Вход   Регистрация

Раздялата на Европа с дизела е все по-близо

Раздялата на Европа с дизела е все по-близо
 

Как най-популярното гориво на континента се превърна в неговия най-голям враг

Европа е на път да прекрати всички официални отношения с дизеловото гориво, което дълги години налагаше. Бракоразводният процес в някои от ддържавите вече стартира, в други предстои това да стане. Фактите сочат едно – дизелът съвсем скоро ще стане "персона нон грата" на Стария континент. Как се стигна дотук?

Под забрана

Последната екологична инициатива, която не вещае нищо добро за този вид гориво, се роди в Бавария. Властите в Мюнхен, след като измериха вредните емисии във въздуха, устономиха ,че нивата на азотен диоксид (NO) значително превишава позволените норми. Присъдата бе произнесена мигновено – трябва да се забрани използването на дизеловите коли в града. Не всички, разбира се – общественият транспорт и новите двигатели, отговарящи на стандарта Евро-6, остават. Останалите, ако нивото на NO превишава 80 г/км, ще се окажат извън закона. Само в Мюнхен техният брой е над 170 000.

Раздялата на Европа с дизела е все по-близо

Засега инициативата не е подкрепена с нужните законови разпоредби, тъй като някои юристи са на мнение, че тя няма да издържи в съда. Въпреки това властите в Мюнхен са готови да въведат забраната още в края на 2017 г. Нещо подобно се случва и в Щутгарт, където в началото на 2018 г. ще бъде въведена забрана за влизане в някои от районите на дизелови коли на повече от 3 години. Властите в Кьолн, Хамбург и Берлин също обмислят подобни мерки.

Между другото, Германия заема първо място по обем на продажбите на дизелови коли – почти половината от продадените 3,3 млн. нови автомобили през 2016 г. се движат с такоа гориво. По ирония на съдбата, в Мюнхен се намира щаб-квартирата на BMW, съвсем близо е тази на Audi, а в Щутгарт са централите на Mercedes-Benz и Porsche.

Ръководството на BMW вече поде иницатива за освобождаване на града от дизелови коли. В концерна са на мнение, че въпросът не може да бъде решен със забрани, а трябва да се търсят други начини. На подобно мнение са и властите в някои региони, както и самото правителство на Германия. Засега обаче няма ясна позиция как точно ще се случи това.

История за любов и омраза

Дизеловите мотори не винаги са се ползвали с голямо търсене в страните от Европа. Някога те бяха приоритет за търговския и обществен транспорт, но преди около 20 години на континента рязко се увеличи търсенето и на леки коли с този вид гориво. Причината е, че цените на енергоносителите рязко скочиха, а медиите започнаха да обръщат огромно внимание на проблема с глобалното затопляне.

Раздялата на Европа с дизела е все по-близо

В този момент всички се сетиха, че дизелът е по-ефективен от бензина и съответво дизеловят мотор е по-икономичен от бензиновия. Освен това той отделя по-малко вредни емисии въглероден двуокис (СО2), които са основата причина за глобалното затопляне и измирането на някои животински видове. Така дизелът изведнъж се оказа по-чистото гориво и лидерите на ЕС се заеха да го налагат. Бяха отделени милиарди за нови разработки, позволяващи увеличение на мощността и повишаване на икономичността на двигателите с такова гориво.

Стигна се дотам, че набиращите сила двигатели с даунсайзинг, захранвани с дизел, се оказаха по-перспективни от бензиновите си събратя. За отделяния азотен диоксид в този момент никой не мислеше, всичко се беше се съсредоточило върху въглеродния двуокис и  вредата от него. Всичко това доведе до това, че съмсем скоро половината от новите автомобили в Европа бяха с дизелови двигатели. Щастливото бъдеще обаче така и не настъпи.

Един от първите големи градове на континента, пострадали от влошаването на екологичното състояние, стана Париж. През есента на 2014 г. заради тежкия смог във френската столица бе въведена 3-дневна забрана за използване на дизелови превозни средства. В този момент започнаха и първите разговори за това как дизелът да се извади от употреба.

Раздялата на Европа с дизела е все по-близо

Репутацията на това гориво започна да се разпада на принципа на доминото – извънредната ситуация със смога в Париж бе последвана от влошаване на екологичната обстановка в Лондон. Дойде и есента на 2015 г., когато се оказа, че концернът Volkswagen е поставял на своите дизелови двигатели софтуер, който намалява вредните емисии при тестове. В случая става дума за азотния окис (NO).

Какво се случва в момента?

„Дизелгейт” избухна преди близо 2 години, но разследването все още продължава. По различни оценки между 5 и 11 млн. автомобили в цял свят са оборудвани с лъжливия софтуер. По ирония на съдлата сред тях попада дори дизеловият Volkswagen Jetta, който през 2009 г. бе обявен за „Зелен автомобил на годината”.

Раздялата на Европа с дизела е все по-близо

И ако в САЩ концернът Volkswagen понесе сериозни удари и ще трябва да плати милиарди, то в Европа немците нямат намерение да го правят, така че при тях щетите от скандала на този континент все още не са големи.  Оказа се, че Volkswagen не е единственият, който е мамил с вредните емисии. Обвинения бяха повдигнати и на Fiat Chrysler Automobiles (FCA), за който се твърди, че е правил същото.

В края на 2015 г. дизелът понесе още един удар, след като бе сключено така нареченето „Парижко споразумение”, чиято цел е сваляне на вредните емесии в атмосферата. Година по-късно на срещата С40 Mayors, посветена на проблемите с изменения на климата, кметовете на Париж, Мадрид, Атина и Мексико подписаха договор за забарняване на използването на автомобили с дизелови двигатели в техните градове. Той ще влезе в сила през 2025 г.

В началото на 2017 г. властите в Осло също забраниха влизането на дизелови коли в центъра на града. Техният пример бе последван от кметството на Лондон, което вдигна сериозно цените на паркиране на дизелови машини. Тези мерки бяха подкрепени от редица изследвания, които показаха, че изхвърления в атмосферата NO води до много повече инфаркти, инсулти и ракови заболявания в сравнение на вредните емисии СО2 при бензиновите коли.

Краят на една епоха

В крайна сметка все повече политици и учени предвиждат скорошна кончина на дизеловите двигатели. Всичко това, напълно естествено, доведе и до спад на продажбите на коли с такива мотори. Собствениците на дизелови автомобили от клас Евро-5 не знаят какво да очакват и затова вместо да си купят подобна машина от клас Евро-6, се насочват отново към бензиновите модели или хибридите.

Раздялата на Европа с дизела е все по-близо

По данни на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA), през май тази година продажбите на дизелови автомобили в Германия е спаднал с 6% в сравнение със същия месец на 2016 г. и вече е 40,4%. Изглежда малко, но трябва да се отчече, че през петия месец на годината пазарът на леки коли в Германия записва ръст от цели 13%.

От дизели се отказват не само частните, но и корпоративните клиенти в Германия, които разполагат с огромен автопарк. Според центъра за изследвания (CAR) при Университета в Дуисбург-Есен, през първата четвърт на 2015 г. дялът на купените за служебни цели дизелови автомобили е бил 75,8%. За аналогичния период на 2017 г. той е 68,4%.

Роля за отказа от дизела играе и развитието на електромобилите. Производителите създават напълно електрически платформи, които имат дават голяма свобода на действие, което означава, че съвсем скоро ще видим удивителни коли на ток. Големите компании са наясно, че дизелът губи популярност и променят своята политика в тази насока. През май тази година Volvo обяви, че след 2 години напълно ще се откаже от дизеловите двигатели и ще се насочи към развитието на хибридни и електрически модели.

Дори Volkswagen, който стана причина за „дизелгейт”, усилено смени посоката. Немците се отказаха от продажбата на дизелови модели в Щатите, като обявиха, че техният потенциал на този пазар е напълно изчерпан. Любопитното е, че нещо подобно направи и голям производител на двигатели като Cummins, който до момента беше неразривно свързан с дизеловите мотори. Той също се отказа от тях и се насочи към хибриди и напълно електически агрегати.

Общо-взето изглежда, че масовото отказване от дизела ще отвори вратата за масово навлизане на хибриди, водородни и електрически двигатели, но затова ще трябва време, тъй като инфраструктурата за подобни превозни средства все още не е добре развита. Европейските чиновници тепърва ще трябва да решат по какъв начин да поощряват тези, които се отказват от дизела в полза на хибридите, например. Както и какво ще се случи с колите, отговарящи на стандарт Евро-6. Изобщо въпросите са много повече от отговорите. Ясно обаче е едно – дните на дизеловите автомобили са преброени.

Снимки: Motor
 

Реклама  


Купи кола

  • Mercedes-Benz C 180 1,8i;AVTOM;GERMAN

    5799 лв.

    дата на произв. - януари , 2004 г., пробег - 177000, С.к - Автоматична, цвят - Черен

  • Opel Zafira 1.9CDTi

    5500 лв.

    дата на произв. - октомври , 2006 г., пробег - 164000, С.к - Ръчна, цвят - Светло сив

  • Audi A4 3.0i Quattro

    5499 лв.

    дата на произв. - октомври , 2002 г., пробег - 224000, С.к - Автоматична, цвят - Черен

  • Renault Megane 1.9DCI EURO4

    1800 лв.

    дата на произв. - август , 2008 г., пробег - 111111, С.к - Ръчна, цвят - Сив

  • VW Passat 1.9TDI KLIMATRONIK / 110PS

    1900 лв.

    дата на произв. - септември , 1997 г., пробег - 111111, С.к - Ръчна, цвят - Сив

  • Seat Ibiza 1.6 TDI 135000км Face lift

    8400 лв.

    дата на произв. - октомври , 2011 г., пробег - 131595, С.к - Ръчна, цвят - Черен

Виж всички обяви

Коментари ( 33 )

Напиши коментар Влез

от: Тинтири-минтири ( преди 7 месеца )

До Анонимния със саждите:
Извинявай, ама дела на чистата енергия в енергийния микс няма и 20% всичко друго бълва далеч повече и далеч по-опасни отрови от дизела. Целта на ЕС едно от най-развитите места в планетата е да стигне дял на ВЕИ от 30% в следващите 15 години!!! Но са песимисти, че ще успеят!
Електричките замърсяват в пъти повече дори и от стара нафтова печка от 90те!
И не съм любител на дизелите, винаги съм карал бензин, само че е тъпо да не му призная качествата!
Отговори
 
  0
 

Положителни: 0  Отрицателни: 0

от: Тинтири-минтири ( преди 7 месеца )

Дизела е враг само на шепа идиoти. Банда еко-терористи и популистки политически извратеняци!
Не говоря за изстрадалите крайно неподдържани дизеларки в БГ те са отделна тема - но добрия дизел с евро 5 и нагоре е прекрасна моторизация, която е в пъти по-екологична от тия електрически боклуци, които се опитват да ни пробутат като задължителни едва ли не!
Отговори
 
 -1
 

Положителни: 0  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 1 година )

Явно има нагласи да се скача на електрички за сметка на дизела. Хубаво. Ще стане и това някога. "Някога" за България означава към 2030-та година. Минимум. Така че засега си карайте дизелите спокойно. Докато се реши, каквото има да се решава, света ще се е преместил с едно-две десетилетия напред, а ние ще сме сменили поне по 2 коли дотогава.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 2  Отрицателни: 1

от: Русия ( преди 1 година )

Чрез пропаганда.
Отговори
 
+2
 

Положителни: 3  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 1 година )

Викаш саждите са безвредни, а въглеродния двуокис, който е храна за дърветата ичрез него те произвеждат кислорода, който дишаш е много вреден. Абе това нафтаджиите всичките ли сте толкова задръстени със сажди или по природа сте си глyпaви?
Отговори
 
+5
 

Положителни: 12  Отрицателни: 7

от: Анонимен ( преди 1 година )

Тоя де превел от някъде си тая статия е *** ади да видим как ще спрат камионите автобусите влакове. каква икономика ? а че дизела верно повече сажди отделя така е ама по малко въглеродни емисии и то двойно по малко от бензина ! Така че не е нужно да прочетеш нещо да ит хареса и го преведеш а малко и технически понятие да имаш
Отговори
 
  0
 

Положителни: 6  Отрицателни: 6

от: Анонимен ( преди 1 година )

Понеже американците не карат дизели там всички пращят от здраве, няма удари и инфаркти, няма рак и дишат само аромати на люляк и лавандула. Не са дебели и живеят по 200 години. Пиша го като човек, който кара бензинова кола на бензин.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 6  Отрицателни: 5

от: мечтател ( преди 1 година )

..Ти последния ако не знаеш с какво сме повече от тези там еуро(г)ейци... няма смисъл да ти се обяснявя.Да не сме за завиждане п оред причини... ако можеш да мислиш..ет оти една темичка..изброй колонизаторските държави и виж кои не са.. и сравнявай...
Отговори
 
+3
 

Положителни: 5  Отрицателни: 2

от: до: до Бай Ганьо ( преди 1 година )

Я кажи какви са твоите постижения с които се гордееш, че ми стана интересно?
Отговори
 
  0
 

Положителни: 4  Отрицателни: 4

от: мечател ( преди 1 година )

Вервай си, че ще турим газ.Навсичкото отгоре в статията става дума за най големите пушилници ,справка стандарта Евро,та ше има да чакаш още бая.Което е Евро 5 и 6 ще си върви. Ревльовци..айде па се направихте на много принципни и вие,..
Отговори
 
+2
 

Положителни: 9  Отрицателни: 7

от: Пропан бутан ( преди 1 година )

Набълбукахте се с нафтови печки, сега като ви ударят брадвата да плащате за вредни емисии ще станете горди газаджии!
Отговори
 
+12
 

Положителни: 21  Отрицателни: 9

от: TDI - kлуб Сливен ( преди 1 година )

TST - Racing .... RIP Tony ...
Отговори
 
+4
 

Положителни: 11  Отрицателни: 7

от: Анонимен ( преди 1 година )

Искам дизел.
Жалко ,че Тони Келеша от Варна не е вече между живите,да го чипоса. Ти беше най-добрия.
Бог да те прости Тони,почивай в мир!
Отговори
 
+11
 

Положителни: 18  Отрицателни: 7

от: JDM_Mercedes ( преди 1 година )

И аз съм твърдо ЗА прекратяване използването на дизелово гориво в автомобилите, НО ...
Всички говорите за германците колко тровели с тяхните дизели и т.н.
В същото време, най-големите производители на дизелови двигатели са япониците (Isuzu) следвани от Cummins (САЩ).
А тук не включвам компании като HONDA, Detroit Diesel, FORD (Duramax), Mazda, Subaru, GM.
Така че не са само германците.
Всички трябва да минат под ножа.
Японци, американци, французи, италианци, корейци и т.н.
Отговори
 
+6
 

Положителни: 15  Отрицателни: 9

от: КонДoШо ( преди 1 година )

TDI - BG ...
Отговори
 
 -4
 

Положителни: 8  Отрицателни: 12

от: до Бай Ганьо ( преди 1 година )

ти си типичен пример. "Ние сме били много преди тях" - така говорят патреотите с анцузите, които няма с какво да се похвалят от своя живот, та се бият в гърдите с някакво митично колективно величие от миналото. Аз си обичам страната, познавам отлично историята й и участвам в кампании за опазваните на културните й богатства, където такива като теб ходят да ядат кебапчета уикенда и да си оставят боклуците. Но не се меря с другите с постиженията на хан Крум, а с моите собствени.
Отговори
 
+7
 

Положителни: 16  Отрицателни: 9

от: Корнелий Нинов ( преди 1 година )

И ще настанат светли времена за Българина, където всеки ще има немски премиум...
Отговори
 
+22
 

Положителни: 25  Отрицателни: 3

от: Анонимен ( преди 1 година )

Не само автоджамбазите, но и автосервизите потриват ръчички и чакат новия внос дизели.
От бензиностанциите и те потриват ръце, защото от дизела най-голям келепир се прави.
Продават ти мазут, газьол и корабно гориво премесени с малко нафта за дизел. Печелят милиони от тази далавера. С акцизите и ДДС-то и от тях милиони. От горивото с разни примеси двигателите бързо се скапват и сервизите касират и те милиони. Всички печелят по веригата, само глyпавия собственик на нафтова печка е вътре с 2 крака.
Отговори
 
+15
 

Положителни: 23  Отрицателни: 8

от: Анонимен ( преди 1 година )

И после защо сме най-бедни, болни и с най-висока смъртност и най-ниска продължителност на живот в Европа. Ето защо. Заради индивиди, като някои тук германофилчета, които не ги интересува здравето на околните, а ги вълнува да спестят някоя стотинка. Друг е въпросът дали наистина спестяват, като ударят чертата и включат скъпата поддръжка на дизелите и ремонтите и резервните части. Ей сега ще се появи фенчето и ще ни обясни как милиони километри минал с нафтовата печка и тя не се чупи. Знаем си го!
Отговори
 
+7
 

Положителни: 17  Отрицателни: 10

от: none ( преди 1 година )

Златна мина за Горубляне и Дупница. Всички автоджамбази потриват доволно ръце за далаверката която се задава. Новият внос в БГ ще скочи рязко. То и белодробните заболявания ще скочат ама на кого му дреме. Едните се оправдават че били бедни, затова карали стари коли, ама всичките са с БМВ-та, Мерцедеси и Аудита, и се правят на бабаити по пътищата, пък другите им пробутват "коли" н-та ръка нов внос, които едвам стигат до първият сервиз. Явно хранителната верига стига доста нависоко ...
Отговори
 
+13
 

Положителни: 18  Отрицателни: 5

от: бай ( преди 1 година )

Анонимний,
ние сме в Европа много преди същите, които сега ни се правят на европейци. Имали сме и държава много преди тях. В момента сме на това положение благодарение на хора, като теб, които не си знаят род и родина, не си знаят историята и се кланят на големите европейци. Кланят се на сегашните лидери на този континент, които до преди 150 г. не са имали държава, а са били племена. Даже езикът им не е един и същ в самата Германия, а какво остава в „немскоговорещите“ страни.
Отговори
 
+13
 

Положителни: 23  Отрицателни: 10

от: TDI - Power ( преди 1 година )

В Европа може би ,в България никога.
Отговори
 
 -3
 

Положителни: 6  Отрицателни: 9

от: Анонимен ( преди 1 година )

Ощипан, много ми е забавно, като се пали някой като теб как са ни напускали в европа имигранти да ни палят. За европейците ние сме имигрантите, нас са ни пуснали, и нерядко точно нашите момчета ги крадат и скандализират със селското си поведение. ако имаш съмнения, виж някой лоу кост полет за Германия и Испания как изглежда
Отговори
 
+7
 

Положителни: 15  Отрицателни: 8

от: ощипан ( преди 1 година )

В момента същите европеиди либepacTи ни убеждават, както ни убеждаваха за дизела, че да си обратен е нормално. Дори го и налагат и навсякъде прокламират за естествено и модерно. Дори разрешиха на обратните да се женят, осиновяват деца и паради да си правят. До там е докарахме ние с такива хора. И „емигранти“ ни докараха, понеже малко проблеми си имахме и ни ги наложиха и ни накараха да ги обичаме, да ги храним, обличаме и осигуряваме всичко, докато те ни взривяват, убиват, изнасилват и грабят.
Отговори
 
+12
 

Положителни: 18  Отрицателни: 6

от: ощипан ( преди 1 година )

Другата схема по отношение дизела е дизела за фирми и земеделски производители. Те го ползват с намален акциз и им връщат ДДС-то. Така е в целия ЕС. Литър дизел им излиза горе-долу на половин цена. Излиза им много евтино, джиткат си на воля, продават да приятели и познати и хем далаверата върви, хем карат евтино. Тези неща естествено се знаят от всеки, но много хора са в далаверата и никой не иска да пусне кокала. Лошото е че не помислиха за останалите, които тровят с нафтовите си печки.
Отговори
 
+13
 

Положителни: 16  Отрицателни: 3

от: ощипан ( преди 1 година )

Бензин 98 има 29,00 MJ/l енергийно съдържание, а дизелът 42,47 MJ/kg.
Както се вижда дизелът има почти 2 пъти повече енергия на литър.
Ето ви от къде идва прословутата „икономия“ на дизела. Всъщност, ако мерим енергийното съдържание не е никак икономичен, но хората не се замислят, а и лобитата са ги накарали да не мислят и си мислят, че дизела бил икономичен. Не само не е икономичен, но и е отровен. Върнете акциза на горивата както трябва да бъде и да видим тогава кой ще кара дизел!
Отговори
 
+11
 

Положителни: 19  Отрицателни: 8

от: ощипан ( преди 1 година )

Та, ако мерим енергийното съдържание, то можем да видим, че дизела не е никак икономичен и никак евтин. Да обаче лобитата бяха решили да го наложат и да си го продават на воля, както и да тровят хората. Не само от дизеловите коли щяха да печелят, но и от части, двигатели, турбини, ГНП, маховици,подгревни свещи и какво ли още не. Дизела беше златната мина за вурстовете, докато не ги разкриха,а сега се правят на ощипани и ни лук яли ни лук мирисали. Те са главните виновници за налагането на дизела
Отговори
 
+10
 

Положителни: 18  Отрицателни: 8

от: ощипан ( преди 1 година )

И защо се правят на завеяни тези европеиди либepacTи? Защо, чак сега? И защо се правят на луди, че хората препочели дизела, заради цените на горивата, а не заради това, което умишлено направиха и ги принудиха едва ли не да карат дизел. Почнаха да обръщат внимание само на СО2, което беше най-голямата манипулация и взеха да смятат акциза на количество, а не на енергийно съдържание. В единица гориво дизелът е много по-калоричен и акциза му е много по-висок, а те го направиха да е по-евтин.
Отговори
 
+16
 

Положителни: 22  Отрицателни: 6

от: ощипан ( преди 1 година )

„...редица изследвания, които показаха, че изхвърления в атмосферата NO води до много повече инфаркти, инсулти и ракови заболявания в сравнение на вредните емисии СО2 при бензиновите коли.“

Е, че то това нещо се знае от много години. СЗО от десетилетия алармира, но никой не обръща внимание, за да не им развалят бизнеса на немците и сега направо, като ощипани горките. Чак сега разбрали, че води до тези заболявани и чак сега разбрали, че дизелите тотално замърсяват градовете и УБИВАТ хората.
Отговори
 
  0
 

Положителни: 11  Отрицателни: 11

от: Анонимен ( преди 1 година )

Щото тия 2 литра по-малко са всъщност много повече отрова, която твоята празна кратуна диша. Аман от балъци с конспративни теории
Отговори
 
+12
 

Положителни: 25  Отрицателни: 13

Страница: 12
Избери кола


Изгодни оферти




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising