрид, Атина и Мексико подписаха договор за забарняване на използването на автомобили с дизелови двигатели в техните градове. Той ще влезе в сила през 2025 г.

В началото на 2017 г. властите в Осло също забраниха влизането на дизелови коли в центъра на града. Техният пример бе последван от кметството на Лондон, което вдигна сериозно цените на паркиране на дизелови машини. Тези мерки бяха подкрепени от редица изследвания, които показаха, че изхвърления в атмосферата NO води до много повече инфаркти, инсулти и ракови заболявания в сравнение на вредните емисии СО2 при бензиновите коли.

Краят на една епоха

В крайна сметка все повече политици и учени предвиждат скорошна кончина на дизеловите двигатели. Всичко това, напълно естествено, доведе и до спад на продажбите на коли с такива мотори. Собствениците на дизелови автомобили от клас Евро-5 не знаят какво да очакват и затова вместо да си купят подобна машина от клас Евро-6, се насочват отново към бензиновите модели или хибридите.

Раздялата на Европа с дизела е все по-близо

По данни на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA), през май тази година продажбите на дизелови автомобили в Германия е спаднал с 6% в сравнение със същия месец на 2016 г. и вече е 40,4%. Изглежда малко, но трябва да се отчече, че през петия месец на годината пазарът на леки коли в Германия записва ръст от цели 13%.

От дизели се отказват не само частните, но и корпоративните клиенти в Германия, които разполагат с огромен автопарк. Според центъра за изследвания (CAR) при Университета в Дуисбург-Есен, през първата четвърт на 2015 г. дялът на купените за служебни цели дизелови автомобили е бил 75,8%. За аналогичния период на 2017 г. той е 68,4%.

Роля за отказа от дизела играе и развитието на електромобилите. Производителите създават напълно електрически платформи, които имат дават голяма свобода на действие, което означава, че съвсем скоро ще видим удивителни коли на ток. Големите компании са наясно, че дизелът губи популярност и променят своята политика в тази насока. През май тази година Volvo обяви, че след 2 години напълно ще се откаже от дизеловите двигатели и ще се насочи към развитието на хибридни и електрически модели.

Дори Volkswagen, който стана причина за „дизелгейт”, усилено смени посоката. Немците се отказаха от продажбата на дизелови модели в Щатите, като обявиха, че техният потенциал на този пазар е напълно изчерпан. Любопитното е, че нещо подобно направи и голям производител на двигатели като Cummins, който до момента беше неразривно свързан с дизеловите мотори. Той също се отказа от тях и се насочи към хибриди и напълно електически агрегати.

Общо-взето изглежда, че масовото отказване от дизела ще отвори вратата за масово навлизане на хибриди, водородни и електрически двигатели, но затова ще трябва време, тъй като инфраструктурата за подобни превозни средства все още не е добре развита. Европейските чиновници тепърва ще трябва да решат по какъв начин да поощряват тези, които се отказват от дизела в полза на хибридите, например. Както и какво ще се случи с колите, отговарящи на стандарт Евро-6. Изобщо въпросите са много повече от отговорите. Ясно обаче е едно – дните на дизеловите автомобили са преброени.

Снимки: Motor
 

0 от 500
  • #32
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    До Анонимния със саждите:Извинявай, ама дела на чистата енергия в енергийния микс няма и 20% всичко друго бълва далеч повече и далеч по-опасни отрови от дизела. Целта на ЕС едно от най-развитите места в планетата е да стигне дял на ВЕИ от 30% в следващите 15 години!!! Но са песимисти, че ще успеят! Електричките замърсяват в пъти повече дори и от стара нафтова печка от 90те! И не съм любител на дизелите, винаги съм карал бензин, само че е тъпо да не му призная качествата!
  • #31
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    Дизела е враг само на шепа ***. Банда еко-терористи и популистки политически извратеняци! Не говоря за изстрадалите крайно неподдържани дизеларки в БГ те са отделна тема - но добрия дизел с евро 5 и нагоре е прекрасна моторизация, която е в пъти по-екологична от тия електрически ***, които се опитват да ни пробутат като задължителни едва ли не!
  • #30
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Явно има нагласи да се скача на електрички за сметка на дизела. Хубаво. Ще стане и това някога. "Някога" за България означава към 2030-та година. Минимум. Така че засега си карайте дизелите спокойно. Докато се реши, каквото има да се решава, света ще се е преместил с едно-две десетилетия напред, а ние ще сме сменили поне по 2 коли дотогава.
  • #29
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Русия ( преди 6 години )
    Чрез пропаганда.
  • #28
    12 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Викаш саждите са безвредни, а въглеродния двуокис, който е храна за дърветата ичрез него те произвеждат кислорода, който дишаш е много вреден. Абе това нафтаджиите всичките ли сте толкова задръстени със сажди или по природа сте си глyпaви?
  • #27
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Тоя де превел от някъде си тая статия е *** ади да видим как ще спрат камионите автобусите влакове. каква икономика ? а че дизела верно повече сажди отделя така е ама по малко въглеродни емисии и то двойно по малко от бензина ! Така че не е нужно да прочетеш нещо да ит хареса и го преведеш а малко и технически понятие да имаш
  • #26
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Понеже американците не карат дизели там всички пращят от здраве, няма удари и инфаркти, няма рак и дишат само аромати на люляк и лавандула. Не са дебели и живеят по 200 години. Пиша го като човек, който кара бензинова кола на бензин.
  • #25
    5 rate up comment 2 rate down comment
    мечтател ( преди 6 години )
    ..Ти последния ако не знаеш с какво сме повече от тези там еуро(г)ейци... няма смисъл да ти се обяснявя.Да не сме за завиждане п оред причини... ако можеш да мислиш..ет оти една темичка..изброй колонизаторските държави и виж кои не са.. и сравнявай...
  • #24
    4 rate up comment 4 rate down comment
    до: до Бай Ганьо ( преди 6 години )
    Я кажи какви са твоите постижения с които се гордееш, че ми стана интересно?
  • #23
    9 rate up comment 7 rate down comment
    мечател ( преди 6 години )
    Вервай си, че ще турим газ.Навсичкото отгоре в статията става дума за най големите пушилници ,справка стандарта Евро,та ше има да чакаш още бая.Което е Евро 5 и 6 ще си върви. Ревльовци..айде па се направихте на много принципни и вие,..