Датата е 28 май, а годината е 1983. Щефан Белоф e 25-годишен талантлив германски пилот, който сяда зад волана на ужасяващо бързото Porsche 956 и завърта обиколка на “Нюрбургринг” за 6:11.13 минути. Всички определят това като едно от най-великите пилотски постижения до момента, а рекордът остава ненадминат. По всичко изглежда, че рекордът на Белоф няма да бъде подобрен и в бъдеще. Ето защо.
Заради строежа на по-малкото Гран при трасе, през 1983 г. към дългата конфигурация на Северната дъга на “Нюрбургринг” е добавена байпас-секция, която скъсява трасето от 22.8 км на 20.7 км. Като резултат, официалното състезание за издръжливост “1000 км на Нюрбургринг” през 1983 г. се провежда на по-късата конфигурация, позволявайки на най-бързите прототипи по това време да покажат на какво са способни за пръв и единствен път на трасето в този му вид.
Колите, които стартират на пистата тогава били доста бързи, особено въпросното Porsche 956, което поставило нови стандарти при състезателните прототипи. Машината се задвижва от доказания по това време 6-цилиндров боксерен двигател на Porsche, който в случая има работен обем от 2.65 литра и произвежда над 620 к.с., като точната стойност не е известна и зависи от съответните настройки за всяко състезание. Но не само мощността превърнала Porsche 956 в доминатор на пистите. Шасито и т.нар. граунд ефект били в основата на успехите на тази кола.
Граунд ефектът е една от иновациите във Формула 1 по онова време, която впоследствие е забранена от FIA. Използвайки специален панел в долната част на шасито, инженерите успяват да създадат нечувани до този момент нива на аеродинамично притискане, което увеличава сцеплението и позволява развиването на по-висока скорост в завой. Първият болид от Формула 1 с тази технология е Lotus 79, който позволява на Марио Андрети да спечели шампионската титла през 1978 г.. Когато е представен през 1982 г., Porsche 956 е един от първите спортни автомобили, използващи граунд ефектът по подобен начин (преди него са Lola T600 и BMW M1/C).
Именно тази технология прави 956 невероятно бърз на писта, но и много труден за каране на неравни и тесни трасета като “Нюрбургринг”. От видеото по-долу може да добиете представа какво е било да се кара такъв автомобил по онова време. Разказва съотборникът на Белоф - легендата в моторните спортове Дерек Бел:
Бел признава, че му се е налагало буквално да се бори с колата, за да я задържи на пистата, особено на митичния завой “Карусел” (от немски “въртележка”). За сравнение, по време на въпросната обиколка, Бел успява да запише време от едва 6:41 минути със същата кола. Разбира се, трябва да уточним, че това е била просто една тренировъчна обиколка, а колата на Бел е била оборудвана с тежка сничачна техника, но въпреки това, разликата във времената е огромна. Гледайте тази обиколка и си представете как би изглеждала тя, ако времето е с 30 секунди по-добро.
Белоф имал няколко обстоятелства в своя полза в деня на квалификацията. Неговото 956 с шаси номер #007 имало нови 13-инчови джанти отпред, а инженерите поработили по няколко малки подобрения по окачването, които дали на германеца отлично поведение на колата. Като допълнение, времето на 28 март било студено, но сухо. Целта на Белоф била да подобри времето на пилота на Porsche - Йохен Мас, който по-рано бил записал 6:16.85 минути. Белоф не само го сторил, но и го направил с голяма стъпка - той свалил повече от 5 секунди.
Още по-впечатляващото е колко по-бърз бил Белоф от всички останали на пистата през този ден. Германецът бил близо половин минута по-бърз от бъдещия шампион във Формула 1 - Кеке Розберг, който записал 6:39.52 минути. Класиралият се на третото място Боб Уолек пък успял да даде време от 6:31.59 минути, докато съотборникът на Мас - Джаки Икс, записал 6:27.36.
“Мислех, че съм направил добра обиколка, преди да видя времената,” коментира Розберг пред списание Motor Sport след квалификацията.
“Можех и по-добре - коментира на свой ред Белоф. - Направих обаче две грешки, а едно Porsche 911 за момент ме забави на пистата.”
По време на състезанието Белоф продължава да демонстрира фантастично темпо, което обаче имало своята цена. Само шест обиколки след старта той успява да отвори 36-секундна преднина пред Мас, както и две минути и половина пред Розберг. Разбира се, това било в тотален разрез с желанието на шефа на заводския отбор на Porsche - Норберг Сингер, който искал от Белоф и Бел да пестят гориво.
Стинтът на Бел намалил преднината на екипажа, затова Белоф се заел със задачата да я върне. Малко след като записал 6:25.91 минути по време на състезанието, Белоф изгубил контрола на колата и се забил в обезопасителната мантинела със скорост от близо 260 км/ч. За щастие, пилотът се измъкнал невредим, но със състезанието било свършено. Йохен Мас и Джаки Икс победили.
Това състезание отбелязало края на една епоха - коли с този потенциал никога вече нямало да се състезават на “Нюрбургринг”, а това означавало само едно - рекордът на Белоф щял да остане непокътнат.
През 1984 г. Белоф взел титлата в Световния шампионат за спортни автомобили, където участвал с Бел отново зад волана на Porsche 956. За съжаление обаче, Щефан Белоф загинал по време на инцидент през следващата година в състезанието за издръжливост “1000 км на Спа”. По това време той бил един от най-обещаващите пилоти във Формула 1.
През 2013 г. управата на “Нюрбургринг” преименувала завоя, на който Белоф катастрофирал през 1983 от “Pfianzgarten” на “Stefan Bellof S”, за да почете паметта на рекордьора. За да направи същото, Дерек Бел дори изкара на пистата едно 956.
Тъжно е, че Белоф загива преди да разкрие пълния си потенциал, но от друга страна неговият ненадминат рекорд на “Нюрбургринг” пази паметта му жива.
Снимка: Интернет